טורקים מפגינים בהולנד
טורקים מפגינים בהולנדצילום: רויטרס

ד"ר מנפרד גרסנטפלד, לשעבר יו"ר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומומחה לענייני הולנד, מסביר בערוץ 7 את הרקע לעימות בין הולנד לטורקיה וגירושם של שני השרים הטורקים לקראת הבחירות מחר בהולנד.

"בהולנד יש כיום 50 אלף טורקים שיכולים להצביע במשאל העם הטורקי על הרחבת סמכויותיו של ארדואן וזה נותן אמתלא לטורקים לעשות תעמולה בהולנד", מסביר גרסנטפלד. ''הם לא מפספסים את ההזדמנות הזאת גם כדי להסית נגד מדינת ישראל כשהמטרה בכל הפרובוקציות האלה היא לאחד את הטורקים לקראת משאל העם בטורקיה.

"מחר העם ההולנדי בעצמו יוצא לקלפיות ואחת המפלגות החשובות בהולנד זו מפלגת החרות בראשות וילדרס שמוביל קו לוחמני נגד האיסלאם. לכן הממשלה ההולנדית מנסה גם היא לשדר קו קשוח נגד האיסאלם כדי לעצור את הסחף של הקולות שנודד למפלגת החרות. זה הרקע לגרושם של שני השרים הטורקים שבאו לעשות תעמולה כי כולם מפחדים להפסיד את הבחירות".

לדבריו אין ספק שהנוכחות הטורקית המאסיבית בהולנד מאיימת על עתידה, "מתוך 17 מליון הולנדים יש כיום בהולנד מליון מוסלמים טורקים ומרוקאים שחלק מהם כבר דור שלישי בהולנד אך הם ממשיכים להוות גורם זר שרוצה להישאר זר במדינה, וזה מעורר הרבה התנגדות מה שמחזק את מפלגת החרות".

למרות זאת הוא מעריך שהסיכוי לעלייתה של מפלגת החרות לשלטון נמוך, "בהולנד אחוז החסימה הנמוך מאפשר למפלגות רבות להיכנס לפרלמנט, כולל מפלגת החירות ומפלגת הקשישים, יש שם פיצול עצום ואני לא מעריך שתהיה מפלגה שתקבל יותר מעשרים אחוז מהקולות לכן הקואליציה בכל מקרה תהיה קואליציה רחבה".

ד"ר גרסנטפלד טוען כי עשרות שנות טיפשות הולנדית, כלשונו, שעודדה את ההגירה המוסלמית לתוך המדינה הפכו אסון עבור יהודי הולנד, "ההולנדים ברוב טיפשותם אפשרו את חוק איחוד משפחות ועודדו עוד ועוד מוסלמים מטורקיה ומרוקו להגר למדינה, הולנד עודדה יבוא אנטישמי שגרם למצב החמור ביותר ליהודים מאז השואה. היום אי אפשר ללכת לבית כנסת או לבית ספר יהודי בלי שמירה".

ואף על פי כן הוא מעריך שלא נראה בעתיד יהודים שעולים לארץ, "רוב יהודי הולנד רואים את עצמם כהולנדים, רבים מהם מתבוללים עם נישואי תערובת לכן קשה לי להאמין שנראה עלייה גדולה מהולנד לישראל".