בית הנשיא, היום
בית הנשיא, היוםצילום: מארק ניימן, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים היום (שלישי) בטקס חילופי המועצה להשכלה גבוהה שנערך בבית הנשיא. בטקס קיבלו כתבי מינוי למועצה ה-13, 25 חברים חדשים מכלל המוסדות להשכלה גבוהה.

חברי המועצה המתמנים: ד"ר לאה בם, פרופ' אילנה גוזס, פרופ' רבקה גילת, פרופ' ישראל גלעד, פרופ' חנה דודיוק קניג, ד"ר אופיר העברי, ד"ר רבקה ודמני שאומן, משה ויגדור, פרופ' יפה זילברשץ, פרופ' אוסיד ח'טיב, ד"ר סאמר חאג' יחיא, פרופ' אביבה חלמיש, פרופ' חיים טייטלבאום, עדי משניות, פרופ' חביבה פדיה, פרופ' אלי פולק, פרופ' אהרן (רוני) פריזמן, פרופ' אדו פרלמן, פרופ' אהרן קלרמן, פרופ' שפרה שגיא, פרופ' דודי שוורץ, רם שפע, ישראל תיק, פרופ' סעד תפוחי.

בפתח דבריו התייחס הנשיא לביקורו הקרוב בוייטנאם אליו יצא במוצאי שבת הקרובה, וציין כי הוא מקווה שבמהלכו ייחתם מזכר הבנות לשיתוף פעולה מחקרי ואקדמי בין המדינות.

עוד אמר ריבלין: "כמו מדינות רבות אחרות בעולם וייטנאם לא רק מכירה באיכויות של המחקר והאקדמיה הישראליים, אלא שואפת ללמוד ממנה. האקדמיה הישראלית איננה רק מקור לגאווה, היא ענף ייצוא ייחודי של ידע ומחקר".

"מערכת השכלה גבוהה איננה יכולה לפעול במנותק מהחברה בה היא מתקיימת", המשיך ריבלין את דבריו והדגיש: "עליה להכיר את החברה הזו, לזהות את אבני הבניין ואת נקודות החולשה שלה. עליה להתבונן בחברה ומתוך כך לזקק את מקומה של האקדמיה בחיזוק היסודות החברתיים".

"אני רוצה להציע למנהיגות היוצאת ולזו הנכנסת, את נקודת מבטי לגבי מקומה של ההשכלה הגבוהה בעת הזו. שני תפקידים מרכזיים מונחים כיום בפני מערכת ההשכלה הגבוהה, ובפניכם כעומדים והעומדות בראשה כמי שמנווטים אותה. הראשון, נגישות וגיוון. מערכת ההשכלה הגבוהה חייבת לפתוח את שעריה, בפני כלל הצעירים והצעירות בישראל. ללא ספק, פתיחת השערים הזו חייבת להיעשות תוך הקפדה על האיכות והמצוינות האקדמיות".

לדברי ריבלין, ללא מאמץ אקטיבי לפתיחת שערי האקדמיה הישראלית, פוטנציאל הצמיחה האקדמי הישראלי קרוב למיצויו. ''זוהי עובדה בעייתית לא רק במונחים מספריים, אלא גם במונחים חברתיים. נגישות וגיוון במערכת ההשכלה הגבוהה ימשכו אחריהם את המשק והמערכות האחרות ויציבו את מדינת ישראל על בסיס אקדמי, מחקרי ומישקי איתן, מגוון ורחב.

''אני מוכרח לומר, שבתחום הזה יש לנו שיתוף פעולה, פורה והדוק עם הות"ת, יו"ר הות"ת, אוניברסיטאות, מכללות ומוסדות אקדמיים רבים שמסורים לפתיחת שערי האקדמיה הישראלית, וליצירתה של תקווה ישראלית באקדמיה. התפקיד השני, הוא האחריות על שאר הרוח. כן, אני יודע שהעת הזו היא עת היעילות. כולנו מעמידים מטרות ויעדים ועובדים כדי לממש אותם. אבל דווקא בעת הזו, אסור לנו לשכוח את יסוד היותנו עם הספר. את העובדה שהממציאים הגדולים ביותר, האמנים הגדולים ביותר, המנהיגים הגדולים ביותר – היו כולם אנשי ספר, והבינו בכמה עולמות תוכן''.

ריבלין הדגיש, ''החברה הישראלית זקוקה לכם כאנשים שמבינים שספרות, היסטוריה פילוסופיה, אמנויות, השכלה רחבה וביקורתית, היא הבסיס לצמיחתם של אנשים שחושבים אחרת, יוצרים, חדשניים. חברה שאינה שוקדת על העצמת הרוח תתקשה להצמיח כנפיים".

שר החינוך נפתלי בנט אמר באירוע: "אתמול גבה מגדל האור הישראלי בכמה סנטימטרים עם עסקת הענק של מובילאיי ומייקרוסופט. מדינת ישראל שברה שיא של ייצוא קידמה, חדשנות ומופת ישראלי לעולם. בלי החדשנות והעבודה העיקשת של מערכת ההשכלה הגבוהה בפיתוח יזמות ותשתיות למידה לא היינו אומת הסטארט אפ.

''עלינו לשאול: כמה יזמים חרדים יש? כמה יזמים בני המגזר הערבי? כמה יזמיות מובילות היום את ההייטק הישראלי? תפקידה של ההשכלה גבוהה הוא לפתוח שעריה ולהגיע לכל האוכלוסיות במדינת ישראל כך שלכל אחת ואחד תהיה הזדמנות שווה", הדגיש בנט.