יוצא לדרך. ברנסקי
יוצא לדרך. ברנסקיצילום: יח"צ

יו"ר 'הבית היהודי, שר החינוך השר נפתלי בנט, הקדים את הפריימריז לראשות המפלגה ואלה יתקיימו מיד לאחר הפסח.

בבחירות הללו צפוי השר בנט לפגוש מולו יריבים בהם בין השאר הרב יצחק חי זאגא, סא"ל (מיל') יעקב (יקי) לפידות ויונתן ברנסקי, תושב עלי, אל"מ במיל', לשעבר סגן מפקד אוגדת עזה ומפקד צוות במכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה.

ברנסקי פיקד בעברו על חטיבת הנגב ועל גדוד נצח יהודה וניהל את עמותת נצח יהודה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ברנסקי הרואה בהתנהלותה של המפלגה בשנים האחרונות אבדן דרך ערכית ואף התנהלות כמעט דיקטטורית של העומד בראשה.

לדבריו אל המסקנה לפיה עליו להיכנס אל הקלחת הפוליטית הגיע לאחר שפרש משירותו הצבאי שנמשך 25 שנה וכאשר עסק בסוגיות פוליטיות שנמנעו ממנו במהלך שנות שירותו הצבאי הגיע למסקנה ש"אנחנו בבעיה. המפלגה הדתית לאומית ששמרה באופן מסורתי במשך שנים את ערכי הציונות הדתית, איבדה את ערכיה".

ברנסקי אינו מקבל הסברים בסגנון הצורך הפרגמטי "לעגל פינות" על מנת להישאר בעמדות הכוח של הזירה הפוליטית. לתפיסתו השינוי שחל במפלגה הוא "אידאולוגיה ולא פרגמטיזם. כשבנט הגיע הייתה תחושה של רעננות וגם אני שמחתי על כך, אבל התברר שהוא עושה את זה כמקפצה לענייניו האישיים. הוא מתנתק מהציבור שבחר בו ומהערכים של המפלגה והופך אותה לליכוד ב'".

ברנסקי סבור כי על ציבור מצביעי הבית היהודי לבחור אם ברצונו "לטשטש את ערכיו, או לדאוג גם לכל עם ישראל מתוך תפקידה של הציונות הדתית כקובעת את אופיה של המדינה". לתפיסתו השאיפה לפרוץ קדימה ולהוביל לגידול דרמטי במספר המנדטים של המפלגה יהיה מהלך חסר ערך של ממש אם הוא מנותק מערכיה הבסיסיים של המפלגה.

להערכתו העמדות שאותן הוא מבקש להוביל במפלגה אינן מרתיעות את הציבור הישראלי, אלא להיפך. "רובו של עם ישראל דתי ומסורתי, בעל קשר למסורת ולתרבות. אמנם היום בתקשורת קשה לראות את זה כי יש אשליה שמיעוט קטן קובע את סדר היום הציבורי ואת סולם הערכים הציבורי, אבל רוב העם מחובר למסורת ולערכים הללו. לכן אני טוען שכשנציב את הערכים שלנו בצורה ברורה, ערכים שהם מחברים ומשלבים במערכות המדינה ומובילים אותה יש פוטנציאל עצום של מצביעים".

ומה באשר לחברי כנסת של הבית היהודי? האם אישים כבצלאל סמוטריץ', הרב בן דהן ומוטי יוגב מאפשרים את אובדן דרכה של המפלגה? ברנסקי סבור שאכן אישים כמותם משמרים את רוחה ודרכה האידאולוגית של המפלגה, אך לטעמו בסופו של יום "היום אין משמעות למה שאומר ח"כ זה או אחר. יש התנהלות של דיקטטורה. המפלגה איבדה את השטח. אין מקום לאף ח"כ לומר את דעתו אם היא מנוגדת לעמדת היו"ר. התנהלות של איש אחד. מדי פעם שומעים הבלחה, אבל המפלגה לא מתנהלת כך".

"מפלגה כמו הבית היהודי צריכה לכלול את כל גווני הציונות הדתית, מהליבראלים יותר ועד התורניים יותר", אומר ברנסקי ומוסיף: "כיום המפלגה היא האחרונה שמתעסקת בנושאי דת ומדינה. למי אנחנו משאירים את המאבק בנושאים הללו? לחילוניים ולחרדים. זה לא יעלה על הדעת".

כשהוא מתבקש לשים את האצבע על דוגמא לטענותיו הוא מזכיר מספר דוגמאות ובראשן את עמונה. לדבריו לבד מחברי הכנסת סמוטריץ' ויוגב שמרה המפלגה על שתיקה במשך שלוש שנים עד חודשיים לפני תום האולטימאטום ורק אז נזכרו ראשיה להתבטא בסוגיה. ברנסקי מדמה את הדברים לאותם המצטרפים למסע אלונקות במטרים האחרונים.

דוגמא נוספת היא המאבק על השבת בתל אביב, מאבק שנותר בידיהם של כמה ארגונים אזרחיים חסרי תיאום ויד מכוונת. לדבריו גם כאן השר בנט אולץ להגיב בהודעה לאקונית רק לאחר שהובהר לו ששתיקתו בפרשה מובילה לניתוק מהשטח. דוגמא נוספת היא המתח בין הצבא לעולם ההלכה וגיוס בנות, "כל הרבנים קובעים שמדובר בדבר בעייתי", הוא מזכיר ועם זאת ההתייחסות היחידה של השר בנט הייתה הודעה לפיה שילוב הבנות בצה"ל הוא דבר נפלא.

לטעמו של בrנסקי יש לבנט מקום למפלגה, אך לא בהנהגתה. "אשמח לראות את השר בנט במקום השלישי או הרביעי במפלגה. יש מקום לאנשים כמוהו אבל לא בהנהגה".

בדבריו הוא מספר כי במהלך מפגשים רבים שהוא עורך בחצי השנה האחרונה בריכוזי הציונות הדתית בערים ובישובים והוא פוגש ציפייה עזה לשינוי וחזרה לערכיה הבסיסיים של הציונות הדתית.

לדבריו אין עמדותיו מרחיקות או "מבהילות" את ציבור המצביעים הפוטנציאלי. "במשך כל השנים אני יודע לחיות עם האנשים יחד ואני חי מתוך סובלנות. אנשים לא נבהלים ממני. בהתחלה אולי חוששים מכיפה גדולה וציציות אבל אחרי שמכירים רואים שאפשר לחיות ביחד".

בעקבות כל אלה נשאל ברנסקי אם "הצנחתו" של מועמד לראשות הפירמידה אינה מעשה בעייתי, ואם לא נכון להתחיל את הדרך הפוליטית מלמטה, מעבודה קשה כחבר כנסת. ברנסקי מסכים, אך סבור שהשעה אינה מאפשרת זאת. "לא טוב להיות מוצנח, אבל יש סיטואציות שבהן אדם צריך לומר הנני", הוא אומר ומזכיר: "כל ראשי הבית היהודי בשנים האחרונות הוצנחו, כך גם השר בנט. נכון להיות ח"כ ולהכיר את העבודה הפרלמנטארית ואת העבודה בוועדות, אבל אנחנו בצומת חשוב והיסטורי שצריך לעשות מעשה. אנחנו מתפרקים מכל נכסינו הערכיים והתרבותיים, בשביל מה? כדי להיות ליכוד ב'. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בלי מפלגה דתית לאומית".

עוד נשאל ברנסקי אם לא נכון היה להוביל להתמודדות מול השר בנט אדם בעל ניסיון ורקע, אדם מוכר שאין צורך לחשוף אותו לציבור. לדבריו "אם יבוא עכשיו אדם כזה ובשם ערכי הציונות הדתית יש לו יכולת לקחת את ערכי המפלגה ולהוביל אותה, אצטרף אליו ואסייע לו". עם זאת הוא מוסיף ואומר: "לפני חמש שנים לא ידעו מי זה נפתלי בנט ואף על פי כן הוא עשה מהלך בכישרון רב וניצח, והשאר היסטוריה. מי שלא מוכר היום יהיה מוכר מחר".