קורא לדיון כולל. הרב מזומן
קורא לדיון כולל. הרב מזומןצילום: יח"צ

בנות מכינת 'מיתרים לכיש' מחו במכתב ששיגרו על דבריו של הרב יגאל לוינשטיין. במכתב כתבו בין השאר "כאב עז חדר אלינו מן האוזניים עמוק אל תוך הנפש מדבריך. אנחנו פגועות ממך".

ראש המכינה, הרב יניב מזומן, מתייחס בראיון ליומן ערוץ 7 לסערה ומציין כי דבריו של הרב לוינשטיין זכו להתייחסות רבה דווקא מצידן של הבנות הדתיות במכינה שלו, אותן שדבריו נוגעים אליהן באופן אישי. לעומת זאת חברותיהן החילוניות מתייחסות פחות לדברים.

בהמשך הדברים מציין הרב מזומן כי התייחסותן של הבנות לדברי הרב לוינשטיין מהווה גם מחאה על הסגנון בו נאמרו הדברים, סגנון שעליו התנצל הרב לוינשטיין התנצלות אותה מעריך הרב מזומן.

מעבר לכך נוגעת התייחסותן של הבנות לתוכן דברי הרב לוינשטיין אודות איסור הגיוס לצה"ל עבור בנות הציונות הדתית, ובין השאר עוררו הדברים דיון על האופן בו נכון למנהיגים ומורי דרך להתבטא.

לדברי הרב יניב בעוד "חלק מהמכינות נקטו בגישה של שריפת הדמות והאדם בגלל דרך הביטוי", הוא עצמו אינו מקבל גישה זו. "יש לי ויכוח עם הרב יגאל", הוא אומר אך מוסיף כי כמי שעומד מזה כשלושים שנה בראש מכינה שהצמיחה מתוכה כמה מגיבורי ישראל, הוא מצפה לקיים דיאלוג על הסוגיות השונות, ואכן בימים הקרובים הוא צפוי לפגוש את הרב יגאל לוינשטיין בביתו ומקווה שהרב לוינשטיין מצידו יגיע למכינה כדי לפגוש את הבנות ולקיים עימן דיון מעמיק בסוגיות העולות מדבריו.

"יש פער עצום בין עמדת הרבנים לבין מה שקורה בפועל במחזורי הגיוס האחרונים. בנות במספרים גדולים מאוד מתגייסות כי הן לא משתכנעות שתרומתן לא גדולה. בנות שואלות את עצמן אם בת השירות הלאומי והחיילת עושות את אותו דבר אז למה גיוס אסור? מעבר לכך שיש מקצועות שבנות מתפקדות בהם טוב יותר מחיילים".

הרב מזומן מדגיש כי עמדתו, ולהבנתו גם עמדת מיכל מגן העומדת בראש מדרשת 'צהלי', היא שלא נכון לבנות להתגייס לשירות קרבי. הוא עצמו מדריך את הבניות לנהוג כך ואכן רובן המוחלט מקבל את תפיסתו בסוגיה זו. עמדתו זו נובעת מאופי השירות הקרבי, מהיכרות עם אופיין של יחידות מעורבות וכיוצא באלה מעבר לסוגיית הפגיעות הגופניות שחיילות סופגות במהלך שירותן הקרבי. "אני מנחה את בנות המכינה לא ללכת לשירות קרבי ורוב הבנות הולכות בכיוון הזה, ותורמות תרומה משמעותית".

להערכתו "הדברים של הרב יגאל יוצרים מגמה הפוכה, רצון של בנות להוכיח שהן יכולות. לעומת זאת, כאשר הדברים נאמרים מתוך שיח מכבד, גם כלפי ההולכות לשירות קרבי משום שהן מחרפות נפשן, ניתן לדון אם זה מקומה של הבת הדתייה מתוך השיח הערכי".

הרב מזומן מדגיש כי בנות אותן הוא פוגש במכינה שלו אינן מבינות את השיקול ההלכתי האוסר עליהן גיוס. הן מציגות את ספרי ההלכה בהם מופיע איסור הגיוס המתייחס לכאורה אליהן ורואות כי שם הדברים מתייחסים גם לשירות לאומי. לטעמו כל אותן טענות שעלו בסרטון של פורום חותם רלוונטיות באותה מידה גם לבנות שירות לאומי ובחלק מהמקרים גם לחיילים בנים. כאשר זו התמונה, הוא מסביר, הבנות מתקשות לקבל את האיסור ואומרות ש"אם המשימה היא להגן על המדינה אנחנו שם". לדבריו "הן לא משתכנעות שזה אסור ושהן לא תורמות. הן מרגישות שכל הבעיות שעשויות להיות קיימות רלוונטיות גם לבת בשירות לאומי בבית חולים".

באשר לדבריו על שמירת ערכיהן הדתיים של הבנות במהלך השירות הצבאי, נשאל הרב מזומן אם בין הערכים הללו כלול גם ערך ההקשבה לגדולי ישראל. במענה מציין הרב מזומן כי "בנות הקיבוץ הדתי מתגייסות כבר שנים ארוכות. הבנות משכילות ושומעות לגדולי ישראל, אבל הן רוצות להבין את הנימוק ההלכתי. אנחנו מחנכים אותם לחשיבה ביקורתית לצד השמיעה לגדולי ישראל. יש ששוללים גיוס גם לבנים, יש שאומרים כן לבנים ולבנות לא ויש שמתירים גם לבנות. אני לא מודד סדרי גודל של רבנים".

עוד נשאל הרב מזומן אם הסטנדרט אותו קובעות בנות דתיות המתגייסות אינו מהווה רף חברתי מחייב גם עבור בנות שלא תוכלנה לעמוד בשמירת ערכיהן במהלך השירות, ואולי האחריות החברתית לאומית מחייבת התחשבות בהן.

"אני לא חושב שצריך לפחד. אנחנו צריכים להנחיל ערכים ולאפשר שנת מכינה לכל בת ובן שמעוניינים בכך. מי שמגיע מתוך ההכנה הזו יש לו תרומה לסביבה", משיב הרב מזומן וכשהוא נשאל אודות המחיר הכלכלי של שנת מכינה שכזו, הוא מספר על מלגות שנתיות וחצי שנתיות הניתנות לבנים ובנות המתקשים לעמוד בנטל הכלכלי הכרוך בלימוד במכינה.

את דבריו חותם הרב מזומן בתקווה שהסערה הנוכחית תניב בעקבותיה שיח הלכתי תורני מעמיק של רבנים שיעסקו בנושא באופן מעמיק. "הרב יגאל פתח שיח, שאולי לא הייתי רוצה שייפתח דווקא בצורה כזו, אבל אשמח שניפגש ונדון", הוא אומר ומקווה לשיתוף פעולה תורני הלכתי של מתנגדי ותומכי גיוס הבנות.