יוצא לדרך. ברנסקי
יוצא לדרך. ברנסקיצילום: יח"צ

אל"מ (מיל) יונתן ברנסקי, שהכריז על מועמדותו לראשות "הבית היהודי", יחד עם שניים אחרים, הגיב בזעזוע לפרסומים ב"ערוץ 7" על הצבתם המכוונת של חדרי שירותים משותפים לשני המינים ביחידות צה"ל, וניסיונות לחנך את ילדי הגנים על פי ערכי קהילות הגייז.

"בכל בניין משרדים ברמת החייל בתל אביב, בכל מוסד רשמי ובכל בית ספר במדינת ישראל יש שירותים לגברים ושירותים לנשים בנפרד", אמר. "אני לא מבין מה הצבא עכשיו צריך ללכת ולעשות פה חידושים שבוודאי מקשים על השירות של החיילים והחיילות.

"יש פה מלחמת תרבות מאוד בעייתית שמנסה ליצור סולם ערכים חדש ולחנך את המדינה. זה דבר שאין לו מקום בכלל ובטח שלא בצבא ואני מאוד מצטער שהמגמות האלה מקבלות אוזן קשבת, ואפילו באופן פעיל ומעשי בצה"ל", הדגיש.

"הצבא צריך להיות רחוק מכל עיסוק בסוגיות כאלו שיוצרות רק מחלוקת ופירוד וצריך להישאר קונצנזוס מיוחד ומאחד", אמר ברנסקי, שהיה סגן מפקד אוגדת עזה לפני פרישתו מהצבא. "אנחנו צריכים להישאר נורמליים. דברים פשוטים – שירותים לגברים ולנשים, מה הצורך לשים גם על זה סימני שאלה? זה יוצר נזק עצום. צריך לעצור שנייה, להסתכל במבט מבחוץ על כל התהליך הזה ולחזור לדברים פשוטים, טבעיים וברורים כמו שהתרגלנו במשך כל השנים".

"פשוט מזעזע"

ברנסקי, שחטף אש ליברלית לא מזמן לאחר שמתח ביקורת על גדודי החי"ר הקל המעורבים, הוסיף: "אני מתנגד ליחידות לוחמות מעורבות ולשילוב של נשים לוחמות מטעמים פיזיולוגיים, מגדריים ומגזריים.

הוא סבור שבהחלט יש קשר בין מגמות טשטוש וערבוב המינים בצה"ל לבין הניסיון לחנך ילדים על פי מודלים של "אבא ואבא" או "אמא ואמא" כחלופה למשפחת אבא ואמא המסורתית.

"בנקודת העומק הדברים מתחברים", קבע. :זו ממש אותה מגמה. זה דבר חמור בצורה בלתי רגילה. כל פסיכולוג יגיד לך שילד זקוק לאבא ולאמא שלו. אז מה פתאום מנסים עכשיו להמציא את הגלגל מחדש? להתחיל לבלבל ילדים כבר בגיל הגן? זה דבר חמור מאוד. נכון שיש מקרים חריגים אבל לא צריך להפוך את זה למיינסטרים.

"במקום זה, הייתי מציע למשרד החינוך ולגני הילדים בהרצליה לחנך את הילדים לסובלנות ולקבלת השונה אבל לא מתוך יצירת בלבול בין מה זה שונה ומה זה דומה, ומה זה מיינסטרים ומה זה מקרים בודדים. יש פה מגמה שיוצרת בלבול מזיק מאוד, וכשזה בגיל הגן, בעיני זה פשוט מזעזע.

שמרנות היא לא מילה גסה

התמודדות שלו על ראשות הבית היהודי נועדה "לחבר בחזרה את הבית היהודי לשטח שלו, לחבר את הבית היהודי לערכי הציונות הדתית, ערכי תורה ועבודה", הבהיר. "הדברים הם פשוטים, כולנו גדלנו עליהם. בתוך כל הגוונים שיש, יש עדיין מכנה משותף, שגם הוא עכשיו בסכנה וגם הוא מתחיל להתמסמס, וכנגד הדבר הזה אני יוצא בכל התוקף. אני חושב שיש תפקיד עצום לציבור הדתי לאומי בתוך מדינת ישראל, לא מתוך דאגה לתוך המגזר בלבד, אלא מתוך דאגה ואחריות לדמותה של מדינת ישראל.

"אנחנו תמיד היינו ציבור של חיבורים. המשימה העיקרית שלנו היא להיות ציבור שמחבר, אבל כל זה מתוך נאמנות לערכים הבסיסיים של תורה ועבודה", הוסיף. "כשהבנתי שהדבר הזה הולך ומתמסמס כעניין מכוון של השקפת עולם, החלטתי שזה הזמן לבוא ולעשות מעשה ולכן אני מתמודד על התפקיד".

"שמרנות בעיני היא לא מילה גסה. אני לא מדבר על התחפרות בתוך הנישה המגזרית שלנו, והתעסקות רק עם האינטרסים שלנו, אבל מצד שני אני כן קורא בקריאה ברורה פתוחה שאומרת לאנשים: אלה ערכי הציונות הדתית. אנחנו לא מתביישים בהם, לא מטשטשים אותם ולא מסתירים אותם כדי למצוא חן בעיני אף אחד", אמר.

"אנשים הם לא טפשים"

"כל מי שמרגיש שהוא מזוהה עם הערכים הללו, ובעיני זה רוב עם גם ישראל, כיוון שרוב העם הם אנשים עם כבוד בסיסי וחיבה למסורת ולדת גם אם הם לא שומרי תורה ומצוות, האנשים הללו יכולים בקלות, וצריכים בקלות – ואגב, כל השנים הם התחברו בקלות – לערכים האלה. זו הקריאה שלי. לא להפוך להיות מפלגה קטנה שדואגת רק לאינטרסים הצרים של עצמה... אבל בהחלט גם לא לטשטש את הערכים שלנו כדי לנסות למצוא חן בעיני ציבורים רחבים יותר כדי שזה יוכל להניף אותנו קדימה לכל מיני עמדות בכירות יותר", הסביר ברנסקי.

"זו בעיני דרך שאנשים בסופו של דבר לא קונים אותה. אנשים הם לא טיפשים ולא רדודים, הם מחפשים אמת. ולדעתי אם בנאדם מסתכל על הערכים האלה ואומר 'זה לא מדבר אלי', אז הבית שלו הוא בית פוליטי אחר, אני לא מפחד להגיד זאת".