הרפורמים משתלטים על תכנית הלימודים?

ח"כ מיכאל מלכיאלי: אפשר לקרוא לתכנים האלה דת אחרת אבל יהדות זה לא. ח"כ יהודה גליק: כשעיינתי בתכנים דאגתי מאוד.

חזקי ברוך , י"ז באדר תשע"ז

ח"כ יהודה גליק
ח"כ יהודה גליק
צילום: פלאש 90

הרפורמים משתלטים על תכנית הלימודים?

בדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת החינוך ביוזמת ח"כ יהודה גליק (הליכוד) הועלו טענות שהתכנים היהודיים הנלמדים בבתי ספר חילוניים שייכים לזרם הרפורמי.

ח"כ גליק אמר בפתח הדיון, "אני מברך על העמקת התרבות היהודית-ישראלית, אך כשעיינתי בתכנים דאגתי מאוד. קיימת תופעה של התחדשות יהודית שקוראת לעצמה יהדות פלורליסטית, אך אינה מאפשרת למי שאינו פלורליסט להיכנס''.

לדבריו רוב התלמידים בבתי הספר הממלכתיים הם מסורתיים במידה כזו או אחרת, ''ולכן צריך לתת להם את המגוון. כשקראתי את החומרים הבנתי שמדובר בתוכנית מאוד מאוד מצומצמת".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) סיפר, "מתברר שבשנים האחרונות התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות השתתפו במכרזים באופן כזה שלא היתה ברירה אלא שיזכו במכרז. כל זאת נעשה כדי להשתלט על התכנים במשרד החינוך ולהשליט את התכנים הרפורמיים".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) התנגד לדברים, "אני בוכה על אלפי התלמידים שמאבדים את היהדות כי מציגים להם יהדות חד גונית. אני מתפלל שהילדים שלי ימשיכו לקבל חינוך אורתודוקסי, אבל צריך לקחת בחשבון את אלה שיש להם ספק לגבי הקדוש ברוך הוא ולכן צריך לתת מקום גם ליהדות פלורליסטית.

''יש צביעות גדולה מידי בזה שאנחנו מתפלאים שהמכונים הרפורמים מקבלים כספים מחו"ל. זה בגלל שאנחנו לא נותנים להם כסף. הרבה גופים אורתודוקסים מקבלים כסף מהמדינה, הלוואי שמכון הרטמן היה מקבל מהמדינה חצי מהכסף שהגופים האורתודוקסים מקבלים", הוסיף שטרן.

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) טען כי "החינוך החילוני הוא ברובו יהודים אורתודוקסים. היהדות שלנו קיימת 3000 שנה ואני מתפלא על משרד החינוך. אפשר לקרוא לזה דת אחרת אבל זה לא יהדות".

אלעד צדיקוב, חבר מועצת העיר הרצליה, אמר "יש פטרנליזם פלורליסטי. אתם המיעוט שבמיעוט שבמיעוט שבעם ישראל ואני לא מנסה להמעיט ביהדותו של אף אחד בחדר הזה. יש תפירת מכרזים וכל מיני תבחינים כאלה ואחרים כדי להכניס זרם אחר ולא זרם אחר".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הביע תמיכה מלאה בתוכנית הלימודים: "התכנים של התוכנית הם שיוויון, פלורליזם, אהבת אדם, יהדות ליברלית - המילים האלה הפכו למילות גנאי. אתם עד היום השתלטתם על מערכת החינוך ועכשיו זה נגמר", הבהירה.

אבנר פורת מארגון "חותם" אמר לחברי הכנסת: "הציבור בחלקו הגדול מסורתי ומאמין ולא יתכן שיכפו עליו תכנים שמובלים על ידי גופים שנמצאים בשוליים ומייצגים מיעוט בחברה. כמו בנושאים אחרים כך גם בלימודי יהדות, חשוב שהתכנים שמועברים בידי משרד החינוך יהיו תכנים הנוגעים במכנה המשותף, ולא כאלה שנמצאים במחלוקת ומפלגים את החברה.

''כמו שלא יעלה על הדעת כפייה דתית במשרד החינוך כך אין מקום לכפייה חילונית. ההורים ברובם מעוניינים במסורתיות ומה שקורא כיום זו הונאה של ההורים", הזהיר.

מנכ''ל התנועה הרפורמית גלעד קריב שמח גם הוא על התכנים הנלמדים כעת, אך טען כי הדרך עוד ארוכה מבחינתו. ''מדובר בדיון חשוב אלא שהנחת היסוד שלו צריכה להיות הפוכה, כי המצב במשך עשרות שנים היה מונופול לגורמים שמזוהים עם היהדות האורתודוקסית וזה המצב גם היום. התקנה המרכזית של משרד החינוך להעמקת הזהות היהודית מעבירה רק 3% מהתקציבים להתחדשות יהודית, השאר לארגונים המזוהים עם היהדות האורתודוקסית.

קריב העיד כי ''ברוב המכריע של בתי הספר החילוניים והמסורתיים בוחרים בתוכניות אורתודוקסיות שניתנות בחינם. אני מקווה שמשרד החיוך היום מתחיל לתקן את המציאות. הפעילות של משרד החינוך היא להציע מניפת תוכניות לכל בית ספר. בפעם הראשונה הזירה הפלורליסטית אומרת שמתחיל מאבק על דמות החינוך הממלכתי ובמאבק הזה אנחנו מתכוונים להפוך את המציאות, שבה זרם אחד רואה את עצמו כבעל מונופול על היהדות האורתודוקסית. אני מציע ליתד נאמן, שערכו את התחקיר הזה, לעשות תחקיר נוסף על אפליית הבנות הספרדיות בבתי הספר האשכנזיים".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) העירה בדיון: "גם אם זה לא נעים לכם, יהיו לכם ילדים שיצאו בשאלה וגם ילדים חילוניים יחזרו בתשובה. זאת המציאות – אנחנו משפחה אחת ואנשים נעים על הציר הזה ומוצאים את המקום שנעים לנו להיות בו. אני מברכת על התוכנית הזאת – אם אתם לא מפחדים מהתחרות תתמודדו איתה ושכל אחד ימצא מקום בתוך היהדות שמתאים לו".

לאחר ששמעו את כל הטענות, התייחסו נציגי משרד החינוך לדברים. משה ויינשטוק, יו"ר המזכירות הפדגוגית, אמר כי "תרבות יהודית ישראלית היא לא תוכנית רפורמית ולא אורתודוקסית, מדובר בחומרים יהודיים פשוטים של תנ"ך ותורה שבעל פה. עדיין לא נכתבו תוכניות הלימוד, אבל חומרי הלמידה יהיו מכל הזרמים.

''התוכנית מחברת בין הילד לאגדות חז"ל, לפרקי אבות. המורים מעבירים את התוכנית הזאת והתוכנית הזאת עוסקת כל שנה בערכים כמו תפילה, ט"ו בשבט, שמיני עצרת וסוכות. התלמידים בחינוך הממלכתי יכירו את כל הסיפור כי זה הסיפור של כולם". הוא הוסיף כי בימים אלה יצא קול קורא וכל גוף שירצה להתמודד ולכתוב את התכנים יוכל לעשות כן.

יובל סרי, מפמ"ר תרבות יהודית ישראלית במשרד החינוך הצטרף לדברים ואמר שמערכת החינוך לא צריכה להדיר אף אחד. "התפקיד שלנו כמורים הוא בראש ובראשונה שכל אחד ירגיש שייך. מערכת החינוך הממלכתית מורכבת מהרבה זרמים. העיסוק שלי הוא לשכנע את בתי ספר לקיים את התוכנית הזאת כי הם חושדים בנו שאנחנו עושים הדתה. אנחנו רוצים להציג את היהדות לתלמידים והמנהלים יבחרו את התכנים שמתאימים להם".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הודיע כי יקיים ישיבה נוספת בעניין לקראת הדיון הנוסף וקרא למשרד החינוך להעביר אליו את פרטי המכרזים לתוכנית להעמקת התרבות היהודית ישראלית.