ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשרPhoto by Noam Revkin Fenton/Flash90

"אם מטרתנו היא לעשות רפורמה אמיתית ומשמעותית בחופשות הלידה, עלינו לעשות שימוש מושכל ונכון בתקציב שהוקצה לכך ולהאריך את חופשת הלידה בחודש ימים", כך אמר חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) בדיון בהצעת החוק להארכת חופשת הלידה, ובסעיף הנלווה שהגיש לפיו תינתן ליולדות הבחירה להאריך את חופשת הלידה בחודש ימים בתמורה לשכר מינימום.

בדבריו תיאר ח"כ אשר את הליכי החקיקה של הצעות החוק הנידונות בימים אלו בכנסת להארכת חופשת הלידה ואמר כי הצעת החוק שלו הונחה על שולחן הכנסת עוד במושב הקיץ של הכנסת כשמטרת הצעת החוק הייתה לערוך שינוי משמעותי בתקופת חופשת לידה ולאפשר לאותן אימהות להאריך את חופשת הלידה בחודש. "מי כמונו מכיר את ההתלבטות הגדולה שלהן, בשלב בו הן נדרשות להחליט אם לחזור לעבודה אחרי שלושה חודשים ולהתנתק מהתינוק הקטן או לקחת חופשה על חשבונן", אמר.

לדבריו, בהמשך כשהצעת החוק עלתה לוועדת שרים, ביקשו במשרד האוצר לדחות את הדיון כדי לשלב את הצעת החוק עם הצעת חוק נוספת בנושא שהוגשה על ידי ח"כ עזריה. אולם הצעת החוק החדשה שנקראה 'רפורמה' הועברה להליך חקיקה מהיר במנותק מהצעות חוק נוספות בנושא, כשגם אותה הצעה שונתה ובמקום להביא לרפורמה היא מבקשת לתת דמי לידה לשבוע נוסף בלבד ומבלי קשר לכך אם האם תמשיך את חופשת הלידה או תשוב לעבודתה.

אשר התייחס לכך בדבריו במליאה וטען כי החוק מאבד מזהותו. "אתם מאבדים את מהות החוק, רפורמה להארכת חופשת הלידה בשבועיים נהפכה לשינוי מנורי של הארכה בשבוע בלבד, מהצעת החוק במתכונתה הנוכחי נעלמה טובת התינוק שזקוק לאמא לעוד תקופה נוספת, נעלמה טובת האם שמגיע לה תוספת אמיתית לחופשת לידה.

בהמשך דבריו אמר ח"כ אשר, כי היה צריך לדון בכל ההצעות במשותף בראיה כוללת כשבוועדה הוצגו נתונים לפיהם כ-40% מהאימהות ממשיכות את חופשת הלידה על חשבונן. "אימהות מעדיפות לרעוב ולאכול פחות ובלבד שהן יוכלו להיות עוד כמה שבועות עם תינוקם ובחלוקה נכונה של רבע מיליארד השקלים שהוקצבו למטרה זו ניתן להאריך את תקופת הלידה בחודש במקום בשבוע", אמר.