לא רוצים להיות עובדי מדינה?

במחקר שנערך בקרב צעירים בני הציונות הדתית בגילאי 20-30 השיבו לא פחות מ-87% שאינם מעוניינים לעבוד בשירות המדינה.

ידידיה בן אור , י"ח באדר תשע"ז

עורכות המחקר והמנחה נח בל
עורכות המחקר והמנחה נח בל
צילום: דוברות "המרכז האקדמי לב"

מחקר חדש שבוצע במרכז האקדמי לב במסגרת קורס "חיזוי מוצרים" בהנחיית המרצה נח בל קובע כי הצעירים בכלל, וצעירי הציונות הדתית בפרט, אינם מעוניינים להצטרף ולעבוד בשירות המדינה.

על פי המחקר, שבוצע בעיקר בקרב צעירים בני 20-30, רוב מוחלט של לא פחות מ-87% מהנשאלים אינם מעוניינים לעבוד בשירות המדינה.

הנתונים מראים כי הצעירים, דור ה-Y, חוששים שהשכר בשירות המדינה נמוך ולא יספק אותם.

המחקר מראה כי בעוד שיש מתאם שלילי בין גיל הנבדקים והרצון לקבל סיפוק בעבודה (כלומר, ככל שגיל הנבדק עולה כך פחות חשוב לו להיות מסופק מעבודתו), ישנו מתאם חיובי בין העלייה בגיל ובין חשיבות נושא השכר, כלומר חשיבות השכר עולה עם העלייה בגיל.

באופן מפתיע, מתברר כי הבירוקרטיה בשירות המדינה והסטיגמה על המגזר הציבורי אינם מהווים גורמים מרתיעים בהצטרפות לשירות המדינה.

כתוצאה מן המחקר, מציעות הסטודנטיות שביצעו את המחקר חן ורדיגר, שרון מושי, נעמי כהן, דבי קנרוטו ולאה בן סימון, לנציבות שירות המדינה לשים לב כי הצעירים מתעניינים יותר במשרות עם סיפוק והגשמה עצמית ולכן יש לתת על כך דגש בפרסומים לציבור, שצריכים להיעשות פחות באמצעים כמו עיתונות ומכרזים ממשלתיים ויותר באמצעות הסלולר והרשתות החברתיות.

לדברי הסטודנטיות: "נציבות שירות המדינה נמצאת צעד אחד מאחור. הצעירים נמצאים כיום בפייסבוק ובאינסטגרם ולא נכנסים לאתרים. הם עשויים להתעניין אם המודעה תקפוץ להם למסך אבל הם לא יכנסו לאתר מיוחד לצורך כך. אנשי דור ה Y פחות סבלניים".

"על פי תוצאות המחקר, אנו ממליצים לנציבות לשקול את השימוש בסרטוני וידאו קצרים שיופצו דרך המדיה החברתית, בהם יוצגו סיפורם האישי של צעירים העובדים במשרות ממשלתיות ובהם יודגש פוטנציאל ההשפעה הרחבה שיש לעבודה במשרות אלו והסיפוק האישי הרב אותם חווים שבעשייה זו" ציין מרצה הקורס ומנחה הפרויקט, מר נח בל.

מנהלת מדיניות וקשרי חוץ בנציבות שירות המדינה, עיינה אדלר, שהגיעה לשמוע את פרסום תוצאות המחקר, אמרה כי "התוצאות מתחברות מאוד לנושא שבו אנו עסוקים: כיצד להפוך את שירות המדינה ליותר אטרקטיבי לדור הצעיר. עכשיו אנחנו לא רק סבורים שהכיוון שאנו צועדים בו נכון, אלא קיבלנו גם נתונים שניתן להסתמך עליהם ומוכיחים שאנו צריכים להיכנס בצורה משמעותית לרשתות החברתיות".

מרצה הקורס "חיזוי מוצרים", נח בל סיכם ואמר: "המחקר כמו גם מחקרים נוספים שאנו עורכים במרכז האקדמי לב, מספק לגופי שירות שונים, ובמקרה זה נציבות שירות המדינה, את נקודת המבט של הצרכנים. בכך אנו מקווים לאפשר להם פנייה מדויקת יותר לאוכלוסיית היעד, צעירי דור ה-Y והתאמת מנגנוני השיווק והגיוס של הנציבות לשינויים הטכנולוגיים התכופים המאפיינים את הדור שלנו".