העץ שמספר סיפור באמצע העיר

לראות שיזף מצוי בן מאות שנים, לבקר בשמורת תורמוסים פורחת ולצידם כלניות ופרחי בר והכל בלי לצאת העיר. כזה הוא הטיול לשמורת טבע קטנה ברחוב השריון,פינת רחוב העבודה ברעננה.

תחילה לסיפורו של העץ.

עץ השיזף
עץ השיזףצילום:קובי פינקלר

סיפור הצלתו של השיזף המצוי ברעננה הינו סיפור מרגש המדגים את יכולתם הבלתי אפשרית כמעט של תושבים אכפתיים ועד כמה מעורבות עשויה לתרום להצלתו של עץ. מדובר בסיפור הצלחה מרגש ואמתי של שימור עצים מול עבודות פיתוח ובנייה. עץ זה הוא העץ היחידי שהוקדש לו ספר שלם" הדום הזקן - ביוגרפיה של עץ" של העיתונאית והכתבת נורית חליף והצלמת והמאיירת אווה גרובולס.

בספר מתואר סיפור האהבה לעץ - עלילת מאבקה של שכונה ברעננה להצלת עץ דומים זקן, סיפורם של אנשים, חוקים ומודעות לשימור.

מהיכן העץ?

הסיפור שנמצא בספר כרוך שנמצא במקום הוא סיפורו של העץa נבט לפני כמאתיים שנה, לאחר שזרעים של שיזף הופרשו מציפור חולפת.

נראה שגזעו המרכזי נכרת בעבר, אך העץ התחדש וגדל לתפארת עם שבעה גזעים ויצר נוף מסועף ומרשים.

בסופו של המאבק שנמשך כשנתיים, זכו התושבים, והעץ יישמר במקומו. ביקור במקום וקריאת הספר הם חובה בקרב חובבי העצים )ניתן להשיג את הספר אצל המחברת(.

לפי המילון, השיזף המצוי הוא עץ קוצני, גובהו 3–5 מטר, אך לעתים נדירות מגיע גובהו עד ל-10 מטרים. העץ ירוק עד, אך במקומות קרים הוא עשוי להשיר את עליו בחורף.

בימים אלו באביב מצמיח העץ ענפים חדשים. ענפיו עקומים, בכל מפרק בענף צומח עלה ביצתי משונן קלות, בעל שלושה עורקים. בבסיס העלה ישנם שני קוצים, המהווים גלגול של עלי הלוואי, קוץ אחד ישר והשני כפוף. הפריחה באוגוסט - אפריל, הפרחים צומחים בקבוצות בחפי העלים. הפרחים צהבהבים, קוטרם כ-5 מ"מ, ובהם חמישה אבקנים. הפרחים צופניים, ומואבקים על ידי דבורים צרעות ומינים נוספים. דבש השיזף זהוב בהיר עשיר בנוגדי חימצון ונוטה שלא להתגבש, נדיר ומבוקש מאד. ידוע גם בשם "דבש סידר". הפרי הוא בית גלעין כדורי, קוטרו כ-1.5 ס"מ, והוא מבשיל כחודש אחר תום הפריחה. צבעו בעת ההבשלה, צהוב כתום, וטעמו מתוק.

הסוג שיזף נקרא בערבית סדריה וגם דום, ומכאן כינויו העברי של העץ - עץ הדומים.

עודד יפה, משקם עצים מ"שלפ מעבדה חקלאית", שנשכר לשקם את העץ בחודשים הקרובים, סיפר כי "העץ זקן - בן 150 שנה לפחות ואולי אפילו הרבה יותר - ויש לו ענפים ושורשים ישנים שזקוקים לטיפול, "נטפל בענפים הזקנים ובפצעים, נעצור את המזיקים ונחדש את הענפים הצעירים שהעץ מצמיח בשעת צרה".

לצדו של העץ, שמורת תורמוסים מרהיבה ביופיה. שביל מסודר עובר בינות לפרח האציל והתכול הזה שבמרכזו, מוקף גדר עץ ושער עץ השיזף.

גן התורמוסים
גן התורמוסיםצילום:קובי פינקלר

והיכן אוכלים? קפה גאולה רעננה

כמה מאות מטרים מעץ השיזף ושמורת התורמוסים, ממוקם קפה שכונתי ועירוני הקרוי על שמה של הגננת המיתולוגית של בעל המקום. סיפורו של קפה.

קפה גאולה
קפה גאולהצילום:יחצ

בקצה רחוב עקיבא (כן. כך מכנים את רבי עקיבא ברעננה), במפלס השני של בנין, צופה על הרחוב הכמעט ראשי בעיר הזו, שוכן לו קפה גאולה, שהוא למעשה, מסעדה חלבית לכל דבר ועניין.

השם סיקרן. גאולה הוא שם של מסעדה? של בית קפה? עלינו למעלה ופגשנו את אחד משני האחים (אלירן ודור) המנהלים מזה ארבע שנים את המקום, זה העונה לשם אלירן.

ואז בא הסיפור האישי. לאלירן היתה גננת. כזו גננת טובה שהטביעה את חותמה על אישיותו, על אורח חייו ועל דרכו, עד אשר החליט לקרוא לקפה על שמה של הגננת גאולה. מעשה שהיה כך היה.

אחרי השם המעניין, בא גם התוכן. אוכל ביתי העשוי במקום ועליו מופקדת גם טבחית מקומית וגם ידידתו של אלירן. הכל משפחתי כאן. האחים עובדים במלצרות, האישה בניקיונות והטעם בהחלט ביתי.

בתפריט יש המבורגר עדשים טבעוני, לחם לפי בחירה, מוגש בתוספת סלט קצוץ ורטבים לפי בחירה כגון: קטשופ, אלף האיים וכו'. לצד אלו ישנן גם מנות דגים אפויות מוגשות בתוספת תפו"א / ירקות מוקפצים, ותוספת סלט ירוק. אלירן מבטיח שבתפריט החדש יוכנסו יותר מנות בריאות וטבעוניות.

לפי המלצת השף קחו שקשוקה תרד: שקשוקה המורכבת מתרד, שמנת מתוקה, בצל, ביצים, גבינת מוצרלה, פיטריות, מלח ופלפל. זו מוגשת בתוספת סלט קצוץ/ ירוק, בלחם לפי בחירה. מנה מומלצת מאוד.

עקיבא 95 רעננה. כשרות- רבנות רעננה. חניה חופשית ונוחה מאחורי בית הקפה. טלפון: 09-7674817.

העץ, כבר עומד במקום כמאתיים שנה וסיפורו מתאים לכל ימות השנה. שמורת התורמוסים, עונתית ובימים אלו היא בשיאה. מהרו לפני שזה יגמר.

תורמוסים
תורמוסיםצילום:קובי פינקלר

איך מגיעים?

נוסעים לפי הוויז (או מפה) לרחוב העבודה ברעננה. בפינה עם רחוב השריון מחנים והולכים. וקחו זמן לקריאת הספר.