נאוה בוקר
נאוה בוקרצילום: אריה מינקוב

סגנית יו"ר הכנסת ויו"ר ועדת המשנה לכבאות והצלה חה"כ נאוה בוקר קיימה הבוקר דיון המשך בוועדת המשנה, בנושא "מתן סיוע פסיכולוגי וטיפול נפשי לכוחות הביטחון וההצלה".

במסגרת הדיון, עמדה חה"כ בוקר על הצורך הדחוף בהקמת מערך למתן טיפולים נפשיים ללוחמי אש בתוך הרשות לכבאות והצלה, זאת בדומה למודל הקיים במשטרת ישראל ובארגונים נוספים כמו מד"א וזק"א.

למרות דיון ראשון שנערך בעניין זה במהלך חודש יוני 2016, ובו הוחלט כי משרד הבריאות יחד עם נציגי רשות הכבאות יגבשו מתווה ליישום המודל המשטרתי ברשות לכבאות והצלה, עד כה לא נעשה דבר ואף לא התקיימה פגישה בין שני הגופים.

חומרת המצב מקבלת משנה תוקף, נוכח מקרה ההתאבדות של לוחם האש אסף אריה ז"ל, בן 37 מתחנת כיבוי חדרה, ששם קץ לחייו בחג פורים לפני כשבוע, לאחר שלא יכול היה עוד לשאת את הטראומה שנגרמה לו עקב חילוץ גופתה של חיילת מזירת הפיגוע בצומת מגידו לפני כ-15 שנים.

בני משפחתו של אסף שנכחו בדיון סיפרו על התמודדותו של אסף עם הטראומה שחווה ועל ימיו האחרונים.

אשתו נטלי אסף אמרה: "בחודשים האחרונים אסף היה חי-מת. הוא לא הצליח לישון בלילה וכל הזמן סיפר שדמותה של החיילת שאת גופתה חילץ מופיעה אל מול עיניו. התחושה שליוותה אותו היא שאין למי לפנות לעזרה. הוא פחד מאוד לאבד את מקום עבודתו ומהדברים שאחרים יגידו עליו אם יספר על הקשיים איתם הוא מתמודד. המראות שהוא נחשף אליהם בעבודתו היו קשים והם ליוו אותו גם לאחר שיום העבודה הסתיים, בבית, יחד איתי ועם הילדים."

חה"כ נאוה בוקר אמרה: "יש להכיר גם בצלקות הנפשיות של לוחמי האש ולא רק בפגיעות פיזיות. מותו של לוחם האש אסף אריה ז"ל הוא תוצאה ישירה של העדר טיפול בנזקים הנפשיים שחווים לוחמי האש. אם היו מקימים את מערך הטיפול הנפשי היינו יכולים להציל את אסף.

אני רואה בחומרה את התנהלות משרד הבריאות והרשות לכבאות והצלה שלמרות החלטה מפורשת כאן בוועדת המשנה לפני כ-8 חודשים לא מצאו את הזמן עד היום לשבת ולבחון כיצד מאמצים מודל להקמת מערך טיפולים נפשיים. בדקתי את עניין הקמת המערך עם המחלקה המשפטית בכנסת, ואני לא מתכוונת להמתין. אגיש הצעת חוק להקמת מערך למתן טיפולים נפשיים במקביל למאמצים להקימו במסגרת דיוני הוועדה."

רב טפסר דוד (דדי) שמחי נציב כבאות והצלה שהשתתף בדיון אמר: "יש לעשות הכל כדי להעניק שירותים נפשיים ללוחמי האש. אני חדש בתפקיד אך אלמד את הנושא במהירות ואקים מחלקה לבריאות הנפש בתוך מערך הכבאות וההצלה שתעניק את הטיפול המיטבי ללוחמי האש. כמו כן, אחרי חג הפסח נגייס קצינת נפגעים שתטפל בלוחמי אש שנפגעו ובבני משפחותיהם. אני מתחייב להביא 25 פסיכולוגיים תוך שבוע ימים, כך שכל תחנה שתפנה לקבלת שירותי פסיכולוג תקבל."