אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מאות אלפי ישראלים טסים כל שנה לארצות הברית. חלקם הגדול טס למטרות תיירות ונופש אך ישראלים רבים טסים גם לצורך לימודים אקדמאים, למטרות עסקים, השתתפות בכנסים וטיפול רפואי.

כל ישראלי באשר הוא, על מנת להיכנס בגבולות ארצות הברית חייב בויזה תקפה לארצות הברית אשר ניתנת לרוב לתקופה של עשר שנים.

כמה זמן מראש כדאי להתחיל את התהליך

הגשת בקשה לויזה לארה"ב עשויה לקחת עד חודש ואף יותר. הבקשה מורכבת מהכנת טפסים ושליחתם לשגרירות, קביעת מועד ראיון והמתנה אליו.

כמו כן, ביום הראיון, באם אושרה הויזה, יש להשאיר את הדרכון בשגרירות לצורך הטיפול הקונסולרי והנפקת הויזה. המתנה למועד הראיון עשויה לקחת בין עשרה ימים לשלושה שבועות וההמתנה להנפקת הויזה לאחר יום הראיון לוקחת בין ארבעה לעשרה ימי עסקים לרוב. בנוסף, יש לקחת בחשבון שישנם מקרים מסויימים, בהם מבקשי בקשה אשר מגיעים מרקע טכני או מדעי ,יכולים לספוג עיכוב במתן הויזה לאור בדיקות קפדניות יותר שעורכת השגרירות.

לסיכום, מאחר ותהליך הויזה לוקח זמן והשגרירות מורה לא לרכוש כרטיסי טיסה לפני קבלת ויזה תקפה בדרכון, ההמלצה הרווחת היא לטפל בנושא הויזה מוקדם ככל הניתן. חשוב לציין כי גם ללא מועד נסיעה מדויק, ניתן להגיש בקשה לויזה .

הכנת הטפסים והגשתם

השלב הראשון בתהליך הוא הטיפול הבירוקרטי בהגשת הבקשה. הכנת טפסים לויזה לארה"ב יכולה להיות משימה מורכבת וארוכה, אך כאן תוכלו לקבל טיפים שיסייעו ויקלו עליכם במהלך מילויים.

הטופס המדובר הוא הDS160 , זהו טופס אונליין, הנמצא במערכת של משרד החוץ האמריקאי. בטופס זה אתם נדרשים למלא למעלה מ80 שאלות הנוגעות לפרטי הדרכון, פרטיכם האישיים, שאלות הקשורות לנסיעה המתוכננת לארצות הברית ושאלות כלליות נוספות רבות.

הטופס הזה למעשה, מהווה חלק משמעותי בהצלחת התהליך והמילוי הנכון והקפדני שלו הכרחי.

עברו על הטופס בצורה דקדקנית ואל תחסירו דבר. ענו על השאלות בצורה הכנה והמדויקת ביותר. זה נכון שיש למראיין ביום הראיון, במידה והייתם בעבר בארצות הברית את הפרטים שלכם ואת פרטי הנסיעות הקודמות שלכם, אך חשוב לא לזלזל בשלב זה ולציין את כל המידע המתבקש.

אם אינכם זוכרים מתי בדיוק הייתם בארצות הברית או מתי הוצאה הויזה האחרונה שלכם, אל תדלגו על השלב או סמנו לא, נסו להיזכר ורשמו את התאריך המשוער הקרוב ביותר שתוכלו למצוא. אם אינכם יודעים במדויק מהו זמן הנסיעה המתוכנן, רשמו את התכנון הנראה לעין נכון לרגע הנתון. לאחר מכן תוכלו להסביר בראיון, כי הנכם מוציאים את הויזה לפני תכנון הטיול המיועד. אם יש לכם קרוב משפחה, מכר, שותף עסקי או כל איש קשר בארצות הברית ציינו את פרטיו. פרטו ככל שניתן לגבי עיסוקכם, עברכם וכוונות הנסיעה שלכם כדי להיות ברורים ככל שניתן מול המראיין.

עליכם לחתום ולאשר את הטופס בסיום, להדפיס את דף האישור בעל הברקוד בגמר המילוי ואיתו להגיע לראיון, אין צורך להגיע עם הטופס כולו, אך ורק עם האישור. הברקוד שעל גבי הטופס יסרק ביום הראיון וכך למראיין יהיו את כל פרטיכם.

קביעת מועד הראיון בשגרירות

לאחר שתסיימו את מילוי טופס DS160 , תוכלו לשריין לכם יום ושעה לראיון בשגרירות או בקונסוליה.

השגרירות ממוקמת ברחוב הירקון 71 בתל אביב (במקביל לקו החוף), והקונסוליה ממוקמת ברחוב דוד פלוסר 14 בירושלים (ליד מלון דיפלומט לשעבר) .

במערכת זו של קביעת הראיון, עליכם להזין את פרטיכם האישיים לפי המתבקש , לשלם את האגרה לויזה לארה"ב בסך 160 $ (התשלום בשקלים בלבד- לפי ההמרה הרלוונטית במערכת) לבחור את מיקום הראיון ולסיום את התאריך והשעה. הראיונות בשגרירות תל אביב מתרחשים כל יום שני עד שישי (כולל) ולרוב מתקיימים בין השעה 07:00 בבוקר ל 12:00 בצהריים.

יש לקחת בחשבון כי השעה בה בחרתם אינה אישית עבורכם ואליה מזומנים מבקשי בקשה נוספים ולכן, זמן ההמתנה קיים ועשוי להיות ארוך לעיתים קרובות. כדי לצמצם את הסיכוי של עמידה בתור ביום הראיון, תוכלו לבחור בשעות המוקדמות ביותר של אותו הבוקר הנבחר.

הקונסוליה בירושלים מקבלת קהל בימי שני עד שישי גם כן, אך השעות מצומצמות יותר, לרוב בין 08:00 בבוקר ל11:00. בירושלים זמן ההמתנה לכניסה לראיון הוא נמוך יותר. כמו כן ישנה חניה מוסדרת במקום למבקרי הקונסוליה.

הטפסים מודפסים, יש מועד לראיון, מה עכשיו?

השלב האחרון והחשוב לא פחות הוא ההכנה ליום הראיון. ראשית, עליכם לוודא כי כל הטפסים מודפסים בצורה ברורה, חשוב מאוד שהברקודים יהיו ברורים ונקיים. יש להדפיסם ממחשב ולא להגיע עם טפסים שנשלחו בפקס או בכל דרך אחרת.

הטפסים אשר צריכים להיות עמכם ביום הראיון:

- דרכון בתוקף ודרכונים ישנים עם ויזות קודמות לארה"ב אם יש.

- תמונה לויזה לארה"ב , שימו לב שזו תמונה מיוחדת ולא תמונת פספורט רגילה (ניתן לבקש בכל חנות צילום להצטלם לויזה).

- טופס DS160 - דף האישור של הטופס עם שמכם והברקוד.

- אישור הפגישה, בו מצוינים פרטיכם האישיים ומועד מיקום ושעת הראיון.

- קבלה עבור תשלום האגרה, אותה ניתן להדפיס ממערכת קביעת הפגישות של השגרירות.

מסמכים נוספים שמומלץ להביא ליום הראיון:

מטרת המסמכים הנוספים היא לחזק ולבסס את הפרטים אשר ציינתם בעת מילוי הטופס ולהוכיח את הזיקה שלכם לארץ. על המראיין לוודא כי הטפסים שלכם תואמים את מה שאתם מציגים בעת הראיון. חשוב מאוד להביא מסמכים התומכים בפרטים שציינתם בטפסים .

מומלץ שהמסמכים יהיו רשמיים, מקוריים וחתומים.

- אם הנכם עובדים יש להביא שלושה תלושי שכר אחרונים ואישור ממקום העבודה, באישור יש לציין את פרטיכם האישיים, מהות עבודתכם וכי אתם מתכננים לטוס לארצות הברית ולחזור לאחר מכן לעבודה. אם ברשותכם חוזה עבודה, מומלץ להביא אותו גם כן.

- אם הנכם סטודנטים, מתיכון ועד לימודים אקדמאים גבוהים ודרך לימודי מקצוע וקורסים, יש להביא אישור על הלימודים ממקום הלימודים וקבלה עבור התשלום לקורס , סמסטר או שנת הלימודים.

- יש להביא אישור על כל מקור הכנסה נוסף (מהשכרת דירה, עבודה נוספת, עבודות כפרילאנס וכדומה)

- אם אתם בתהליך טיפול רפואי מתמשך הביאו אישור לכך שעליכם לחזור מארצות הברית בהקדם על מנת להמשיך את מסגרת הטיפולים/ בדיקות.

- אם יש ברשותכם נכסים, יש להביא אישור המעיד על כך (חוזה רכישה, בנייה, רישיון רכב במידה והוא חדש ועוד)

הויזה כמעט אצלכם, השלב האחרון - הראיון בשגרירות:

לשגרירות ביום הראיון מומלץ להגיע כרבע שעה לפני המועד המצוין בטופס אישור הפגישה. יש לפנות את הבוקר או הצהריים בהתאם לשעה אשר בחרתם. התהליך בשגרירות יכול לקחת בין שעה לשלוש שעות, לכן, קחו נשימה ארוכה וקחו את הדברים בקלות. הכינו את כל המסמכים בצורה מדוייקת ועברו על הרשימה בצורה מסודרת יום או יומיים לפני על מנת לוודא כי לא חסר לכם דבר ואתם מוכנים.

קחו בחשבון כי בשגרירות ארצות הברית בתל אביב לא ניתן להיכנס עם דבר מלבד מפתחות, ארנק ומסמכים. אתם יכולים לשמור את חפציכם האישיים בבית הקפה הסמוך בתשלום.

לאחר כניסתכם למתחם השגרירות אתם תעברו בידוק בטחוני, תידרשו לתת טביעות אצבעות, תעברו דרך סדרן אשר יסדר את המסמכים שלכם בצורה הרלוונטית לראיון ולסיום, הראיון עצמו.

לאחר שיקראו בשמכם, פנו לדלפק המיועד והנה הראיון. אין צורך להתרגש, הראיון המדובר לוקח בין שתיים לחמש דקות בהן אתם נשאלים על הנסיעה המתוכננת שלכם לארצות הברית ועל עיסוקם בארץ.

התאימות בין תשובותיכן לטפסים בשלב הזה היא הכרחית. היו חייכניים וטבעיים, ענו למראיין על שאלותיו בסבלנות ותנו לו להוביל את הראיון. במידת הצורך, הציגו בפניו את המסמכים הרלוונטיים.

ביום הראיון כבר תדעו אם הויזה שלכם אושרה. במידה וכן, תאלצו להיפרד מדרכונכם למספר ימים עד להגעת השליח של דואר ישראל (בתיאום טלפוני כאמור) עד לדלת ביתכם.

בהצלחה!

הכתבה בשיתוף חברת visanow