ראש הממשלה נתניהו עם ראש ממשלת סין, היום
ראש הממשלה נתניהו עם ראש ממשלת סין, היוםצילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך היום (שני) את ביקורו בסין, שבמרכזו חיזוק קשרי הכלכלה בין המדינות.

נתניהו ורעייתו התקבלו במשמר כבוד בהיכל העם ע"י ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג. השניים נועדה לפגישת עבודה שהוגדרה 'פורצת דרך' ביחסים בין שתי המדינות.

בפגישה הוסכם על זירוז הקמת אזור סחר חופשי בין ישראל לסין וזירוז ועדת שיתוף הפעולה הכלכלי המיוחד. ראש הממשלה הציע גם להקים נתיב מהיר למשקיעים ישראלים וסינים והוסכם לקדם מנגנון כזה, שיכול להביא להסכמים משותפים רבים.

כמו כן שוחח נתניהו עם עמיתו על חשיבותו של קו תעופה ישיר בין שאנגחאי לבין תל אביב.

מוקדם יותר, נועד ראש הממשלה עם כמה מראשי התאגידים הכלכליים הגדולים ביותר בסין. הוא סיפר כי "חלק גדול מהם משקיע בארץ וחלק גדול גם ישקיע בארץ, זה אומר הרבה מקומות עבודה, זה אומר פיתוח עסקים, חיבור לשווקים הסיניים הגדולים. זה דבר שהוא טוב לאזרחי ישראל, זה טוב לכלכלת ישראל".

ראש הממשלה הביע בפני ראשי התאגידים את הנכונות של ישראל להמשיך להיפתח לשוק הסיני ולהגדיל את הסחר בין שתי המדינות. במפגש השתתפו גם שר הכלכלה אלי כהן, השר להגנת הסביבה אלי כהן ושר הבריאות יעקב ליצמן.

נתניהו השתתף גם בפורום עסקי כלכלי המונה למעלה מ-600 אנשי עסקים ישראלים וסינים.

באירוע רה"מ נתניהו קרא לאנשי העסקים הסינים לאמץ ולהטמיע טכנולוגיה ישראלית כדי להמשיך ולהעלות את רמת החיים בסין.

הוא סיפר כי "שינוי דרמטי התחולל מאז ביקורי הראשון בסין לפני למעלה מ-20 שנה, כשהגעתי לראשונה כראש ממשלה. הרחובות היו מלאים באופניים, אופניים רבים. היו מעט מאוד מכוניות, כמה מבנים חדשים, אבל בעיקר מבנים ישנים, ואני חייב לומר, פחות ערפיח".

"אתם רואים את העוצמה, את הקדמה האדירה שעשתה סין ואת נסיקתה של סין, עם כל אתגריה וכל בעיותיה. רואים אותה תופסת את מקומה על בימת העולם באחת ההתפתחויות המרגשות בדברי ימי העולם. כל האומות שואפות לקחת בכך חלק, להיות שותפות של סין, לסייע לסין ובכך לסייע לעצמן", אמר נתניהו לאנשי העסקים.

הוא סיפר על עוצמתה של ישראל ואמר, "באותה מדינה קטנה, ישראל, אתם רואים זינוקים עצומים קדימה בחדשנות, יחד עם מבנה של קרנות הון סיכון המממנות את זה. אז אנשים מסיימים את שירותם הצבאי ובאופן טבעי מאוד הם עוברים לתחומי יזמות בהי-טק. חברות סטארט-אפ המתחילות לצמוח ואז נקטפות, נקטפות על ידי חברות אמריקניות, נקטפות על ידי חברות סיניות או חברות גרמניות. הן מייצרות את הטכנולוגיה הבסיסית ואז מעבירות אותה למישהו אחר".

"אינני יודע. אינני יודע מאיפה יבואו פריצות הגאונות הגדולות הבאות, אבל ברור כשמש, ברור לישראל וברור לסין, ברור לכל אחד בעולם, שמה שקורה עכשיו בכל תחום אנושי הוא שהכל הופך טכנולוגי. האבחנה בין טכנולוגיה גבוהה (היי-טק) לטכנולוגיה נמוכה (לו-טק) אינה תקפה יותר. הכל הופך להיי טק – החקלאות הפכה היי-טק, מים הפכו היי-טק, טיהור אוויר הפך היי-טק, IT זה כמובן היי-טק, רפואה – היי טק, תחבורה – היי טק, ועוד ועוד. העתיד כעת שייך לאותן מדינות שיכולות לחדש ויכולות לשדרג את המוצרים והשירותים שהן מספקות למען שיפור חיי אזרחיהן באמצעות הטכנולוגיות החדשות הללו", הוסיף נתניהו.

"המיזוג הייחודי שאני רואה בין ישראל וסין. אני חושב שיש לסין יכולת אדירה לתפוס את המקום המגיע לה, כפי שהיא אכן עושה, על בימת העולם. היא תלויה ביכולת המתמשכת לשדרג את איכות החיים באמצעות ערך מוסף שרק הטכנולוגיה יכולה לספק אותו. אנחנו השותף הקטן המושלם עבורכם למאמץ זה. אנחנו חושבים שישנם כיום רק שני ריכוזים כאלה של טכנולוגיה בעולם ואנחנו אחד מהם. אנחנו להוטים לעבוד איתכם", סיכם נתניהו.