יהודה דובדבני
יהודה דובדבניצילום: ערוץ 7

לפני 18 שנה הקמנו את גדוד הנח"ל החרדי – גדוד "נצח יהודה". הפלוגה הראשונה מנתה 31 לוחמים – נחשונים שעמדו בראש המחנה והעזו להצטרף לצה"ל, בניגוד לדעת משפחותיהם.

ההתחלה היתה לא פשוטה. פניתי לקבל ברכה מהרבנים הגדולים שבירכו – "תעשה ותצליח". יחד נתקבלה ההחלטה שמי שלומד - שילמד ויחזק אותנו בתורת ישראל. מי שלא לומד שיצטרף, יתרום בשרות צבאי וישתלב במעגל העבודה האזרחי בהמשך.

הרבנים שאליהם פניתי בירכו אותי, מי בגלוי ומי שלא בגלוי, מאחר והבינו כי הגיוס יכול להוות פתרון לרבים מהנערים שאינם לומדים.

הוחלט בתיאום עימם כי צה"ל יעמוד בארבע מחויבויות נדרשות בגדוד: האוכל שיסופק למשרתים בגדוד יהיה אוכל גלאט כשר, לא תשרתנה בנות בגדוד, בכל יום יינתן שיעור על ידי רבנים מתנדבים שיחזקו את החיילים באמונתם ובדרכם הרוחנית והגדוד ישמור על צביון חרדי.

כל זאת, על מנת שלא לנתק את המתגייסים מהתרבות שבה גדלו והתחנכו.

יש להבין כי נער חרדי שמחליט להתגייס חווה חוויות לא פשוטות - הן בבית, הן במשפחה המורחבת והן בקהילה שבה הוא חי. במקרים רבים קיימת התנגדות לדרכו, הוא לא זוכה לתמיכת משפחתו והוא עצמו מרגיש כי הוא הולך אל הלא נודע.

הפלוגה הראשונה סללה את הדרך להכנסת הנוער החרדי לצבא. מאז הקמתה ועד היום עברו את המסלול בגדוד "נצח יהודה" למעלה מ-9,000 לוחמים מהציבור החרדי.

צה"ל פתח בהמשך הדרך מסלולי גיוס נוספים - בחיל האוויר, בחיל התחזוקה, בחיל ההנדסה, במודיעין ובחטיבות החי"ר – גבעתי והצנחנים. גם במסלולים אלה הצלחתם של החיילים החרדים מוכחת.

הרבנים שמלווים את גדוד נצח יהודה עושים עבודתם קודש לילות כימים. הם מעבירים לחיילים שיעורים ומשמשים אוזן קשבת לכל בעיותיהם קטנות כגדולות. בעיני, הם גיבורים אמיתיים, שמאמינים באמונה שלמה כי הגיוס לצה"ל עבור אותם הנערים הוא הפתרון הנכון שישלבם בנתינה ובתרומה - ובהמשך, בהקמת בית יהודי חרדי המשלב את הספרא והעשייה.

יש להבין, כי אותם רבנים עמדו ועומדים בלחצים אדירים של אותו חלק בציבור החרדי המתנגד לגיוס.

במהלך השנים הם ספגו השפלות, מילוליות ופיזיות כאחד. עגלות זבל הושלכו לבתיהם, הם ספגו קללות, ילדיהם הוכו וההתנכלויות בבתי הכנסת היו קשות ומטרידות. רק השבוע, הותקף שוב אחד מהרבנים המלווה במסירות אין קץ את חיילי גדוד נצח יהודה.

הגדוד עצמו הוכיח את עצמו מעל ומעבר בצה"ל, הן באימונים והן בפעילות המבצעית בבקעה, בג'נין, ברמת הגולן ובחבל בנימין. הגדוד נחשב כגדוד מוביל בחטיבת כפיר וזכה לשבחים רבים.

אין זה גדוד ככל הגדודים. גדוד "נצח יהודה" הפך לסמל. הוא משמש כגשר בין חרדים וחילונים - וחייליו מוכיחים שניתן לשלב שרות בצה"ל עם אורח חיים וצביון חרדי, תוך שהם נותנים לגיטימציה לאלה שלומדים.

ההכרה בלגיטימיות הגיוס לצה"ל בעדה החרדית, באה לידי ביטוי בהצלחת הלוחמים למצוא שידוכים הולמים. היום כבר אפשר למצוא לוחמים ששירתו בגדוד ונישאו לנכדות של אדמו"רים. פשוט נהדר לראות את משפחות הלוחמים מקיימות אורח חיים דתי חרדי - ואת הילדים שמתגאים באבא ששרת בצבא ומפרנס את המשפחה בכבוד. עובדות אלה מוכיחות את הצלחת הדרך.

יתרה מזאת, הגדוד קולט בשנים האחרונות עולים חדשים רבים מצרפת, ארה"ב, בלגיה, אנגליה ומקומות נוספים - הרוצים לשרת בצבא אך גם לשמור על צביון חייהם החרדי. מסיבות אלה יש לחזק את הגדוד ולתת לו לגיטימציה בציבור החרדי .

ברצוני לפנות מעל דפי האתר לרב אוירבעך ולחסידיו, כמו גם לכל אותם מגזרים חרדיים שהצטרפו אליהם בהתלהמות הקיצונית ובביזוי החיילים החרדים המשרתים בצה"ל ולומר: כאשר אתם יושבים בסעודת השבת עם משפחותיכם, או לומדים תורה ומתחזקים, זכרו שיש נערים חרדים רבים שנמצאים בתצפיות, במוצבים, במארבים ובסיורים, ומבצעים את פעילותם על מנת לאפשר לכם להמשיך ולסעוד, להמשיך וללמוד.

אני פונה למנהיגים, לרבנים כמו גם לחברי הכנסת החרדים והחילונים כאחד לנהוג בדרך תורת ישראל -בכבוד הדדי, בהידברות ובהבנה, תוך הכרה בצדקת הדרך ובאהבת עם ישראל. כוחנו הוא באחדותנו.

כל הלומד ילמד ואלו שאינם לומדים – אני קורא לכם להצטרף לגדוד 'נצח יהודה' או למסלולים האחרים שמקיים צה"ל עבור המתגייסים החרדים. בכך תשלבו בין הספרא לסייפא, תוך אמונה בצדקת הדרך ובתרומה למדינה ולעם ישראל על פי תורת ישראל.

תא"ל (מיל') יהודה דובדבני, מקים חטיבה גבעתי וגדוד "נצח יהודה"