מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

ארגוני "המשמר החברתי", "לובי 99" ו-"100 ימים של שקיפות" הגישו היום (שלישי) עתירה לבג"ץ בה ביקשו להורות לוועדת השרים לענייני חקיקה לחשוף את תוכן דיוניה.

בעתירה, שהגיש עורך הדין אילן יונש, מבקשים הארגונים לפרסם את אופן ההצבעה של כל שר החבר בוועדה, את הפרוטוקולים של דיוני הוועדה, שמות השרים הנוכחים בוועדה והשרים הנעדרים ממנה, הנחיות ראש הממשלה ויו"ר הוועדה, החלטות הוועדה - וכן את סיכום הדיון וחומרי הרקע שהועברו לשרים לפני שקיבלו החלטה.

בעתירה נכתב כי "הוועדה הפכה לחלק אינטגרלי מהלך החקיקה אבל דיוני הוועדה סגורים, הפרוטוקולים שלה סודיים, אופן ההצבעה של חברי הוועדה חסוי, חומרי הרקע על בסיסם מתקבלות החלטותיה אינם מתפרסמים. מן הוועדה יוצא תוצר יחיד - אופן ההחלטה שלה: לשבט או לחסד. זאת בניגוד גמור לעקרון הפומביות של הליך ציבורי ובניגוד לעקרון השתתפות הציבור בהחלטות".

עוד נכתב כי "חברי הוועדה הם חברי ממשלת ישראל – המחזיקים במשרות הביצועיות הגבוהות ביותר בשירות הציבור. מן הראוי כי כל שר יעמוד אחרי ההכרעה שלו בנושאי חקיקה ויישא באחריות הציבורית לכך".

העתירה טוענת כי הוועדה מתערבת בהחלטות הכנסת. "ועדת השרים לענייני חקיקה הפכה לחלק בלתי נפרד מהליך החקיקה ומהווה מעין "שסתום" הבורר את הצעות החוק הפרטיות, מי למליאה ומי ולקבורת חמור. בניגוד לפעילות לוביסטים בכנסת שהוסדרה בחקיקה, אין כל פיקוח או הסדרה על פעילות שדלנים במסדרונות הממשלה, בוועדת השרים ובחברות ממשלתיות".