פרופ' זאב וינשטוקאלירן אהרון

פרופ' זאב וינשטוק מאוניברסיטת חיפה, מהמומחים המובילים בעולם לחקר האלימות בין בני זוג, חשף השבוע בכנסת את האמת על אלימות בין בני זוג; אמת המוסתרת מהציבור.

וינשטוק נשא דברים נרגשים בדיון ראשון מסוגו בוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (ליכוד). "כמעט 50 שנים אנחנו יודעים שאלימות של גברים כלפי נשים מתרחשת בשיעורים דומים לאלימות שמופעלת ע"י נשים כלפי גברים ביחסים אינטימיים, כמעט בכל חברה ותרבות שאנחנו מכירים, החל מחברות מסורתיות וכלה בחברות ליברליות מערביות".

"בנוסף אנחנו יודעים שבמוטיבציות לאלימות; הסיבות להתנהגות האלימה – אין הבדל בין גברים לנשים. מאותן סיבות שגברים מרביצים לנשים, נשים מרביצות לגברים. התוצאות שונות. מתוקף ההבדלים בין גברים לבין נשים, ובגלל העמידות הפיזית של הגברים – הם נפצעים פחות ולכן הם גם מגיעים פחות לחדרי המיון. כך שהנראות של הבעיה היא גבוהה מאוד במקרה של הנשים. אבל המוטיבציה וההתנהגות האלימה היא לא נחלתו של מין כזה או אחר".

המומחה גם סיפר לוועדה על מחקר שקבע כי הנשים שהן בעלות הסיכון הגבוה ביותר להיפגע מגברים הן אלה שמפעילות בעצמן אלימות פיזית נגד גברים.

קיטלוג אוטומטי של גברים כאלימים

למרות הנתונים הללו, הסביר פרופ' ויינשטוק, הטיפול המערכתי במקרים של אלימות בין בני זוג מתייחס לנשים אוטומטית כקורבנות של אלימות, בעוד הגברים תמיד מתויגים כמבצעי האלימות – "גם במקרים שזה לא נכון בכלל. גם המקרים שזה הפוך. גם במקרים שזה הדדי.

"המערכת היום בנויה להתמודדות עם אלימות של גברים כלפי נשים, והיא בכלל לא מפעילה שום התערבות במקרים שבהם נשים אלימות כלפי גברים. גם במקרים שבהם נשים אלימות כלפי גברים, הטיפול בנשים הוא כאילו שהאישה היא קורבן, וגם במקרים שבהם הגבר הוא זה שמקבל מכות והוא הקורבן, הטיפול בו הוא כאילו הוא תוקפן".

פרופ' וינשטוק הציע לשנות את הטיפול בתלונות על אלימות במשפחה, בכך שהמשטרה והעובדות הסוציאליות יקבעו תחילה אם מדובר במקרה שבו הגבר הוא אלים, או שהאישה היא אלימה, או שהאלימות היא הדדית – ורק אז יגשו להמשך הטיפול.

עוד סיפר וינשטוק כי בניגוד לדימוי הציבורי של המתרחש בחברה הערבית, גם שם קיימת תופעה נרחבת של אלימות נשים כלפי גברים. "אנחנו יודעים שגם בחברה הערבית היום, נשים מכות", הדגיש. "אני מדבר על אלימות פיזית. נשים מכות גברים בשיעורים דומים לאלה שבהם גברים מכים נשים".

"מכה קטנה בכנף"

נציג משרד הרווחה בדיון, חגי מויאל – המפקח על מערך הטיפול באלימות במשפחה – הכחיש את טענותיו של פרופ' וינשטוק. לדבריו, קיים גם טיפול המותאם לנשים אלימות ולגברים קורבנות אלימות.

בדיון שנערך ביום שני עלתה שוב ושוב התקווה שח"כ זוהר יערוך סדרת דיונים נוספים בנושא של מצוקות הגברים, בכדי לשים סוף לפגיעה בזכויות היסוד של אוכלוסיה נרחבת זו. ד"ר גבריאל בוקובזה מהמרכז האקדמי פרס אמר לח"כ זוהר בדיון "אתה תחטוף ריקושטים אבל אתה מספיק חזק בכדי לעמוד בזה", וח"כ זוהר השיב בחיוך כי הוא ממילא מוצג כיום באופן שלילי בתקשורת, כך שמבחינתו מדובר לכל היותר ב"מכה קטנה בכנף".