מדינת דאע"ש על כביש 6?

מהן הסכנות הכרוכות בהקמת מדינה ערבית הנושקת לכביש חוצה ישראל? מייסד המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים מציג את מכלול האיומים. צפו.

מרטין שרמן , כ"ד באדר תשע"ז

כביש 6
כביש 6
צילום: פלאש 90

במשך למעלה משני עשורים, היה הרעיון של שתי מדינות המרשם הדומיננטי, ששלט בשיח על הסכסוך הישראלי-ערבי בכלל, והסכסוך הישראלי-פלשתיני בפרט.

לאורך השנים, ניצב המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS) בחזית ההתנגדות לרעיון זה ופעל בנחרצות לחשוף את הסכנות הקיומיות עבור ישראל הכרוכות ביישום עקרון זה.

אחד האיומים החמורים ביותר, אך משום מה איום שזוכה לתשומת לב מועטה בדיון הציבורי הוא האיום לתשתיות התעבורתיות הלאומיות במקרה של הקמת מדינה פלשתינית הנושקת לפאתיו המזרחיים של מישור החוף.

אחד מעורקי התחבורה החיוניים האלה הוא כביש חוצה ישראל (כביש 6), המקשר את צפון הארץ עם דרומה.

בחלקים רבים לאורכו עובר הכביש בקרבת השטח המיועד למדינה הפלשתינית העתידית - ובמקומות מסוימים אף בצמידות לו.

באיזורים רבים המרחק בין כביש 6 לבין מרכזי אוכלוסיה פלשתינים אינו עולה על קילומטר אחד, לעתים אף מצטמצם לעשרות מטרים בלבד.

אין צורך בדמיון מפותח מדי כדי לחזות את המאורעות העלולים להתרחש – בסבירות גבוהה למדי -- אם ישראל תוותר על השליטה בשטחים הנושקים לכביש.

הניסיון העגום שישראל חוותה עקב נטישת רצועת עזה חייב לשמש נורת אזהרה לגבי העתיד להתרחש לאורך הכביש במידה והשטח ממזרח לו יעבור לשליטה פלשתינית.

שתי נקודות רגישות במיוחד הן הערים קלקיליה וטולכרם, שיושבות בצמידות לכביש, ובעבר היוו מוקדים לפעילות טרור רצחנית - כגון הפיגוע במלון פארק.

רק נוכחות ושליטה ישראלית מונעות המשך שפיכת הדמים והפיגועים בתוך ישראל.

לא ניתן לבטל כהפחדה חסרת בסיס את איום המנהרות והתקפות הטרור על תנועת הרכב בכביש 6 . אדרבא, בעבר הלא רחוק נחשפו ניסיונות לכריית מנהרות טרור מתחת למכשול ההפרדה.

הפעילות החקלאית והמסחרית הענפה בקרבת המכשול משמשות כמסתור, כיסוי והסוואה בשפע כדי לאפשר חפירות מנהרות תופת או הכנת עמדות ירי לעבר התנועה הסואנת על הכביש.

לא קשה לדמיין את הקלות בה ניתן יהיה להציב מארבים לאורך תוואי הכביש והתוצאות הרצחניות שאלה יותירו אחריהם. לא קשה לדמיין את הנזק הכלכלי שייגרם מהאיום המתמיד לניתוק העורק המרכזי המחבר בין צפון הארץ דרומה.

נחתום במילות האזהרה של של פרופ' אמנון רובינשטיין, חתן פרס ישראל, איש שמאל מובהק: "ישראל הקטנה והחשופה לא תוכל להתקיים ולשגשג אם יופגזו ויחובלו ריכוזיה העירוניים, נמל התעופה הפגיע שלה, כבישיה .... . זוהי הסכנה האיומה הנעוצה בקיומה של מדינה שלישית ריבונית ועצמאית בינינו לבין הירדן".

מרטין שרמן הוא מייסד המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS)