ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: חזקי ברוך

במהלך שעת שאילתות במליאת הכנסת דרש ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) להשוות את הביקורות היזומות מטעם משרד החינוך במכללות ובאוניברסיטאות לישיבות.

תחילה הקשה מדוע התקיימו ביקורות במהלך חג הפורים האחרון, דבר שהוביל לפסילתן של מספר ישיבות. לאחר שהשר שטייניץ, שענה בשמו של שר החינוך בנט, הבהיר כי לא התקיימו ביקורות בימי הפורים, הקשה אייכלר בדבר אי השוואה בין המכללות והאוניברסיטאות לישיבות בכל הנוגע לביקורות.

שטייניץ השיב כי "ביקורות השטח במוסדות התורניים נערכות על ידי חשבות משרד החינוך במעורבות החשב הכללי ובהתאם לנוהל שר האוצר לעניין תמיכות. בשונה ממצב זה, הפיקוח על המוסדות להשכלה גבוהה בישראל במישור התקציבי נעשה על ידי ות"ת – הוועדה לתקצוב".

אולם אייכלר המשיך ואמר כי בדיוק על כך מתעצמת התהיה. "יש הרבה הבדלים בין המוסדות להשכלה גבוהה ובין הישיבות: המוסדות להשכלה גבוהה מקבלים 10 מיליארד שקלים בשנה וכל הישיבות והכוללים יחד מקבלים מיליארד ו-200 מיליון שקל. בישיבת מיר לומדים אלפי תלמידים ואברכים בבתי-כנסת רבים בשכונת בית-ישראל, הייתה שם השבוע ביקורת. לקחו באופן שרירותי מידגם של שמות על פי אותיות ושמות של אנשים ופסלו את הישיבה כולה. זאת, בגלל שהאנשים שהיו באותיות הללו לא היו בחדר האוכל או באולם צדדי, שם נערכה הביקורת.

"כולם עומדים שם בספירה עם תעודות זהות, ממש מעמד מביש. בשום אוניברסיטה לא בודקים כמה סטודנטים באים לשיעורים או לא באים לשיעורים. זה בכלל לא קיים שם. השיטה הזו של ספירת ראשים, היא משפילה ומקוממת".

אייכלר הבהיר כי הגיע הזמן שיהיה שוויון בכל הנוגע לביקורות בין כל מוסדות החינוך שהמדינה מתקצבת. "אין שום סיבה להפלות דווקא את המוסדות התורניים, לספור אותם ממש כאילו הם היו אסירים או פליטים. לעומת זאת מוסדות אקדמיים יש להם עצמאות מוחלטת. הוות"ת בודק את יציבותם הפיננסית ומתקצב אותם, אפילו לא משרד האוצר. אני מוכן שתבדקו את האיתנות הפיננסית של המוסדות ושל הישיבות. אולי תוסיפו קצת בתקציב, לאחר הבדיקה. אבל אל תספרו את האנשים כאילו היו מספרים, זו בושה".