הפלת טיל מתוצרת רוסיה על ידי ה'חץ' נתפסת כפגיעה באגו. סוללה בגבול הצפון
הפלת טיל מתוצרת רוסיה על ידי ה'חץ' נתפסת כפגיעה באגו. סוללה בגבול הצפוןצילום: Ammar Awad, רויטרס

כשנתניהו נסע לפני כשבועיים לרוסיה לפגישה דחופה עם הנשיא פוטין, הוא לא ידע כמה מהר יצטרך להתמודד עם עוד בלאגן בחזית הסורית בגבול רמת הגולן, ובעיקר עם השלכותיו על רוסיה.

הרוסים, שרואים באסד בן-ברית חשוב, זימנו את השגריר הישראלי גרי קורן ל"שיחת בירור" כדי להבהיר לישראל שההפצצה ביום חמישי שעבר לא התקבלה אצלם בהבנה.

האם כללי המשחק השתנו בהפצצה לפני שבוע? אסד עדיין מבהיר לאנשיו שהוא סומך על הרוסים שישמרו על השקט בגבול. ישראל לא חסרה לו כרגע במארג האויבים שלו. גם במערכת הביטחון הישראלית רוצים להאמין שלא צפוי שינוי דרסטי, אך עדיין משדרים זהירות. הרמטכ"ל גדי אייזנקוט סימן השבוע את החזית הצפונית כבעייתית ביותר, והצהיר בכנס ביטחוני כי "חיזבאללה הוא האתגר הראשון במעלה עבור צה"ל". דקות ספורות אחריו עלה לאותה הבמה ראש המוסד יוסי כהן, ואמר דברים מעט אחרים, על כך ש"איראן היא האיום המרכזי על ישראל". בכך התחבר לעולם המושגים של נתניהו, שאומר דברים דומים.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת וראש השב"כ לשעבר, ח"כ אבי דיכטר, חושב שאף על פי ששתי ההצהרות נשמעות סותרות, הן מרמזות על אותו הכיוון בדיוק. "זה לא סותר משום שאיראן היא מדינת טרור שמפעילה חמישה מוקדים - הראשון הוא חיזבאללה, שבו הם משתמשים גם בלבנון וגם בסוריה, והוא גם הגדול ביותר מבחינה צבאית. המוקד השני הוא חמאס בעזה, השלישי הוא הג'יהאד האסלאמי בעזה, הרביעי הוא החות'ים בתימן, והחמישי הוא מיליציה שיעית שהם הקימו, שעושה את העבודה בצפון-מזרח סוריה ובעיראק – בדומה ל'ליגיון הזרים' שהיה פעם. לכן כולם צודקים - להגיד שהאיום הוא חיזבאללה זה כמו להגיד שאיראן היא האם ומתחתיה יש את 'האפרוחים שלה'", אומר דיכטר בשיחה עם 'בשבע'.

למישהו מהצדדים יש שאיפה לגרום להתחממות בגבול הסורי-ישראלי?

"הסיפור בגבול רמת הגולן הוא שזה מעין שטח הפקר שאין לדעת מה יצא ממנו. חיזבאללה מנסה כל הזמן להיכנס לשם, כמו גם כל מיני גופים אחרים שיש להם עניין לפגוע בישראל, ושמנסים להיות קרובים כמה שיותר לגדר. האינטרס הישראלי הוא שאם כבר יהיה שם מישהו זה יהיה המשטר הסורי, ואז אם קורה משהו בגבול הצפון מתחשבנים עם הסורים. הבעיה היא שלא הכול עובד לפי התכניות שלנו בתקופה הזו, העסק שם מאוד נזיל, וקשה לומר לאן זה הולך".

ואיפה הרוסים בכל הסיפור הזה? יש מי שאומרים שהם בעלי הבית בסוריה.

"הרוסים רוצים לבנות את המאחז שלהם באזור הנמל בלטקיה. זה מה שמעניין אותם. בשביל זה הם צריכים שאסד יישאר בשלטון, ולכן הם עוזרים לו בתקיפות אוויריות והוא קונה מהם נשק - וכך כולם מרוצים ומרוויחים, בזמן שסורים רבים נהרגים. הם קיבלו שטח ל-50 שנים, ויש להם עוד 49 שנים להיות שם.

"בסופו של דבר, הרוסים חושבים רק על טובת עצמם. אנחנו מדינה ידידותית עבורם, האיראנים הם בני-ברית מבחינתם, וחיזבאללה הוא שותף שלהם, והטרמינולוגיה הזו היא הכי קשה לתפיסה אצלנו כישראלים. אצלנו איראן היא מדינת טרור - עבורם היא בת-ברית. אצלנו חיזבאללה הוא ארגון טרור עם יכולות צבאיות - מבחינתם חיזבאללה הוא שותף ללחימה בסוריה".

אז מדוע לראש הממשלה כל כך חשוב להיות מתואם עם הרוסים?

"כדי שהם לא יהפכו לאויב שלנו. אנחנו לא קובעים את כללי המשחק. הרוסים קובעים את הכללים. אתה לא רוצה להיכנס איתם לאיזו טעות שעלולה לעלות במחיר כבד מאוד".

ח"כ דיכטר גם מעריך שהזעם הרוסי במקרה הספציפי של ההפצצה בשבוע שעבר, היה קשור למהלך שבו יירטה מערכת ה'חץ' את אחד הטילים שירו הסורים, שמקורו ברוסיה. "מדובר בטיל רוסי, ישן אמנם, אבל רציני, ופתאום 'חץ' של איזו מדינה קטנה בשם ישראל מיירט אותו באוויר. זה לא עניין של מה בכך עבורם, ואני מניח שזה מה שבאמת הרגיז אותם".

כיצד על ישראל לפעול מכאן ולהבא?

"המדיניות לא השתנתה. אנחנו לא מאפשרים לאף גורם לשבת על הגדר. בכל פעם שמישהו מנסה להרים פיגוע או שיש אפילו זליגה של פגז מרגמה, אנחנו מאותתים שלא נסכים לסבול את זה. מה שיקרה הלאה לא לגמרי תלוי בנו, אבל צריך לשדר הבהרה שאנחנו מתכוונים לכך בכל הרצינות כשאנו אומרים שלא נאפשר לאף גורם חיזבאללה להגיע לגדר ולפתוח חזית חדשה. אין לנו שום כוונה לתת לזה לקרות".

קשר רציף בין נתניהו לפוטין

"הרוסים הבהירו בעבר שהם משאירים לישראל את הטיפול בבעיית חיזבאללה, אולם זימון השגריר במוסקבה לשיחת נזיפה במשרד החוץ מבטא שינוי בעמדתם", טוען האלוף במילואים ח"כ אייל בן ראובן, ששימש כסגן מפקד פיקוד צפון במלחמת לבנון השנייה. עם זאת, לדעתו אין להשליך מהמקרה האחרון קדימה. "נכון שהייתה התחממות, ובמצב כזה ההיתכנות להתפרצות עולה גם אם הצדדים לא מעוניינים בכך. עם זאת, הרוסים, שמרגישים כבעלי הבית, הם גורם מייצב, והם לא ייתנו לעניין להתדרדר עד לכדי מערכה של ממש". בן ראובן מעריך כי בכל מקרה הנוכחות הרוסית "משנה את חופש הפעולה הישראלי - ולא לכיוון החיובי", כלשונו.

גורם מדיני בכיר מסכים אף הוא כי הנוכחות הרוסית יוצרת שינוי. לדבריו, בישראל שוררת הכרה שהנוכחות הרוסית דורשת תחזוק מדיני קבוע באמצעות שיחות ומפגשים בין נתניהו לפוטין, כדי למנוע תקריות ביטחוניות ומדיניות בין המדינות.

לדברי הגורם, רוסיה אינה משנה את מדיניותה כלפי ישראל, אלא מתאימה עצמה לשינויים התכופים במצב בסוריה. "הרוסים הבינו שישראל דבקה במדיניות שלה לפגוע בהעברות של אמצעי לחימה לידי מחבלים באמצעות איראן. יש כאן מערכה שדורשת מגע אישי וקבוע בין ראשי המדינות, בגלל חשיבותה לביטחון הלאומי של ישראל", הוא אומר.

המטרה הרוסית העליונה היא להגן על משטר אסד בכל מחיר, ולכן רוסיה מעבירה לישראל מסר ברור שלפיו יש תקיפות לגיטימיות ויש כאלו שלא. על פי דיווחים שונים אפילו הועבר לישראל מסר ברור שמתקפות מעבר לגבול ייתקלו בתגובה. דיווחים אחרים טענו כי המסר היה מרוכך יותר, ולפיו הרוסים מבינים את הצורך של ישראל להגן על עצמה, אבל רוצים להיות מעודכנים.

הפגנת השרירים מצד מוסקבה מתקבלת בינתיים בישראל בסוג של הדחקה. בפעם הבאה שתיווצר תקרית בצפון, אם וכאשר תהיה כזאת, המצב ייבחן שוב. כיצד תנהג רוסיה? אין לדעת. כך או כך, בירושלים מקווים שהתקרית האחרונה, שכללה כמה ימי התפארות מצד הסורים על הפלת מזל"ט ישראלי, תרד מסדר היום הציבורי, והשקט המתוח יחזור לגבול ברמת הגולן. אלא שאף אחד במערכת הביטחון לא יסכים להתחייב שאם שוב תזוהה פעולת העברת נשק איראני לידי גורמי טרור, לא ייעשה ניסיון לסכלה, גם בתוך גבולות סוריה.

"מדובר בחבית נפץ", אומר הגורם המדיני הבכיר, "אבל פתיל ההשהיה ארוך, ונכון לעכשיו לא נראה שאף אחד מהצדדים, ודאי לא אנחנו, מעוניינים להצית אותו בצורה כלשהי". במילים אחרות, כפי שהגדיר זאת ח"כ דיכטר, זהו השלב שבו השטח מעצב את המציאות, וכל הצדדים נמצאים בתקופת המתנה, בציפייה לבאות ובתקווה לכמה שפחות תקריות.