שלט הכניסה למחנה אושוויץ. ארכיון
שלט הכניסה למחנה אושוויץ. ארכיוןצילום : חיים צח לע"מ

משטרת העיר אושוויצ'ים, בה ממוקם מחנה ההשמדה הגרמני אושוויץ-בירקנאו, הוזעקה למחנה ביום שישי בשעות הצהריים לאחר שאנשי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו דיווחו על קבוצת מפגינים שהגיעה למקום.

המפגינים שחטו כבשה, התפשטו ולאחר מכן קשרו את עצמם אחד לשני תחת השלט המפורסם "העבודה משחררת", המוצב בכניסה למחנה.

על פי דיווחים של עדי ראייה המפגינים גם תלו שלט ובו הכיתוב "אהבה" לצד השלט "העבודה משחררת".

אנשי הביטחון של אושוויץ מיהרו לסגור את המחנה לכניסת מבקרים, והורו לתיירים שכבר היו בתוך במחנה להישאר במקומותיהם. הם עצרו את קבוצת המפגינים ומיהרו להזעיק את המשטרה המקומית שהגיעה בתוך דקות ספורות ולקחה את המפגינים לחקירה בתחנת המשטרה בניסיון לבדוק את המניעים להפגנה המוזרה.

בהודעה שפורסמה בחשבון הטוויטר של המוזיאון נמסר כי "בתאריך 24 במרץ בשעה 2 בצהריים, סמוך לשלט "העבודה משחררת" קבוצת אנשים שחטו כבשה, התפשטו וקשרו את עצמם אחד לשני. בחניון סמוך למוזיאון הם פוצצו פצצת עשן. אנשי האבטחה של אושוויץ התערבו מיד, האזור אובטח כולו והמשטרה נקראה למקום והיא חוקרת את המקרה כעת. כל שימוש בסמל אושוויץ להצהרה או אירוע הוא מזעזע ואינו מקובל. זהו חוסר כבוד לזכר קורבנות מחנות ההשמדה והריכוז של הגרמנים".

גם רבה הראשי של פולין, מיכאל שודריך, התייחס לתקרית באושוויץ. "כל שימוש באושוויץ להצהרה פוליטית או מוסרית, זוהי לא הדרך בה אושוויץ צריך להיזכר. הגרמנים השתמשו באושוויץ על מנת לנסות ולהשמיד את העם היהודי, וכל האירועים האלו הם חילול זכרם של מי שנרצחו באושוויץ ובהם יהודים, פולנים, אסירים מלחמה סובייטים, צוענים ואחרים", אמר שודריך.

המניע מאחורי המעשה של חבורת הצעירים, כולם בשנות העשרים לחייהם, עדיין לא ברור. המשטרה מתכוונת להגיש נגדם כתב אישום בגין חילול אתר היסטורי וקדוש, ופגיעה בזכר הקורבנות.

דוברת משטרת אושוויצ'ים, מלגוז'טה יורצקה, סיפרה כי חלק מהמפגינים היו אזרחים זרים מגרמניה ובלארוס, וכעת נבדקת האפשרות כי הם ביקשו למחות נגד פעילותה של רוסיה בחצי האי קרים - והחליטו לעשות זאת באושוויץ על מנת לעורר את דעת הקהל העולמית. "אנו מתכוונים לפנות לתובע באושוויצ'ים ולהגיש נגדם כתב אישום", סיפרה יורצקה.