בניה על בסיס תכנון קיים
בניה על בסיס תכנון קייםצילום: מיכאל קרזן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בסוף השבוע האחרון נתונים אודות התחלות הבנייה החדשות ברחבי הארץ.

מהנתונים עולה כי ביהודה ושומרון חלה עלייה של כ-40 אחוזים בהתחלות הבנייה בשנה שחלפה.

ליאור זברג, יועץ השקעות נדל"ן, מתייחס לנתונים ואומר כי לא מדובר בתוצאה של אישורי בנייה חדשים, אלא נראה כי מגמת התחזקות הנדל"ן ביהודה ושומרון מתרחשת למרות הקפאת התכנון השקטה שמתבצעת בשנים האחרונות.

"בשנתיים האחרונות אנחנו רואים הסתערות של יזמים על ישובי יהודה ושומרון, ופריחה גדולה בשוק הנדל"ן המקומי", מסביר זברג. "אם בעבר הרחוק יותר ראינו ביהודה ושומרון בעיקר בנייה של חברות הקשורות למדינה ולמשרד השיכון או חברות התיישבותיות, הרי שהיום ערך הקרקע עלה ובאים יזמים שמקדמים את הבנייה מכדאיות כלכלית בלבד".

לדבריו, "העלייה בערך הקרקע נובעת בראש ובראשונה מהתייצבות יחסית במצב הביטחוני-מדיני ביהודה ושומרון, העלייה ברמת החיים באזור ופיתוח התחבורה, אך בנוסף, עליית המחירים בשאר רחבי הארץ גורמת לאזור יהודה ושומרון, שחלקים גדולים ממנו נמצאים גאוגרפית במרכז הארץ, להפוך למציאה".

זברג מסביר כי מרבית הבנייה החדשה מבוססת על קרקעות שהתב"ע שלהן אושרה לפני שנים רבות, ומציין כי על אף שמרבית הבנייה מתרחשת בערים וביישובים העירוניים, הרי שגם ישובים קטנים ומרוחקים נמצאים בתנופת קליטה ובניה.

"אנחנו רואים יזמים שלפני שנים בודדות התלבטו בדבר כדאיות הבנייה במעלה אדומים, מסתערים כיום על ישובים מרוחקים. יזמים שלא חלמו לבנות ביהודה ושומרון מתחרים היום מכרזים לבניה ביישובים הכי קטנים ומבודדים. במקביל יש המון רכישות של משקיעים ויזמים של אדמות בשלבי תכנון ראשוניים, וזאת מתוך הבנה שלא לעולם תימשך הקפאת התכנון. אנחנו רואים שזוג צעיר אשר חושב לקנות דירה בחריש מבין ש-10 דקות משם הוא יקנה בית פרטי ביישוב קהילתי, או זוג חרדי שנחשף לכך שהוא יכול לקנות בעמנואל, במרחק של חצי שעה נסיעה באוטובוס מבני ברק, דירה עם מרפסת או גינה בלי לשעבד את הבית של ההורים".

זברג מעריך כי כל עוד לא יינתנו אישורי בנייה חדשים משמעותיים שיקודמו בפועל ביישובים העירוניים, הרי שמחירי הבתים ביהודה ושומרון ימשיכו במגמת עלייה. "אנחנו רואים למשל שמבחינת השטח המאושר ברמה התכנונית, העיר אריאל יכולה להכפיל את גודלה ואף יותר מכך. הבעיה שמסיבות פוליטיות לא מקדמים את הבנייה ביהודה ושומרון בצורה מספיק משמעותית. אם הדבר ימשיך, הביקוש העולה למגורים בעיר וההיצע הנמוך יגרמו לעליית מחירים, מה שאמנם ייצור כדאיות למשקיעים, אך אינו נכון בהיבט הלאומי".