דגן ארדן ומילר בהסכם החתימה
דגן ארדן ומילר בהסכם החתימהצילום: מועצת שומרון

הסכמה לבניית הישוב לעקורי עמונה תמורת הקפאת בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. זו אחת הנוסחות שעל פי פרסומים שונים מנסה ממשל טראמפ לקדם מול ראש הממשלה נתניהו.

בלשכת נתניהו אמנם מכחישים אך ריבוי השמועות סביב המתווים הנרקמים סביב ההתיישבות מעלה תהיות ותמיהות. בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, לעמדות העולות בשיח הישראלי אמריקאי של העת האחרונה.

דגן, שנועד באחרונה, כמו גם לפני הבחירות בארה"ב עם בכירים בסביבתו האישית והפוליטית של טראמפ והביע עד כה אופטימיות באשר לתפנית יחסה המדיני של ארה"ב של טראמפ לישראל, ממשיך בגישתו זו, אולם טוען כי הממשלה בישראל היא זו שאינה יודעת לנצל את ההזדמנות ההיסטורית שנקרתה בדרכה.

"אנחנו בעידן שהוא טוב בהרבה מהתקופה של אובמה, או אם חלילה הייתה נבחרת הילארי קלינטון, הכדור בידי ממשלת ישראל, ראש הממשלה והשרים", קובע דגן ומדגיש כי מציאות של צעדים חמורים יותר מכפי שהיו לא יעברו עוד, "הציפייה היא לתנופת בנייה ואם רוצים ריבונות זה הזמן". להערכתו מאחורי הדיווחים על הסכמות שעיקרן הוא הקפאת הבנייה ביו"ש עומדים לא יותר מאשר ספינים וחצאי אמיתות, "מסך עשן שנועדו למנוע תנופת בנייה".

עם זאת מזכיר דגן כי "בלשכת נשיא ארה"ב בבית הלבן לא יושב ראש מועצת שומרון ולא ראש ממשלת ישראל, אלא נשיא אמריקאי עם אינטרסים אמריקאיים מול הסינים, מול הציר הסוני ורוסיה ועוד. יש נשיא ומפלגה שרובם הגדול אוהדי ישראל גדולים, ולכן אין תירוץ שלא לומר את מה שמאמינים בו".

באשר להצהרות המסתייגות מהמשך הבנייה ביהודה ושומרון מזכיר דגן כי מזה כשבעים שנה קיימת מדינת ישראל ומזה כחמישים שנה קיימת ההתיישבות ביהודה ושומרון, ובכל התקופה הזו "מעולם לא היה צעד שגרר הסכמה אמריקאית אלא גינויים,ולא קרה כלום. כך היה גם בהקמת המדינה, כך ביציאה למתקפת המנע במלחמת ששת הימים, כך בהתקפה על הכור בעיראק וכך בהחלת החוק ברמת הגולן".

בהקשר זה מזכיר דגן כי בימים האחרונים אירח בשומרון את שר החקלאות של טקסס, סיד מילר, מי שהיה אחד משלושת המועמדים האחרונים לשר חקלאות בממשל טראמפ, ועמו נחתם הסכם חקלאות בין טקסס לשומרון. "ההסכם מראה, מעבר לחשיבות הביקור והקשרים, שאם אנחנו רוצים לומר שיהודה ושומרון זה אזור חיוני למדינה אנשים מבינים את זה, אנשים שתומכים בישראל מתחברים ליהודה ושומרון כשמבינים מה קורה בו. הם רואים את ארץ התנ"ך ומבינים שאי אפשר להיות כובשים במקומות הללו, הם רואים שרוב השטח ריק ושאין בסיס לטענות על כך שבניה יהודית לא תשאיר מקום לבניה ערבית, הם רואים את נתב"ג ותל אביב מהרי השומרון ומבינים את האיום הביטחוני".

"ישראל צריכה לשנות דיסקט. אם אנחנו מאמינים שזה שלנו - וממשלת ישראל נבחרה על ידי ציבור שמאמין שזה שלנו - אז צריך להתנהל כבעל הבית", אומר דגן הקובע כי אם ממשלת ישראל אם הייתה רוצה היה בכוחה לבנות יותר".

"ממשלת ישראל מתנהלת כמי שמזמינה את המכות, בין אם היא רוצה ובין אם זה מחדל. בניה ביו"ש היא צורך אסטרטגי וכלכלי, וממשלת ישראל מתנהלת כמי שרוצה להוכיח כמה זה קשה וכמה לא ניתן. אנחנו מזמינים את הגינויים שלא מגיעים, ומביך לראות שאחרי שאין גינויים אנחנו מזמינים דיווחים על הקפאות. אנחנו רוצים להגיע להסכמות על כל דבר כמו רפובליקת בננות".

דגן מחדד את דבריו וקובע כי ממשלה שלא תדע לנצל את שעת הכושר ההיסטורית שבפניה, לא תחולל תנופת בנייה והיאחזות בקרקע אלא להיפך, תקפיא ותמנע בנייה, הרי ש"אין לה זכות קיום".

בהמשך הדברים התייחס דגן להסכם שנחתם מול שר החקלאות של טקסס. הוא מספר על קשרים שנרקמו עמו כבר בעבר ועל שני מפגשים עמו במהלך ביקורו של דגן בארה"ב בעת הכתרתו של טראמפ לנשיא. בעקבות השיחות הועברו לשר האמריקאי חומרים שהבשילו לכדי החתימה על ההסכם הכלכלי שעיקרו גם הכרה של מדינת טקסס בשומרון, מהלך לא מבוטל בעידן של חרמות ודה-לגיטימציה על ישראל, וגם בסיס שיאפשר בעתיד לחקלאי השומרון קשר כלכלי מסחרי של ממש עם טקסס שהיא "אולי המקום עם הכי הרבה חקלאות בעולם" ובכוחה לחזק את חקלאות השומרון.