שילוב פורה. אילוסטרציה
שילוב פורה. אילוסטרציהצילום: Thinkstock

בעקבות נתוני סקר שחשף כי יותר מרבע מהישראלים סבורים כי מוגבלים שכלית חייבים להימצא במסגרת נפרדת, אומרת יפעת יגל, מנהלת בית הספר 'ראשית' המשלב בעלי צרכים מיוחדים בכיתות נורמטיביות כי השילוב מניב נתינה ורווח הדדיים.

את הסקר פרסמה אתמול אגודת אקים, ובעקבותיו אמרה ח"כ קארין אלהרר בטקס הגשת 'מדד ההכללה' כי "מודל השילוב של 'ראשית' הוא המודל האידיאלי לשילוב".

יגל, מנהלת 'ראשית', התייחסה לנתונים ואמרה: "אם אני לא טועה זה שיפור מהסקר הקודם. שמחה שהחברה לומדת לאט לאט לקבל את השונה. מקוה שעוד ועוד אנשים יראו כמה זה מצמיח ומפתח לחיות וללמוד יחד עם השונה. בבית ספר ראשית לומדים בכל כיתה רגילה מספר ילדים עם מוגבלות שכלית, שיתוק מוחין, אוטיזם ועוד. השמחה, הנתינה וההדדיות המתפתחת בין כל באי הכיתה ובית הספר היא מרגשת".

בית ספר 'ראשית' בגוש עציון נוסד בידי הורים ומחנכים מתוך אמונה לפיה תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים נורמטיביים מפיקים תועלת הדדית מלימודים משותפים, בסביבת לימודים רגילה אשר בו בזמן נותנת מענה לכל צרכיהם.

בבית הספר לומדים נכון להיום 560 תלמידים בעשרים כיתות א'-ח', כאשר לכ-90 מהם ישנם צרכים מיוחדים כתוצאה מלקויות שונות, דוגמת תסמונת דאון, שיתוק מוחין, אוטיזם, פיגור ועוד.

יגל מוסיפה ואומרת כי "לשילוב נדרשת גמישות ויצירתיות, לב פתוח ועין טובה. מודל השילוב הייחודי של 'ראשית' יוצר מרחב שבו ילדים לומדים ומשחקים לחיות עם השונה בטבעיות, לומדים לראות איך כל אחד משמעותי בחברה ונוצרים חיים של הדדיות ולא של תומך ונתמך. השילוב הוא מומחיות בפני עצמה ואנחנו שמחים לשתף מהידע והניסיון שלנו לצורך מטרה חשובה זו".