יתוש שנבדק במסגרת פיצוח הגנום
יתוש שנבדק במסגרת פיצוח הגנוםצילום: James Gathany, CDC

צוות מחקר בהובלת מדענים מהמרכז לארכיטקטורה של הגנום בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת ביילור, השתמש בטכנולוגיות של IBM, בשילוב מערכות של מלנוקס הישראלית וחברת NVIDIA, על מנת לפענח רצף גנומי המונה 1.2 מיליארד רכיבים, של יתוש הנושא ומפיץ את וירוס הנילוס המערבי.

הבנת המבנה הגנומי עשוייה לסייע במאבק בווירוס, באמצעות זיהוי נקודות תורפה במבנה הגנטי של היתוש.

מערכת המחשוב בעלת הביצועים הגבוהים (HPC), ששימשה לפיענוח המבנה הגנטי של היתוש, מבוססת על פלטפורמתה המציעה יכולות עיבוד ניתנות להרחבה ולמידרוג, הנדרשות על מנת להתמודד עם מגוון רחב של פעילויות מחקר מבוסס עיבוד נתונים.

המערכת הפועלת בביילור, שזכתה לשם "VOLTRON", מצטרפת לשורה ארוכה של מחשבי-על מתוצרת IBM המותקנים בשירות גופים דוגמת המעבדה הלאומית על שם לורנס ליברמור בארה"ב, והמרכז המדעי הבריטי של הארטרי.

לדברי אולגה דודצ'נקו, פוסט-דוקטורנטית במרכז לארכיטקטורה גנומית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ביילור, "הטכנולוגיה מאפשרת לשנות את האופן שבו אנו בונים את תמונת המערך הגנומי. VOLTRON נבנה במקור על מנת לפענח את רצף הגנום האנושי – בשיטה אותה ניתן ליישם עתה במגוון מדהים של מינים וצורות חיים. האפשרות הזאת מספקת הזדמנות לחקור יתושים, הנושאים מחלות הפוגעות בבני אדם סביב העולם".

ארז לייברמן איידן, מנהל המרכז לארכיטקטורה של הגנום, מסביר כי "הרכבה תלת-מימדית והטכנולוגיה של IBM מציגים שילוב מדהים: האחת דורשת עוצמת מחשוב עצומה – אותה מספקת השניה".

המרכז לארכיטקטורה של הגנום עובד בשיתוף פעולה הדוק עם מלנוקס הישראלית, על מנת להפיק ערך מירבי מיכולות המחקר הנשענות על מערכת המחשוב עתירת הביצועים VOLTRON. מינוף טכנולוגיית התקשורת החכמה של מלנוקס, ומנועי האצת ביצועים, מאפשרים למרכז להציע לחוקרים פלטפורמה יעילה וניתנת למידרוג המשפרת את כושר ריצוף הגנים, על מנת למצוא תרופות למחלות מסכנות חיים.