ריבלין מקבל את הדו"ח
ריבלין מקבל את הדו"חצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה קיבל את דו"ח בנק ישראל מידי נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, בבית הנשיא. הנגידה הציגה בפני הנשיא את עיקרי הדו"ח והיעדים הכלכליים של הבנק לשנה הקרובה.

"מצבה הכלכלי של ישראל הוא ללא ספק טוב, הממשלה סיימה את שנת 2016 עם גירעון נמוך משמעותית מתקרת הגירעון שנקבעה בתקציב", פתח הנשיא את דבריו והמשיך: "אם מתייחסים לשורה התחתונה של ממצאי דו"ח בנק ישראל, הכלכלה הישראלית מראה סימני חוזקה ביחס לכלכלות העולם וצלחה את המשבר העולמי בצורה מיטבית. יחד עם זאת, לא הכול ורוד".

לדברי הנשיא, "ישנן מספר נקודות חולשה לכלכלה הישראלית, לכן עלינו לעקוב בערנות אחר התהליכים הכלכליים ולהמשיך קדימה, לשפר ולהוביל. הדו"ח מתייחס לדברים שנוגעים לכל אזרח ואזרח - שער השקל לעומת המטבעות בעולם, מחירי הדיור שעדיין גבוהים מאד, אי השוויון, שלמרות הירידה ממשיך להיות גבוה ושיעור הפריון של המשק הישראלי".

הנשיא ציין כי שב בתחילת השבוע מביקור בוייטנאם אליו התלוו יצואנים ותעשיינים ישראלים, ואמר כי "העולם המתפתח מלא בהזדמנויות עסקיות עבור חברות ישראליות, אבל כדי לייצא למדינות ולתרבויות אחרות צריך מידה של פתיחות כלכלית ותרבותית. עסקים עושים עם אנשים, וכלכלה היא מדע של יחסים בין אנשים. ככל שנתרגל את השריר הזה, של פתיחות וסובלנות, נוכל להבין את הצרכים של הפרטנרים שלנו ברחבי העולם ולהתאים להם את הפתרונות. המצאות ישראליות בחקלאות, בהייטק ובמים, יכולות לשנות את העולם".

"ישראל היא מעבדה של חדשנות", אמר הנשיא והדגיש, "יחד עם זאת, ברור שצריך לצמצם את הפער בין כלכלת ההייטק לכל השאר על ידי השקעה בתשתיות, בחינוך ובמתן כלים לחברות ולאנשי עסקים מהכלכלה המסורתית, כלים שיסייעו להם להיות תחרותיים ואפקטיביים בעולם חדשני. כמו מובילאיי, אנחנו צריכים לשלב את ההייטק בתעשיות מסורתיות ולא לאפשר את קיומן של שתי כלכלות נפרדות - כלכלת הייטק וכלכלת לואוטק. יש דרך לנצח את זה".

"לאחרונה יש קולות שונים במדינות שונות שקוראים לפגוע בעצמאות של בנקים מרכזיים. אני מאמין בחשיבות השמירה על עצמאותו של הבנק המרכזי בין אם בקביעת המדיניות המוניטרית, בייעוץ הכלכלי לממשלה, או בפיקוח על יציבות המערכת הפיננסית. אני רוצה להודות לך גבירתי הנגידה ולכם, עובדי בנק ישראל על הדו"ח החשוב והמקיף", סיכם ריבלין.