לא קיבלה תשובה. איילת שקד
לא קיבלה תשובה. איילת שקדצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) שלחה בחודש ינואר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו ביקשה ממנו לקדם את היוזמה להחזיר את מינוי היועץ המשפטי לממשלה לידי הממשלה.

על פי הדיווח הערב (שלישי) בערוץ 2, שקד ציינה במכתבה כי יש לשנות את המצב הנוהג היום לפיה ועדת איתור היא זו הבוחרת את היועץ.

במכתב ביקשה שרת המשפטים מראש הממשלה להניח על שולחן הממשלה את הצעת המחליטים אותה יזמה בנושא, ולפיה במקום הליך ועדת האיתור הנהוג כיום, יובאו המועמדים בפני ועדת טירקל למינוי בכירים בשירות המדינה, ולאחר קבלת חוות דעת מטעמה יבחר שר המשפטים את המועמד המתאים לשיטתו ויביא אותו לאישור הממשלה.

"לאחר השלמת שלושה תהליכי איתור יועץ משפטי לממשלה באמצעות המנגנון הקיים, המציאות מוכיחה כי המנגנון עקר, בלתי ישים וחמור מכך מצמצם משמעותית את מרחב שיקול הדעת של הממשלה ואינו משרת אותה", כתבה שקד לראש הממשלה. למכתב צורפה חוות דעת משפטית לפיה אין מניעה לקדם את המהלך.

המכתב נשלח כאמור בחודש ינואר, אולם עד עתה לא השיב לו ראש הממשלה, וסיכויי המהלך עדיין אינם ברורים. יש לציין כי לצורך ביצוע השינוי לא נדרשת חקיקה, מאחר שהליך המינוי הקיים היום מוסדר בהחלטת ממשלה בלבד.

נזכיר כי במשך עשרות שנים, עד לכהונת ממשלת נתניהו הראשונה, נבחר היועץ המשפטי לממשלה בידי הממשלה באופן ישיר. השינוי בהליך הבחירה התרחש בעקבות פרשת 'בר-און חברון', ועל פי המלצותיה של ועדת שמגר שמונתה אז לדון בהפקת לקחי הפרשה.