אנדרטת אסון המסוקים
אנדרטת אסון המסוקיםחזקי עזרא

בכיכר רבין בתל-אביב הוקם השבוע אוהל הנצחה לזכר הנופלים באסון המסוקים, אותו יזמו אחים ואחיות של החללים.

מטרת האוהל היא לאפשר לתלמידים, בני נוער, חיילים ועוברי אורח, ללמוד ולהכיר את 73 החיילים שנספו, לשמוע על האסון ולקיים דיונים על עתיד החברה בישראל.

שני בן שם, אחותו של סגן קובי בן שם ז''ל שנפל באסון, מספרת לערוץ 7 על היוזמה, "התאגדנו כמה אחים במטרה לארגן מיזם שינציח את האחים שלנו, בייחוד היום כשהמדינה כל כך מפולגת, ולציין אירוע שבו נהרגו חיילים מכל קצוות הארץ ומכל הסוגים.

''הקבוצות שמגיעות לכאן נחשפות לדמויות שנפלו באסון ולומדים על התקופה. אנחנו מקיימים קבוצות דיון על הנושא של האחדות בתוך החברה שלנו".

בן שם מוסיפה לתאר, "יש כאן מיצג וידיאו עם כתבות מאותו הערב, כתבות על ההיסטוריה של התקופה וסיפורים ותמונות של הנופלים עצמם. האחים השכולים הם המדריכים במיצג.

''היום הוא היום האחרון של המיצג וזה מאוד מרגש לראות את כל התלמידים והחיילים שלא הכירו את האסון שאומרים שהם למדו על זה, פתאום הם רואים תמונות בגודל גוף, וכמובן העוברים ושבים שאין מישהו שלא זוכר איפה הוא היה באותו הרגע".

בן שם מספרת על המפגש המרגש עם האחים השכולים, "כשקובי נהרג, אני הייתי בת שמונה. אחרי עשרים שנה רובנו התבגרנו ולקח לנו זמן לעכל מה קרה. יש אמנם אחים גדולים שכבר הכירו אחד את השני בכל מיני קבוצות תמיכה אבל יש גם אחים קטנים שבשבילם זו הייתה חוויה מרגשת לפגוש את כולם ולעשות את הקשר בין שם המשפחה לאח שנפל, אנחנו שמחים שזכינו לעוד משפחה".

לדבריה כל 73 הנופלים שנהרגו ביחד צריכים ללמד אותנו מה היא אחדות, "צריכים לשים בצד את כל הפוליטיקה ולנהל שיח בינינו. 73 נהרגו והם בחרו להגן על המדינה, הם בחרו לשרת בלבנון והיום זה לא קורה. אנחנו כל כך מפולגים ולכן הרגשנו שאולי אסון כל כך גדול ומהותי יכול לעזור להגיע להידברות".