"הציבור הדתי מבין את התרומה המשמעותית של הבנות בש"ל". בנות ש"ל
"הציבור הדתי מבין את התרומה המשמעותית של הבנות בש"ל". בנות ש"לצילום: דודי מוסקוביץ, באדיבות 'בת עמי'.

סקר חדש שמפרסם ארגון 'חותם' חושף נתונים שמערערים על חלק מהקמפיין המתמשך של צה"ל וארגונים נוספים לטובת גיוס בנות דתיות לצה"ל.

בניגוד לטענותיהם של אותם גופים שהבת הדתית יכולה לשמור על אורח חיים דתי במסגרת הצבאית, ויש הטוענים שהיא אף מתחזקת בצבא, מתברר כי רוב מוחלט בקרב הציבור הדתי-לאומי חושב שהמצב הוא הפוך.

סקר שערכה חברת 'מסקר' בקרב הציבור הדתי-לאומי בעבור ארגון 'חותם', מעלה כי רק 26 אחוזים מקרב הנשאלים סברו כי בנות יכולות לשמור על אורח חיים דתי במסגרת הצבאית במידה רבה או רבה מאוד. לעומת זאת 35 אחוזים סבורים כי יכולתה של הבת לשמור על המסגרת הדתית בצה"ל היא נמוכה או נמוכה מאוד. לשם השוואה, באותו סקר אמרו 86 אחוזים מהנשאלים כי במסגרת השירות הלאומי מידת היכולת של בנות לשמור על אורח חיים דתי רבה או רבה מאוד. אחוז הנשאלים מקרב הציבור הדתי-לאומי שחשב שיכולתן בנות לשמור על אורח חיים דתי בשירות הלאומי היא נמוכה, עמד על פחות משני אחוזים.

גם ביחס לטענות שההליכה לצבא הפכה לנורמה מקובלת, הסקר מעלה תוצאות מעניינות. הנשאלים התבקשו לומר על איזו מבין האפשרויות היו ממליצים לבנותיהן כמסלול המשך לאחר סיום לימודי התיכון: שירות לאומי או שירות צבאי. התוצאה בקרב כלל הנשאלים הייתה חד משמעית: 72 אחוזים השיבו כי ימליצו לבתם לשרת במסגרת השירות הלאומי, בעדיפות רבה או מוחלטת. לעומתם, כ‑12 אחוזים בלבד מקרב הנשאלים היו ממליצים לבתם לבחור בשירות צבאי.

יש לציין כי השאלה הופנתה לא רק לדור ההורים, אלא גם לצעירי המגזר בגיל 16‑30, וגם שם התוצאות היו דומות עם העדפה מוחלטת לשירות הלאומי, כאשר 72 אחוזים אמרו כי ימליצו על השירות הלאומי, לעומת קרוב ל‑10 אחוזים בלבד שימליצו דווקא על השירות הצבאי. הסקר פילח את הנשאלים גם לפי מינם, ומתברר שנשים וגברים הביעו באחוזים את אותן עמדות, ואין נטייה מוגברת של נשים דווקא להעדפת השירות הצבאי.

הפערים התגלו רק בחלוקה לפי תת-מגזרים, שם עולה כי בקרב מי שמגדירים עצמם ציונות דתית ליברלית כ‑35 אחוזים ימליצו לבתם לשרת בצה"ל, בקרב הציונות הדתית הקלאסית שישה אחוזים בלבד ימליצו על שירות הצבאי, ובציונות הדתית התורנית ארבעה אחוזים בלבד ימליצו להתגייס לצה"ל.

מנהל פורום 'חותם', עמיטל בראלי, מסביר כי הארגון הזמין את הסקר במטרה "להרגיש איפה נמצא הציבור הדתי, ומה עמדותיו ביחס לסוגיות הללו. היה חשוב לנו לעשות את זה על רקע הקמפיין האגרסיבי שמתנהל בתקופה האחרונה על ידי הצבא וארגונים שמשתפים איתו פעולה, כדי לקדם את גיוס הבנות הדתיות, תוך החלשת המסורת של התנדבות דרך השירות הלאומי".

בראלי מביע שביעות רצון נוכח תוצאות הסקר: "אנחנו שמחים לראות שבסך הכול הציבור הדתי מבין את התרומה המשמעותית של הבנות בשירות הלאומי מחד, ומצד שני את הבעייתיות הרבה שיש במסגרת הצבאית לבת הדתית.

"עד עכשיו לא ראינו מענה מערכתי לפעילות המאוד מסודרת ומושקעת של הצבא. אנחנו ב'חותם' התחלנו להיכנס לבתי הספר ולערוך פעילויות לצוותים החינוכיים והכוונה לבנות. אנחנו חשים שצוותי החינוך נבוכים, אין להם את הכלים והידע המתאים לתת מענה לבנות ששואלות שאלות בעקבות ההיחשפות שלהן לפעילות הנרחבת של הצבא. בעבודה שלנו בתוך המוסדות, כשאנחנו נותנים את הפרספקטיבה הרחבה לבנות, מתברר שזה אכן מספק להן מענה. הבנות מגיעות עם הרבה דיסאינפורמציה, או אינפורמציה לא מדויקת בלשון המעטה, לגבי מה שצפוי להן בצבא. כשאנחנו חושפים אותן לחוזקות של השירות הלאומי ומאידך לבעייתיות שיש בשירות הצבאי, הבנות מסיקות את המסקנות ובוחרות לקבל החלטה שמתאימה יותר לבת הדתית".

בראלי מספר כי יש מוסדות שעדיין חוששים להכניס לתוכם פעילויות מסוג זה של 'חותם', שכן הם חוששים מביקורת ציבורית על כך שהם מעודדים את השירות הלאומי. "אבל המחנכים מבינים את החשיבות, אי אפשר לעצום עיניים. צריך לתת מענה, אחרת נגיע למצב שהצבא משקיע משאבים אדירים דווקא בבנות עם הנתונים היותר טובים בציבור הדתי-לאומי".