ח''כ סמוטריץ'
ח''כ סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר. פלאש 90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מוטרד מהחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להסכים לריסון הבנייה ביהודה ושומרון, ולבנות רק ביישובים קיימים.

"החלטת הקבינט מטרידה מאוד", הגיב סמוטריץ'. ''היא משאירה אמנם מרחב תמרון למבחן הישום בשטח אבל הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה הוא רע מאוד. אין בסיס אמיתי להערכה שהפעם זה יהיה אחרת''.

לדבריו, תזכורת אחת להתנהלותו של נתניהו התקבלה אתמול כשראש הממשלה הודה למעשה שהורה לעצור שיווק של 2,000 יחידות דיור מתוך אלו שאושרו על ידו לפני כחודשיים, לאחר שלשכתו הכחישה זאת.

''ההודאה הזו, בצירוף העובדה שמאז הבחירות בארה"ב מועצת התכנון העליונה ביו"ש לא התכנסה - מה שאומר שגם התכניות שראש הממשלה 'אישר' לא קודמו, מלמדים כי 5,500 יחידות הדיור שכאילו אושרו היו לא יותר מבלוף, כפי שטענתי אז. כאמור, אין שום יסוד להנחה שהפעם זה יהיה שונה".

ח"כ סמוטריץ' הדגיש: ''נצטרך להיות עם יד על הדופק ולא לתת לנתניהו למסמס את הבניה''.

מפלגת הבית היהודי תדרוש לכנס את מועצת התכנון העליונה מיד לאחר חג הפסח כדי להעמיד את החלטת הקבינט למבחן מיידי. ''נניח על שולחנה של מת"ע את כל התכניות שעומדות על הפרק ונבחן האם ראש הממשלה יאשר את קידומן או לא. אם הוא לא יאשר אותן לא נוכל לפתוח את מושב הקיץ של הכנסת כסדרו", איים סמוטריץ'.

כאמור, בישיבת הקבינט הלילה (שישי) עדכן ראש הממשלה בנימין נתניהו את השרים במדיניות הבנייה החדשה של ישראל ביהודה ושומרון.

נתניהו אמר כי מתוך התחשבות בעמדותיו של הנשיא טראמפ, תנקוט ישראל בצעדים משמעותיים לצמצם את ההרחבה של השטח הבנוי מעבר לקו הבנייה ביישובים הקיימים. הוא הוסיף כי ישראל תנקוט בריסון משמעותי של הבנייה, "כדי לאפשר התקדמות בתהליך השלום".

ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר ניתן - ובמקום שהדבר אינו מתאפשר, ישראל תבנה בצמידות לקו הבניה הקיים. במקומות בהם שני הקריטריונים הללו אינם מתאפשרים, בגלל אילוצים משפטיים, ביטחוניים או טופוגרפיים, ישראל תאפשר בנייה בשטח הקרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים.

בנוסף הבהיר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל לא תאפשר הקמה של מאחזים בלתי מוסדרים חדשים.

במועצת יש"ע הגיבו להחלטות ואמרו כי למרות המגבלות המסוימות, ''ההבנות שהושגו בין ממשלת ישראל לממשל בארה"ב מאפשרות את המשך בניין ההתיישבות בכל הישובים ביהודה ושומרון, וגם את הקמת הישוב החדש לתושבי עמונה".

ראשי המתיישבים ביו"ש הדגישו כי ''גם במקרה זה המבחן האמיתי יהיה חידוש מידי של פעולות התכנון הבניה והפיתוח בכל רחבי ההתיישבות והמעשים בשטח. אנו נעמוד על המשמר ונפעל מול ממשלת ישראל להביא לכך שתוכנית זו אכן תצא אל הפועל".