נסי לגשת למלאכה בשמחה
נסי לגשת למלאכה בשמחהצילום: שאטרסטוק

"הם מגיעים!" ההכרזה הזאת שולחת אותנו, בנות הדודות, אל החדר הוורדרד כדי להחליף את מחלצותינו. קריאות "וואי, מגניב! מאיפה זה?" וצחקוקים נשמעים מכל עבר. אחרי עשר דקות בני המשפחה המורחבת מתאספים בסלון, נינוחים אך נרגשים ו... לבושים בפיג'מות. זהו מנהג של יהודי קונסטנטין באלג'יר מימים ימימה ללבוש פיג'מות מיוחדות בליל הסדר, כדי להדגיש את היותנו מלכים ובני חורין.

אחרי חצי שעה של צעקות (בכל זאת, שלושים איש), המבוגרים יושבים על הספות והקטנים יותר (גם בני עשרים) יושבים על מזרנים אל מול שולחנות נמוכים, עמוסים בכל טוב. מהר מאוד אנחנו קמים, מתנודדים על המזרנים עם כוסות יין אדום ומברכים.

אחרי זמן מה חלקנו כבר מבוסמים מהיין, הבנות יעבירו את קערת ליל הסדר מעל ראשי הסועדים בשירת "אתמול היינו עבדים", הרווקה התורנית תשליך כרפס מהחלון, נאכל כבש ופלפלים כבושים בשמן זית ולבסוף נשיר חד גדיא בשלוש שפות: עברית, צרפתית וג'ודואו ערב (ניב של עברית-ערבית של יהודי קונסטנטין).

תמיד מתוק

חגיגת ליל הסדר שהייתי מורגלת אליה מינקותי מעולם לא הייתה משעממת. כשבגרתי התמלאתי פליאה לנוכח כתבות וראיונות על ליל הסדר המעיק ושלל העצות איך לצלוח אותו. ולמרות שבחלוף השנים חגגתי את חג החירות במקומות אחרים, ההתרגשות והטעם המתוק השאירו עליי חותם לתמיד.

כמה עצות איך לצאת מהקופסה של ליל הסדר ולהפוך אותו למשהו שייחרט לא רק בראש אלא גם בלב.

האגדה מספרת

ברגע שמתחילים לספר סיפור בצורה קצת שונה - כולם מרותקים. גייסו את הילדים להכנות הרוחניות ללילה האביבי, והציעו להם לתכנן משהו מיוחד. זה יכול להיות הצגה על יציאת מצרים, שיר הומוריסטי על הניקיונות, חידון, מופע סטנדאפ, שאלות מיוחדות, חיקויים ועוד. הילדים יהיו בעננים שסוף סוף הם עושים משהו אחר חוץ מלנקות ולהתחמק מהניקיונות. הם יתכננו, יעשו חזרות ובעיקר יהיו נרגשים לקראת ליל הסדר הקרב.

טיפ טיפה אחר: אם אין ילדים או שהם קטנים מדי, הכינו בעצמכם משהו לבני המשפחה. כולם יהיו מופתעים ושמחים מהשינוי המרענן.

שולחן עורך

"אני רעב!", "גם אני!". כולם מתגודדים סביבך וגם את מרגישה משהו חלול שם למטה בקיבה? זה סימן שכבר ערב פסח. העצבנות בעקבות הרעב תלווה את כולם עד לסדר, ותגרום למורעבים לדפדף מהר ל"שולחן עורך" ולא ליהנות כלל.

אז את יכולה לשלוח אותם שוב לפלאפל המקומי, או שתעמידי מבעוד מועד סיר עם תפוחי אדמה ובצל או מרק ירקות (רעיונות תוכלו למצוא במוסף המתכונים), אבל העיקרון פשוט: לתכנן מראש! או אז תגיעו לסדר רגועים ושמחים.

טיפ טיפה אחר: אפשר להכין על האש עם חברים או עם שכנים. זה כיף, משביע ובעיקר לא מלכלך את הבית.

לכבוד החג

בכל שנה יש מי שמזכיר שהילדים והבעל הם לא קורבן פסח, ובינינו גם האישה היא לא קורבן. בסך הכול מדובר במצווה שהיא באמת פיזית, ולפעמים גם סיזיפית, אבל הכול תלוי במצב הרוח (כמו כל דבר).

נסי לגשת למלאכה בשמחה, גם אם לפעמים זה קשה. עשי הפסקות, נסי להיזכר איך הרגשת בתור ילדה, וכשאת קונה מתנות ובגדים לבני הבית אל תשכחי לפנק גם את עצמך במשהו מיוחד שתמיד רצית. כל אחת תתרגש לקראת החג כשהיא יודעת שמצפה לה שמלה, מטפחת או תכשיט מיוחד לענוד בליל הסדר.

טיפ טיפה אחר: אפשר להכין או לקנות תשורות קטנות לאורחים ולבני הבית ולחלק בהפתעה בליל הסדר, מפרח מנייר ועד לברכה מעוצבת.

סימנים משמים

אם נתבונן היטב נראה שסימני הסדר חלים עלינו הרבה לפני אכילת החרוסת.

קדש - לפני הניקיונות אנחנו מכוונות את לבנו שהניקיון יהיה מוצלח ומקודש - מופרד מכל חמץ שהוא.

ורחץ - יאללה ספונג'ה.

כרפס - הדבר היחיד שנשאר לאכול אחרי שסיימת לנקות את המטבח.

יחץ - הבית שלך חצוי לשניים: האחד אזור מואר ונקי מחשש פירורים, השני מלא משחקים ונפות קמח שעוד צריך למרק.

מגיד - את לא מפסיקה לחלק הוראות ולדווח לשכנה מה הספקת ומה עוד נשאר.

רחצה - התור למקווה הכלים מעולם לא היה ארוך כל כך.

מוציא מצה - הקניות לפסח כוללות מצות בכמות שתספיק לכמה שנים.

מרור - נכון, את מנסה לשמוח בניקיונות, אבל האמת, זה די ממרר את חייך ואת השגרה.

כורך - בימים אלה אתם בעיקר אוכלים כריכים, כי למי יש זמן לבשל.

שולחן עורך - התכנונים, העיצובים והעריכה של שולחן הסדר המושלם.

צפון - בצפונות לבנו אנו מצפים בעיקר לטיול חול המועד לצפון הפורח

ברך, הלל, נרצה - ריח ביעור חמץ נישא באוויר, המזוודות או השולחן ערוכים וכולם מתרוצצים בהתרגשות ובשמחה. אפשר להתחיל לנשום, לברך, להלל ולהיות מרוצים שהשנה ליל הסדר יהיה אחד מהמוצלחים.

-----

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי