כתב אישום
כתב אישוםצילום: עביר סולטן. פלאש 90

פרקליטות מחוז ת"א הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום כנגד אחמד נאג'י, רביע אל-חי, סאעד אבו חלק וסטניסלב נזרוב.

כתב האישום נגד הארבעה הוגש בגין עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, התחזות לאחר, הלבנת הון ועבירות נוספות. כמו כן נאשמים נאג'י, אבו חלק וחוסאם אגברייה בסחיטה באיומים.

כתב אישום נוסף הוגש במסגרת אותה פרשה לבית משפט השלום בתל אביב נגד יונתן ממן, בגין ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות והתחזות לאחר.

הנאשמים פעלו בשיטות של "הנדסה חברתית", ובאמצעותן הונו חברות ברחבי העולם וביצעו מעשי ההונאה מתוחכמים, תוך התחזות לנושאי תפקיד.

המונח "הנדסה חברתית" מגיע מתחום האבטחה ובעיקר מתחום אבטחת המידע. משמעותו היא ניצול של תכונות פסיכולוגיות של האדם, אשר עשויות להביא אותו לציית לבקשותיו של הפורץ.

לפי כתב האישום, בסמוך לחודש פברואר 2015 החליטו נאג'י, אל-חי ואבו חלק, יחד עם עד המדינה, להונות ולהוציא כספים במרמה מחברות שונות ברחבי העולם באופן מתוחכם, שיטתי ומתמשך. זאת, על ידי איסוף מידע פיננסי אודות חברות היעד, יצירת מסמכים מזויפים ופנייה אל החברות בדרישה להעברות כספים בהיקף של מיליוני דולרים לחשבונות בנק בחו"ל, תוך הצגת מצגים כוזבים.

הארבעה ניסו לקבל במרמה מחברה כוויתית סך של 779,990 דולר, והורו לנציג החברה להעביר את הסכום לחשבון בנק בארצות הברית הרשום על שם חברה פיקטיבית. רק בשל בעיה שהתגלתה במספר חשבון הבנק הפיקטיבי הכספים לא הופקדו.

במקרה אחר התכתבו עם חברה לציוד כיבוי אש שמקום מושבה בערב הסעודית, במטרה להוציא במרמה סכום של 1,720,000 דולר. הארבעה העבירו לנציג החברה הסעודית מספר חשבון בנק הרשום על שם חברה פיקטיבית, אולם נוכח העדר הוספת חתימה של בעל החברה לאחת מההתכתבויות, ההונאה נכשלה והכספים לא עברו.

ביוני 2015, הצליחו נאג'י, אל-חי ואבו חלק לבצע הונאה נגד חברה הודית והצליחו להוציא במרמה 1.4 מיליון דולר שהועברו לחשבון בנק בארצות הברית. עד המדינה, שטס לארצות הברית לצורך משיכת כספי המרמה מהבנק, נתפס על ידי רשויות אכיפת החוק בארצות הברית. בעקבות העובדה שכספי המרמה לא הגיעו לידיהם, החלו נאג'י, אבו חלק ואגברייה לאיים על עד המדינה במספר רב של הזדמנויות, כדי להניעו להעביר לידיהם את כספי המרמה.

לפי כתב האישום שהוגש נגד ממן, במהלך 2016 פנה ממן לסוכנות של חברת קטרפילר שמקום מושבה בלבנון והציג מצג שווא לפיו הוא נציג של חברת קטרפילר האמריקאית. ממן ביקש מנציגת החברה הלבנונית להעביר כספים, ולכל הפחות 6 מיליון דולר, על חשבון חוב לכאורה שהיה לחברה הלבנונית כלפי החברה האמריקאית. בכדי לקדם את העברת הכספים, פנה ממן אל עד המדינה וביקש שיספק לו חשבון בנק אמין שלא יעורר את חשד הרשויות.

עד המדינה לא סיפק את חשבון הבנק המבוקש והודיע לרשויות האכיפה האמריקאיות על ההונאה שאמורה להתבצע. בעקבות התערבות של רשויות האכיפה האמריקאיות, הכספים לא הועברו. בנוסף ניסה ממן לקבל כספים במרמה בשתי הזדמנויות נוספות, ללא הצלחה.

מעצרם של החמישה הוארך עד קבלת עד החלטה אחרת. התיק נחקר על ידי משטרת ישראל ויחידת יהלום ברשות המיסים, בשיתוף פעולה עם הרשויות האמריקניות.