השקת "פנימה" בלוד

התנועה הציבורית החדשה ''פנימה'' הושקה היום (שני) במטה התנועה בעיר לוד.

בתנועה חברים גברים ונשים מכל חלקי החברה הישראלית שייפגשו וידברו יחד, כדי לקדם סולידריות חברתית וסדר יום חדש לחברה הישראלית המושתת על זהות משותפת, סולידאריות ואמון בין חילונים, דתיים וחרדים, יהודים וערבים, בני עדות שונות, המהווים מדגם מייצג של החברה בישראל.

הרמטכ''ל לשעבר רא"ל במיל' בני גנץ, ממייסדי התנועה, אמר כי "מבחינה ביטחונית ישראל היא מקום חזק ואיתן וגם בעתיד מדינת ישראל תדע להתמודד עם האתגרים הביטחוניים שיגיעו. אבל נושא חשוב יותר, עוסק בשאלה איך אנחנו חיים אחד ליד השני, אחד עם השני ואחד בשביל השני.

"הפילוג הזה בתוך החברה הישראלית צריך להיות מטופל, אך לצערי המנהיגות הפוליטית של מדינת ישראל לא מצליחה להרים את הכפפה הזו. זו שאלה של לא רק כמה אתה רוצה לקבל אלא כמה אתה מוכן לתת ואני רוצה להמשיך לתת. זה יותר חשוב מפוליטיקה", אמר גנץ.

הרמטכ''ל לשעבר רא"ל במיל' גבי אשכנזי אמר בהשקת התנועה: "אנחנו אנשי צבא, לא אנשי מילים אלא אנשי מעשים. השירות הצבאי שלי, וכמה שנים שאחרי, מאופיינות כמעין מסע בתוך החברה הישראלית. אני חושב שמדינת ישראל היא סיפור נפלא, אך היום האתגר המרכזי של מדינת ישראל, ערב יום העצמאות ה-69, הוא החוסן החברתי שלנו.

''חלק מהמדינה הזו זה היכולת שלנו לחיות יחד, סולידריות, צדק שוויון – וכל הדבר הזה היום בסיכון ובשחיקה. אני חושב שהגיע הזמן לומר די לפילוג, לשיסוי, להסתה ולשנאת החינם. כמי שהוביל במשך הרבה שנים, הרבה אנשים מכל קצוות המדינה לקרבות, מערכות ומשימות מאתגרות אני חושב ורוצה לחיות בחברה צודקת ומלוכדת יותר, שחבריה ערבים זה לזה, ראוי שיצטרף ויעשה מעשה. בואו נחליט שאנחנו לקוחים את עתידנו וגורלנו בידינו".

שר החינוך לשעבר הרב שי פירון אמר כי "הבעיה המרכזית בישראל 2017 היא השנאה לאחר. נוצרה השנאה בעם, בעיקר מצד הפוליטיקאים גם מימין וגם משמאל שעושים רווח והון פוליטי על גב הילדים שלנו. הם מלמדים אותנו שהדרך היחידה להצליח היא על חשבון האחר''.

לדבריו הזהות המשותפת לא יכולה להיות מוגדרת רק על ידי מלחמות והפחד מהאחר. ''הפערים האמיתיים בחברה הישראלית, ניכור, בורות וחוסר היכרות לא מצדיקים שנאה גדולה כל כך, עד כדי שיסוי ופילוג''.

שרה רוזנפלד, עובדת סוציאלית ופעילה חברתית שאיבדה שניים מבניה, סיפרה: "ילדתי תשעה ילדים אבל בצער גדול נאלצתי להיפרד משניים מהם. בני האחד נהרג בפסח לפני 15 שנה, ולפני שנה וחצי נרצח בננו מלאכי בדרכו חזרה ממשחק כדורסל. כסטודנט למדעי המדינה הוא כל הזמן דיבר על השסעים בעם, ובמותו הוא ציווה לי את החיים ואת העיסוק בנושא הזה".

איש העסקים שלמה דוברת אמר במסיבת העיתונאים כי "במדינת ישראל היום אין מוביליות חברתית אמיתית והגענו למסקנה שהזהות השבטית שולטת והזהות הקולקטיבית הלכה לאיבוד. לא רק שיש פילוג, אלא בורות ושנאה וזה נתמך על ידי אנשים בעלי אינטרס פוליטי צר, מכל קצוות הקשת הפוליטית. למרות המצב הכלכלי הטוב של המדינה, הסיכוי של צעירים משכבות חלשות לשבור את תקרת הזכוכית ולהשתלב בהצלחה בעולם העסקים של ישראל הוא כמעט אפסי.

''בחברה שבה האחריות לאוכלוסיות חלשות תלויה בפוליטיקה סקטוריאלית זה לא יעבוד. יש תחושה שהאזרחים עובדים בשביל המדינה ולא אחרת", אמר דוברת.

עדי אלטשולר, יזמית חברתית, הדגישה בדבריה כי ''החשש לאן החברה שלנו הולכת לא מרפה ממני. שאלתי את עצמי האם כדי להנהיג בחברה הזו אתה צריך להיות רק חבר כנסת או רק טוקבקיסט בפייסבוק ומהפעילות שלי, בין אם ב'כנפיים של קרמבו' או עם מיזם 'זיכרון בסלון', אני חושבת שלא".

במסגרת מסיבת העיתונאים הוצג מחקר שבחן את השסעים בחברה הישראלית בשנת 2017, ונערך על-ידי חברת ׳׳מדגם׳׳.

מהמחקר עולה כי השנאה לאחר היא מדורת השבט החדשה בישראל. הממצאים הבולטים במחקר מגלים בין היתר כי השסע הנתפס הבולט ביותר (42%) הינו בין אנשי ימין ואנשי שמאל, בפער ניכר מול השאר. כמו כן בקרב היהודים הגורם הנתפס כמלכד ביותר את החברה (62%) הינו האיום מבחוץ.

למחקר המלא לחצו כאן

המחקר איתר את מוקדי השסע ואת נקודות הדמיון, המאפשרות גישור על המחלוקות וויתור על סטראוטיפים ודעות קדומות. במחקר נמצא כי העמקת הזהות וההתבצרות של היחיד, הקהילה והשבט מתבצעת באמצעות דחיה ושנאה של האחר:

  • 60% מהיהודים חושבים: חרדים מנצלים את המדינה
  • 22.5% מהיהודים חושבים: שמאלנים מסוכנים
  • 43.3% מהיהודים חושבים: תושבי תל-אביב מתנשאים
  • 42.8% מהיהודים חושבים: הערבים מפחידים
  • 35.2% מהחרדים חושבים: השמאלנים לא אמינים
  • 24.3% מהיהודים חושבים: עולי אתיופיה פרימיטיביים

המחקר מצא כי השנאה היא תוצאה של חוסר היכרות בין החלקים השונים בחברה הישראלית. ישראלים רבים מונעים מסטיגמות ומדמוניזציה של האחר. במדגם המייצג וכן בקרב היהודים והערבים, כשני שליש מהנשאלים סבורים שההיכרות עם האחר סה"כ חשובה ואילו המצב כיום בישראל הוא כזה שבו:

  • 33.6% מהיהודים אינם מכירים אישית אף חרדי
  • 38.5% מהיהודים אינם מכירים אישית אף מתנחל
  • 41.1% מהיהודים אינם מכירים אישית אף מוסלמי
  • 50% מהיהודים אינם מכירים אישית אף אתיופי
  • 51.1% מהערבים אינם מכירים אישית איש ימין

ממצאי המחקר מצאו כי רוב האזרחים מגבשים את דעתם מסביב לעמדת ׳נגד׳. עוד נמצא במחקר כי רוב הישראלים רואים במנהיגים בכלל ובפוליטיקאים בפרט גורם מפלג וכי הפוליטיקאים נתפסים כמרוויחים העיקריים משיח השנאה, לכן הם לעיתים אלו שיוצרים או מלבים אותו.

יחד עם זאת, בנימה חיובית נמצא כי השסעים הנתפסים כמפריעים ביותר, הם גם אלו בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לאיחוי והם: השסע בין חרדים לחילונים, בין שמאלנים למתנחלים ובין ימנים לשמאלנים.