לפיד וסגלוביץ
לפיד וסגלוביץצילום: דוברות

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד וראש אגף החקירות לשעבר במשטרה, ניצב בדימוס, יואב סגלוביץ, הציגו היום (שני) את תוכנית מפלגת 'יש עתיד' למלחמה בשחיתות הציבורית וחיזוק מערכת אכיפת החוק.

התוכנית, שזכתה לשם "תוכנית נחשון", הנה חלק מ"תוכנית 7 הנקודות" של יש עתיד. התוכנית מורכבת משתי זרועות: מלחמה בשחיתות הציבורית והשחיתות "החוקית" וחיזוק מערכת אכיפת החוק.

התוכנית נבנתה ופותחה בידי ניצב בדימוס יואב סגלוביץ', בסיוע ח"כ וניצב בדימוס מיקי לוי, מפקד מחוז ירושלים לשעבר, וחבר הכנסת יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר.

בפתח מסיבת העיתונאים אמר לפיד: "לכל ממשלה יש תפקיד מרכזי אחד. לשאול את עצמה בכל בוקר, 'איפה אנחנו רוצים להיות עוד חמש שנים?'. 'תוכנית נחשון' היא צעד בכיוון הזה. מפני שהיא הולכת ללב הבעיה. לשחיתות השלטונית בישראל, למערכת הפוליטית המקולקלת והמושחתת שלנו. מדינת ישראל זקוקה למערכת אכיפת חוק יעילה, קשוחה, שלא מפחדת מאף אחד. התוכנית הזו תביא לנו אותה".

"תוכנית נחשון היא חכמה, היא מקצועית, היא אפשרית, היא תחזיר את האמון של אזרחי ישראל בממשלתם ובמערכת הפוליטית. אולם היא לא תוכל לצאת לפועל בלי שינוי שלטון במדינת ישראל", הוסיף לפיד.

לפיד הסביר כי הסיבה שתוכנית כזו לא יצאה לפועל בממשלה הנוכחית אינה מקרית: "בממשלה הנוכחית יושבים שני שרים שהורשעו בעבירות שיש עימן קלון. הממשלה הזו שברה את כל שיאי ההעברות של כספים קואליציוניים מושחתים לחברי כנסת ולמפלגות. הממשלה הזו החזירה מוסדות מושחתים כמו 'שר ללא תיק' שאנחנו כבר ביטלנו. בראש הממשלה הזו עומד אדם שמנסה לטעון שאם יוגש כתב אישום נגדו, הוא עדיין יכול להמשיך להיות ראש הממשלה".

לפיד הדגיש כי על פי התכנית במידה ויוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה הוא לא יוכל להמשיך בתפקידו: "איני מתוקפי נתניהו האובססיביים. מעולם לא הייתי מאלה שהאשימו אותו בכל מה שרע במדינה. אני מאוד לא אוהב שמנסים לגרור לויכוח הפוליטי את אשתו ואת ילדיו. אבל בעניין הזה, לא יכול להיות מצמוץ: מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול להמשיך לכהן כראש ממשלה. קודם כל מפני שזוהי פשיטת רגל ערכית. אבל גם מפני שישראל לא יכולה להרשות לעצמה ראש ממשלה שעסוק בעדויות ובחקירות ובעורכי דין במקום בחיזבאללה וביחסים עם ארה"ב".

ניצב בדימוס יואב סגלוביץ אמר, "המחלה של גילויי השחיתות מקורה גם בפוליטיקה, אבל גם התרופה תבוא משם. זה עבודה של משטרה של עורכי דין ושופטים. זו צריכה להיות גם עבודה של נבחרי ציבור. מנהיגות זה הובלה. אבל כשמדובר על מרכיב הדוגמא האישית נתנו לו פטור, דבר שלא היינו נותנים למ"כ בטירונות אנחנו נותנים לשרי ממשלה. המאבק בשחיתות ייעשה על ידי פוליטיקאים ויטפלו בשחיתות חוקית. קריאת הכיוון הראשונה באה לידי ביטוי בכך שהממשלה אומרת שהיא מטפלת ושמה את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה".