אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה היום (שלישי) לבית משפט השלום בתל אביב תביעה על סך 125 אלף שקלים נגד חברת המוניות 'גט טקסי' ושני נהגי מונית העובדים עם החברה, בשל סירובם לתת שירות לאדם עם מוגבלות בראייה, המתנייד עם כלב נחייה.

לפי כתב התביעה, בתו של הרצל כהן, אדם עם מוגבלות ראייה, הזמינה עבורו מונית באמצעות אפליקציית 'גט טקסי', על מנת שזה ישוב לביתו מתל אביב שברמת גן. המונית הגיעה תוך מספר דקות, אך כשהבחין הנהג כי כהן מלווה בכלב נחיה, הוא סרב להעלות אותו.

בכתב התביעה נכתב כי "למרות שנאמר לו שוב ושוב כי הוא מחויב לעשות זאת על פי חוק, הנהג המשיך בסירובו מלתת שירות לכהן ועזב את המקום, תוך שהוא מותיר את בעל המוגבלות ובתו המומים ופגועים. לאחר מכן, אף הוזמנה מונית נוספת דרך האפליקציה, אך גם הנהג השני סירב לתת לכהן שירות, למרות הדרישה החוקית".

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. כמו כן מגדיר החוק את החובה במתן מענה הולם לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מרבית.

על מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון כי "חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו". בנוסף, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה, קובע מפורשות כי אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי.

במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מובלות, טענה חברת גט טקסי כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים" וכי "אין החברה אחראית לכל נזק, אי נוחות, אובדן או עוגמת נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים".

בניגוד לכך, נטען בכתב התביעה כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחיה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי.

לאור כל זאת, נטען כי התנהלות הנהגים והחברה מהווה אפליה על רקע מוגבלות. הנתבעים "הפרו ברגל גסה את הוראות חוק השוויון, ופגעו פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות", צוין בכתב התביעה. אשר על כך, מבקשת התובעת לפסוק עבור כהן פיצוי כספי בסך כולל של 125 אלף שקלים.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם אמר כי "אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחיה משתמשים באופן תדיר במוניות כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות לצערי על עצמם היא שגם לאחר חקיקת חוק השיוויון, נהגי מונית מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים. חקיקת השוויון נועדה למנוע מצבים אלה של הפליה בוטה של אנשים עם מוגבלות וסירוב להעניק להם שירות. אנו, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת פועלים ונמשיך לפעול על מנת למגר תופעות פסולות אלה".