צ׳או יינמינג ואיילת שקד, הבוקר
צ׳או יינמינג ואיילת שקד, הבוקרצילום: דוברות השרה

התובע הכללי של סין שמבקר בישראל, צ׳או יינמינג, נפגש הבוקר (שלישי) עם שרת המשפטים איילת שקד, עם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור וכן עם שופטת העליון אסתר חיות.

בתחילת הפגישה נמסרו דברי נימוסין והערכה בין הצדדים והתובע הכללי של סין פנה לשלוש הנשים: ''אני מעריץ את ישראל יותר עכשיו כשאני רואה אתכן, שלוש נשים בראש המערכת המשפטית".

יינמינג הזמין את שרת המשפטים לביקור רשמי בסין ואמר: "היחסים בין ישראל לסין נסקו לגבהים חדשים. ראש ממשלת ישראל ביקר לאחרונה בסין וזו היתה הצלחה גדולה. זו היתה פתיחת דף למערכת היחסים בין המדינות. גם אני והיועמ"ש אביחי מנדלבליט הגענו להסכמה שעלינו לחזק את שיתוף הפעולה בנושאים מסוימים''.

התובע המשיך ודיבר על הקשר המיוחד שבין מדינת ישראל והעם הסיני, "הסינים והיהודים הם אומות מיוחדות עם היסטוריה ארוכת שנים. עלינו לעבוד יחד ולפתח את שיתוף הפעולה. הבוקר היינו ביד ושם. היינו המומים נוכח מה שבני עמכם עברו בשואה.

"החברות בין העמים היא ארוכת שנים", הדגיש, ''לפני אלפי שנים סוחרים יהודיים הגיעו באמצעות דרך המשי לדרום סין, לעיר קייפאנג, והשתלבו בחברה. מאוחר יותר סין הגיעה לעצמאותה בין היתר בעזרתם של כמה יהודים חשובים. בעיניי ישראל היא מדינה קטנה אבל אדירה. היינו שמחים לחלוק מנסיונכם המשפטי. להרחיב את ידיעותינו".

בשלב זה הפכה השיחה למקצועית. שרת המשפטים שקד ביקשה לאחר מכן לחלוק מהניסיון של סין בנוגע להגנת סייבר. התובע הכללי של סין ענה כי ישראל וסין חולקות בנושא זה תחושות משותפות. "לעניות דעתי הגנת סייבר קשורה בקשר ישיר לטרור לפשעי סמים ולהלבנת הון. נרצה לחוקק יותר חוקים להגנת מפני פשעי סייבר ולשמוע מניסיונכם".

שקד סיפרה על נסייונה של מדינת ישראל בהתמודדות עם פשעי סייבר, בין היתר באמצעות היחידה בפרקליטות המדינה האחראית על פשעי סייבר בראשות ד"ר חיים ויסמונסקי.

לאחר מכן שוחחו הצדדים על השונה והדומה בין מערכות המשפט במדינות השונות. יינמינג סיפר כי בזמן שהוא עבד בביהמ"ש העליון, עבדו בו יותר מ-200 שופטים ובשנה הם טיפלו בכ-10,000 תיקים.

השרה שקד צחקה וסיפרה לו כי בישראל יש אוכלוסיה של שמונה מיליון בני אדם, וישנם רק 15 שופטים שמטפלים בכ-10,000 תיקים בשנה.

לבסוף דנו הצדדים בנושא המלחמה בטרור. "יותר ויותר אירועי טרור מתרחשים בסין לאחרונה. אירועי טרור במקומות המוניים, אירועי דריסה. ויותר אירועים של טרור בהם הטרוריסטים מייבאים נשק מחוץ לסין", אמר יינמינג.

הנשיאה נאור סיפרה על הטרור האיסלאמי שפוקד את מדינת ישראל בשנים האחרונות והתובע סיפר כי גם מדינתו סובלת מטרור איסלאמי. השרה שקד אמרה כי לצערה למדינת ישראל יש ניסיון רב שנים בהתמודדות עם טרור והיא תשמח לחלוק עם סין את הדרך להתמודדות עם התופעה.

הנשיאה נאור סיפרה כי פסיקות ביהמ''ש בישראל בנוגע לטרור תורגמו לאנגלית על מנת לסייע למדינות שונות להתמודד עם טרור על פי הניסיון הישראלי. בסוף הפגישה הצדדים בירכו אחד את השני וסיכמו לשמור על קשר ולהדק את היחסים.