על הגג בעפרה
על הגג בעפרהצילום: צעירי עפרה

המחלקה האזרחית של ארגון חוננו הגישה בימים האחרונים תלונה מפורטת למחלקה לחקירות שוטרים ובה תיאורים קשים אודות אלימות שוטרים שהופעלה כנגד המתיישבים ששהו על גג בית משפחת כפיר בעפרה, וכן על גניבת סכום כסף מאחד המפונים.

בתלונה, שהגיש עו"ד חיים בלייכר, מתוארת מפי שניים מהמתיישבים ששהו על הגג, האחד בחור ישיבה והשני נשוי ואב לילדים, אלימות קשה ביותר שהפעילו השוטרים הכוללת התזת גז ללא סיבה, אגרופים ובעיטות וכן פגיעה באיברים אינטימיים פעם אחר פעם ובצורה מכוונת.

עו"ד בלייכר מתאר בתלונה כי השניים שהו בעלית גג הבית מעבר למחיצת בטון, בשטח עם רצפת בטון, ואילו יתר המוחים שהו על גג הבית.

"בעת שמרשיי שהו בעלית הגג עלו בסולם שוטרים לכיוון הגג השוטרים הבחינו במרשיי ואחד השוטרים התיז ישירות לכיוונם גז פלפל, וזאת בלא שמרשיי עשו כל פעולה של התנגדות אקטיבית ובלא שהשוטרים הזהירו את מרשיי קודם השימוש בגז כפי שמתחייב בנוהל המשטרה", מתואר בתלונה.

בשלב זה על פי המתואר בתלונה, אחד הצעירים הרים את ידיו מעלה וביקש "בלי אלימות", אך אחד השוטרים רץ לעברו, קפץ עליו והפילו על שטח בעליית הגג ובו רצפת הגבס כשהשוטר נופל עליו. מהנפילה נשברה רצפת הגבס והצעיר והשוטר נפלו יחדיו לקומה למטה.

בקומה למטה מיד לאחר הנפילה התנפלו שוטרים על הצעיר, הרימו את הקפוצ'ון על פניו, ובלא שבדקו את מצבו החלו להכות אותו בכל חלקי גופו. המכות כללו: מרפקים, אגרופים ובעיטות. בשלב זה אזקו אותו ולקחו אותו לניידת משטרה. "כל זה נעשה חרף כך שהצעיר לא התנגד אקטיבית לפינויו", נכתב בתלונה.

על פי התלונה, על הצעיר השני, בן 28 ואב למספר ילדים, זינקו כמה שוטרים, השכיבו אותו על הרצפה ואזקו את ידיו מאחורי הגב. השוטרים לקחו אותו לכיוון הפתח תוך שהם נותנים לא אגרופים ובעיטות. "מרשי זיהה את שם אחד השוטרים המכים שהיכה אותו באגרוף בבטן, קרא בשמו וביקש ממנו שיפסיק להכות אותו. בתגובה לבקשה כיסו השוטרים את פרצופו במעילו והגבירו את נתינת הבוקסים בבטנו ובחזהו, בנוסף לברכיות בגבו", נכתב.

לאחר מכן הורידו אותו השוטרים קומה והכניסו אותו לחדר צדדי, שם החלו בהתעללות קשה ללא כל הצדקה אפשרית. על פי התלונה, "השוטרים הטיחו את ראשו מספר פעמים ברצפת הבית, כופפו את רגליו לעבר גבו כשידיו אזוקות מאחורי הגב, דבר שיצר לחץ וכאבים עצומים, השוטרים על פי התלונה אף היכו אותו שוב ושוב באיברים רגישים ומוצנעים, ואחד השוטרים גם דרך על פניו, וכל זאת כאשר הוא כלל לא התנגד אקטיבית".

לאחר מכן נעצרו השניים וחפציהם נלקחו מהם. אחד המתלוננים תיאר כי גם תוך כדי העלייה לניידת כשהוא אינו מסוגל לזוז מחמת הכאבים, המשיכו השוטרים לפגוע בו בצורה קשה.

בנוסף על פי התלונה, רק לאחר ששוחרר אחד המתלוננים וארנקו הוחזר לו גילה כי סכום כסף שהיה בו נעלם, ועל פי החשד נלקח בידי אחד השוטרים.

עו"ד חיים בלייכר מהמחלקה האזרחית של ארגון חוננו מסר בתגובה, "מאופי האלימות וצורת האלימות הקשה, אנו למדים כי היא נעשתה שלא לצורך ביצוע משימת המשטרה, אלא לשם פגיעה בגופם ובכבודם של המתלוננים תוך ניצול מעמד השוטרים. לא יכולה להיות הצדקה לפגיעה קשה ומסוכנת באיברים אינטימיים. לצערנו מדובר בתופעה החוזרת על עצמה במעל 20 מקרים שהובאו בפנינו על רקע פינוי עמונה והבתים בעפרה. אנו קוראים לרשויות לעקור מהשורש את האלימות המשטרתית הקשה כלפי אזרחים. השוטרים כשליחי ציבור אמורים לדאוג לשלומם של האזרחים ולא לפגוע בהם".