אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

עובדת של חברת "פלאפון" החליפה את תמונת ה"פרופיל" בחשבון הפייסבוק הפרטי שלה, שם הזדהתה כעובדת החברה, בתמונתו של מי שביצע פיגוע דקירה נגד נער בירושלים. היא פוטרה מעבודתה לאלתר ללא הליך של שימוע.

במקביל לפיטוריה באותו יום, פרסם סמנכ"ל משאבי האנוש בחברה מכתב לעובדים במסגרתו דווח על "פיטורי עובדת שהביעה תמיכה עם פעילות חבלנית" מבלי לציין את שמה של התובעת.

התובעת הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים תביעה לפיצויים בגין פיטורים שלא כדין, פיצוי בגין הוצאות לשון הרע ועגמת נפש בסך של למעלה מ-160,000 ש''ח.

בתיק דן הרכב בית הדין לעבודה בראשות השופט כאמל אבו קאעוד ובהשתתפות נציגי הציבור יוסף קשי וחיים בריל.

מעדויות הצדדים בבית הדין ניכר היה הפער בפרשנות שכל צד נתן לאירוע ולמשמעות פרסום תמונתו של המחבל בעמוד הפייסבוק של התובעת.

בית הדין התרשם מחד גיסא שבפרסום התמונה התובעת לא ביקשה להזדהות עם מעשה טרור, אלא שזו הייתה דרכה להתאבל על חבר טוב שמת, ומאידך גיסא, הנתבעת, אשר לא עשתה די לברר את העניין לעומק, סברה לכל הפחות במועד הפיטורים, כי בפרסום תמונתו של המחבל בעמוד הפייסבוק של התובעת האחרונה הביעה תמיכה במעשה טרור.

בית הדין קבע שתכלית השימוע לא התקיימה ו"שימוע בהודעת טקסט" המוצע על ידי הנתבעת כתחליף להליך יציר הפסיקה, הינו אוקסימורון ומטבעו אינו יכול להחליף דו-שיח, טיעון ענייני, התמודדות מושכלת של האחד עם טענות משנהו, והוא חסר את היכולת לשקול כראוי וללא פניות את השיקולים השונים.

לפי בית הדין, הנתבעת יכלה לבחור צעד קיצוני פחות, כדוגמת הוצאת התובעת לחופשה עד לעריכת שימוע כדין חלף פיטוריה המיידים ומשלא עשתה כן, אין מנוס מהקביעה כי נפל פגם בהליך הפיטורים.

בית הדין קיבל את התביעה לפיצויים בגין פיטורים שלא כדין ולפיצוי בגין עגמת נפש, ופסק לתובעת פיצויים בסך 40,000 ש''ח והוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 5,000 ש''ח. בית הדין דחה את התביעה לפיצויים מכוח חוק איסור לשון הרע.