הקמת שביל הסנהדרין החדש
(צילום: EYECONׂ, באדיבות רשות העתיקות)

בימים אלה יצא לדרך בטבריה "שביל הסנהדרין" – שביל באורך 70 ק"מ, אשר יחצה את הגליל מבית שערים ועד טבריה ויעבור בין אתרים המיוחסים לחברי הסנהדרין.

העבודה על הקטע הראשון של המסלול כבר החלה, בהשתתפות תלמידים ממנהל חמ"ד במשרד החינוך, ומתנדבים.

בשבועות האחרונים, מבצעים אלפי תלמידי תיכון חפירות ארכיאולוגיות לאורך ה"קרדו" - הרחוב הראשי של העיר הרומית העתיקה של טבריה. זאת, במסגרת הכשרת קטע המסלול של טבריה מתוך "שביל הסנהדרין" – פרויקט ביוזמת רשות העתיקות בשיתוף פעולה עם מנהל חמ"ד במשרד החינוך, במימון פרויקט 'ציוני דרך' במשרד ירושלים ומורשת ובשיתוף המועצות והעיריות שהשביל עובר בתחומן וארגונים ירוקים.

במסגרת הכשרת מקטע טבריה של השביל, יוקם בעיר בקרוב מרכז מבקרים לקהל הרחב, שיאפשר התרשמות מהפרויקט והשתתפות בחפירות, תוך היכרות מקרוב עם מורשתה הקדומה של העיר.

במסגרת הפרויקט יוכשר שביל – בין הארוכים בארץ - באורך של כ-70 ק"מ בחלוקה ל-5 מקטעים, המותאמים ל-5 ימי הליכה. השביל יותאם גם למשפחות ויוצעו בו מסלולים מעגליים. המסלול החכם יתקשר עם המטיילים באמצעות אפליקציה חדשנית מבוססת מציאות רבודה, שתיצור חווית טיול ראשונה מסוגה בשבילי הארץ. האפליקציה תאפשר שחזור וירטואלי של אתרי מורשת, תשלב דמויות שיפעילו את הילדים לאורך השביל, תקים את חכמי התקופה לחיים, ועוד.

שביל הסנהדרין יחצה את הגליל התחתון דרך אתרים רבים שהיו מיושבים בתקופת המשנה והתלמוד. פעילות הסנהדרין - ההנהגה היהודית הראשית והסמכות העליונה בימי בית שני, גלתה ליבנה לאחר חורבן ירושלים, ומשם לגליל, אחרי מרד בר כוכבא בשנת 135 לסה"נ.

אבן היסוד של השביל
אבן היסוד של השבילצילום: גלעד צינמון, רשות העתיקות

מתוך משבר הזהות הקשה שעבר העם לאחר חורבן המקדש, התפתחה בהובלת חכמי הסנהדרין, יצירה מחודשת של עולם ההלכה, ההגות והתרבות היהודית. התורה שבעל פה הועלתה על הכתב, ונכתבו המשנה והתלמוד. כחלק מפעילות זו, נכתבה גם ההגדה של פסח, המביאה בחלקה העיקרי מעין תמליל של פגישת חברי הסנהדרין לאחר חורבן הבית. בפגישה זו דנו בדרכים המתאימות לציון הפסח מחוץ לתחומי המקדש החרב, ובהתווית הדרך הרוחנית החדשה של עם ישראל (מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה, וְרַבְּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טַרְפוֹן, שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה, עַד שֶׁבָּאוּ תַלְמִידֵיהֶם וְאָמְרוּ לָהֶם: "רַבּוֹתֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית!"ׂ)

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "במסגרת פרויקט השביל המוקדש לחכמי הסנהדרין, אשר יעבור לאורך 70 ק"מ ויוקדש למדינה בשנת ה-70 לעצמאותה, יעניקו עשרות אלפי תלמידים ומתנדבים לחברי הסנהדרין את הכבוד הראוי להם, ולרבבות מטיילים - שביל טיול אינטראקטיבי מרהיב ומהנה, אשר יחבר אותם אל עברם. אנחנו קוראים לאזרחים שמעוניינים להתנדב בהקמת השביל ליצור אתנו קשר בדוא"ל [email protected]. נפגש עם ראשי המועצות שהשביל עובר בתחומן ונגבש יחד תכנית פעולה, שתשתף את הקהילה המקומית ובני הנוער".

לדברי מיכל דה האן, סגנית פדגוגית במינהל החינוך הממלכתי דתי, "תלמיד שחופר וחושף שרידים מהעבר, ומקבל הסבר על הממצאים, מתחבר בצורה עמוקה לרצף החיים ולמורשת של הארץ שלנו. התכנית מזמנת למידה משמעותית חוץ בית ספרית, שחושפת את התלמידים לרעיון, לערכים וליצירה היהודית".

יאיר עמיצור, מפקח רשות העתיקות בגליל המזרחי ובין יוזמי הרעיון, אומר שהקמת השביל וההליכה בו תחבר את מי שחי כאן היום להלך הרוח בתקופה. "בעזרת שימוש באפליקציה שתפותח במיוחד לטובת הענין, יאפשר המסלול לימוד חוויתי על תקופת המשנה והתלמוד וחיבור לעולמם של החכמים אשר עצבו את היהדות בבתי המדרש, תוך כדי הליכה לאורך שבילי הגליל".

תלמידי חמ"ד בחפירות הארכיאולוגיות
תלמידי חמ"ד בחפירות הארכיאולוגיותצילום: שמואל מגל, רשות העתיקות
שביל הסנהדרין -הדמיה
שביל הסנהדרין -הדמיהצילום: תובנות - פרויקטים דיגיטלים