לא מרוצים?
לא מרוצים?פלאש 90

שיח לא מבוטל במקומות עבודה לקראת הפסח הוא מה קיבלתם כשי לחג, כולם מקטרים על השי שקיבלו, אבל מה קורה אם באמת מבקש עובד להחזיר את השי שקיבל? האם הוא יפוצה?

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר עו"ד שרון הורנשטיין, עורך אתר 'כל זכות' שפרסם מדריך מפורט בתחום זה, על זכויותיו של עובד המבקש לקבל זיכוי על השי שקיבל לחג:

"מרגע שקיבלנו מוצר או רכשנו מוצר החוק בישראל מאפשר לכל צרכן להתחרט מכל סיבה שהיא, ובתנאים מסוימים כול להחזיר את המוצר ולבל את כספו בחזרה", אומר עו"ד הורנשטיין המציין כי הכלל העקרוני הוא ש"כל צרכן יכול להחזיר כל מוצר, למעט כמה מוצרים, תוך 14 ימים מיום הרכישה ולקבל את כספו בחזרה כאשר הוא צריך להוכיח שהמוצר נרכש בבית העסק, זאת באמצעות קבלה חשבונית או כל מסמך אחר".

מוסיף הורנשטיין ומדגיש כי בעל העסק חייב להחזיר את הסכום במזומן או צ'ק ולא בזיכויים כאלה ואחרים. עם זאת "בעל העסק זכאי לנקות מהסכום דמי ביטול בגובה של חמישה אחוזים מערך המוצר או מאה שקלים, הנמוך ביניהם".

הורנשטיין מציין כי במקרים של הנעלה וביגוד תקופת ההחזר קטנה יותר וניתן לבטל עסקה עד יומיים מיום הרכישה. זאת כאשר מדבור בימי עסקים ולא ימי מנוחה.

על כל אלה נשאל הורנשטיין אם אכן התאריך הקובע הוא תאריך הרכישה ולא תאריך קבלת השי, שהרי בתי עסק רוכשים את המתנות לעובדים לעיתים יותר משבועיים לפני הענקתם לעובד, וממילא למקבל השי לא נותר זמן להחזרת השי ולקבלת זיכוי. לדבריו, אכן "החוק לא נותן פתרון במקרה כזה, כי החוק רוצה להגן על הצרכן אבל גם להגן על בעל העסק". עם זאת הוא מעיר כי בלא מעט יצרנים יש מדיניות ביטולים שמרחיבה מעבר למה שמתחייב בחוק, אך המשמעות היא שהחזר שכזה אינו כפוף לכללי החוק, כלומר יצרן השי יכול לגבות דמי ביטול יותר או החזר שאינו במזומן אלא כזיכוי.

עוד מוסיף הורנשטיין ומציין כי "אם הסיבה להחזרה היא פגם או הבדל בין תיאור המוצר על ידי המוכר למוצר עצמו, לא ניתן לגבות דמי ביטול".

באשר לפתיחתו של השי, אם פתיחה זו מונעת את ההחזרה אם לאו, אומר עו"ד הורנשטיין כי אכן המוצר אמור לחזור באריזתו המקורית, אך עם זאת "ברור שפתיחה לא אומרת שהשתמשת במוצר, ולכן אם פתחת ולא השתמשת בעל העסק חייב לקבל חזרה את המוצר. יש לזה חריגים כמו במקרה של דיסק או כל מה שניתן לשכפל ולהעתיק. במקרים כאלה ההנחה היא שראם פתחת השתמשת במוצר ולכן אם פתחת ניילון של דיסק לא תוכל לבצע את ההחזרה".