יורם כהן
יורם כהןצילום: פלאש 90

יורם כהן, ראש השב"כ לשעבר, מתייחס לראשונה לאיום המנהרות בעזה, לשחרור המחבלים בעסקת שליט, לחקירת החשודים ברצח בכפר דומא ולטענות על עינויים במרתפי השב"כ.

בראיון לעיתון מקור ראשון אמר כהן כי "כולם ידעו שיש מנהרות מרצועת עזה לישראל. האם היה צורך לכנס מבעוד מועד את הקבינט ולמקד ישיבה לא על הרקטות של חמאס, לא על הכח הימי או היכולות האוויריות אלא רק על המנהרות? בדיעבד יתכן שכן".

עוד אמר כהן כי "כל השרים בקבינט שמעו את הסקירה (על המנהרות) אבל איש לא הרים יד ואמר 'ראש השב״כ אנחנו מבקשים הרחבה תציגו מה המענה של מערכת הביטחון'".

בנוגע לעסקת שליט ושחרור המחבלים במסגרתה, כהן מבהיר כי הוא מצטער על תמיכתו בעסקה. ''בדיעבד אני לא מצטער. יכולתי להתנגד ולצאת גדול אבל תפקידי כראש השירות הוא לקבל החלטות קשות. אספתי את הנהלת הארגון, הרוב המוחלט - אולי כולם - תמכו בביצוע העסקה. באותה עת חשבתי שעשינו מהלכים שקולים".

על חקירת דומא והטענות לעינויים כלפי החשודים אמר ראש השב"כ לשעבר "אני קיבלתי ואישרתי את כל ההחלטות הקשות בסיפור של הטרור היהודי. חלק מהתנהלות החקירה שהייתה חריגה מאד חייבה הפעלת אמצעים מיוחדים תוך עדכון הדרג המשפטי הבכיר ביותר במדינת ישראל".

כהן הדגיש, "אני חושב שבנסיבות שהיינו אז ומול הצורך למנוע טרור עתידי שהיה מוביל בוודאות לשפיכות דמים נרחבת כלפי היהודים ביהודה ושומרון - המהלכים הללו הצילו חיים" .

באשר לשילוב נשים בשירות הביטחון הכללי אמר יורם כהן כי "יש עבודות שהן פחות מתאימות לנשים ואז בטריטוריה מסויימת או בפלח מבצעי מסוים הן פחות באות לידי ביטוי. אבל אין שום מניעה שמחר או בעוד עשרים שנה תעמוד אשה בראשות השב"כ".