פסח
פסחצילום: ISTOCK

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב רפי פוירשטיין

פסח בשבילי: "השנה היציאה שלי היא מהעבדות היא בחינה מחודשת של תפיסות ועמדות בתחומי חיים מגוונים אישיים וכלליים. שמתי לב שישנם עמדות ותפיסות שאני צמוד אליהם לא כי אני משוכנע בנכונותם אלא סתם בגלל נטייה שמרנית שקיימת בי. אני בוחן מחדש גם את אומץ ליבי. כל עולמי זקוק לבדיקת חמץ".

״החמץ״ שביערתי השנה: "החמץ השנה היא מערכת ההרגלים שנתקעו בנפש שלא בטובתי בהכרח. והתנפחו לכלל אמונות ודעות כאילו יש בהם ממש רעיוני עמוק. ולא היא. הם בבחינת חמץ נוקשה (חמץ שאיננו ראוי למאכל) שהתחפש לחלה טעימה של ויז'ניץ".

איפה אני בליל הסדר: "כבכל שנה נהיה בני המשפחה עם כל דכפין שלמדנו להזמין אותם לפני הסדר. ולא להסתפק בשירת כל דכפין היפה וההרמונית בסדר שבעיני היא קצת פיקטיבית. כי בנינו מתי דפקו בדלתותינו להיכנס לסדר שלנו בעקבות הזמנת סדר זו?".

ראש אולפנת בני עקיבא "סגולה" בקריית מוצקין. זוכת פרס החינוך הארצי, רוחמה חזות

פסח בשבילי: החירות שבחרתי היא היציאה של האדם הפרטי מהכבלים שלו ששם לעצמו ומאלה ששמה לו החברה. לסייע לו להאמין בעצמו להאמין ביכולות שלו ובתעצומות הטמונים בו.

״החמץ״ שביערתי השנה: "לעניין החמץ.. אני עדיין מבערת ובכלל מבערת חמץ מקרבי כל חיי. מהתפקיד שלי אני מבקשת לבער את חמץ הגאווה".

איפה אני בליל הסדר: "ליל הסדר אעשה עם עוד בני משפחה רבים אצל אבי הרב אליהו זיני ואימי אסתר. יהיו בו אחים ואחיות.. נכדים וכמובן אורחים שמשפחתי והוריי מקפידים לקבל בסבר פנים יפות".

פעיל הימין, עו"ד איתמר בן גביר

פסח בשבילי: יסלחו לי המצות ושוקולד "השחר" פסח זה קודם כול קורבן פסח בהר הבית, גאולה. חג חירות בתקווה לביטול ההקפאה והאיסור של השלטון להקים המקדש".

״החמץ״ שביערתי השנה: "הפחתת סוכרים וקמח לבן, במצוות הרופא".

איפה אני בליל הסדר: "אצל ליל הסדר אחגוג עם משפחתי את סבתא של אשתי בקרית ביאליק .50 משתתפים אוכל לחטיבה שלמה ועם הרבה שמחה בלב"

מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אלחנן גלט

פסח בשבילי: "בשבילי היציאה מעבדות לחירות באה לידי ביטוי במפעל העלייה לארץ ישראל. בקיבוץ הגלויות מאפריקה, מדינות ערב, אירופה, ארצות הברית ועוד. המיוחד הוא שכולם כאחד יושבים מידי שנה מסביב לשולחן הסדר ומקיימים את חג הפסח זו היציאה מעבדות לחירות".

״החמץ״ שביערתי השנה: "מבחינתי ביעור החמץ השנה היה האומץ שקיבלתי לזרוק מכשירי חשמל שבורים ושבורים חלקית שמידי שנה הבטחתי לעצמי ולא תיקנתי. השנה בערתי חמץ".

איפה אני בליל הסדר: "את ליל הסדר אחגוג השנה בביתי בעפרה במפגש של ארבעה דורות.סבתא, ילדים, נכדים ונינים. זו זכות עצומה והזדמנות אדירה לדורנו ומקווה שנזכה לכך עוד שנים רבות".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות, יעקב חגואל

פסח בשבילי: "פסח בשבילי הוא בראש ובראשונה מעבר של תקופה, של עונה. הוא המעבר שבין עבדות לחירות, שבין חורף לאביב, שבין ישן לחדש. פסח בעיני הוא חג לאומי, חג של התחדשות, של אחדות משפחתית ושל זהות יהודית וציונית".

״החמץ״ שביערתי השנה: "החמץ שאני עדיין משתדל לבער השנה, כבכל שנה, הוא הרגשת חוסר האונים של קהילות יהודיות ברחבי העולם בהתמודדותן היום יומית באנטישמיות הגואה. זהו הזמן להעצים את המאבק בשנאת ישראל ולבער את ההסתה והפחד בקרב בני עמנו, תוך חינוך לגאווה יהודית ולאומית".

איפה אני בליל הסדר: "את ליל הסדר השנה אערוך בקרב בני משפחתי. פסח עצמו הוא חג של משפחה, של מאכלים ייחודיים ושל לימוד לדורות הבאים. בחג הזה אתמקד בחינוך הילדים, הדור הבא, למשמעויות הכול כך חשובות של החג תוך הערכת העשייה והנתינה של אשתי שעושה לילות כימים כדי לחנך, להכין ולהיות הרעיה והאם הטובה ביותר. "כִּימֵ֥י צֵאתְךָ֖ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אַרְאֶ֖נּוּ נִפְלָאֽוֹת".

שף ובעל מסעדת "המוציא", אבי לוי

פסח בשבילי: "חג הפסח מסמל בשבילי חופש ובדגש על חופש בנשמה. אני אדם של מסורת ובפסח הזה המשיך להעביר לילדיי את המסורת של יציאת מצרים עם הרבה אוכל צבעוני, ססגוני וטוב".

״החמץ״ שביערתי השנה: "לא לדבר בטלפון בבית בשעות הבוקר עד שאני יוצא מהבית".

איפה אני בליל הסדר: "עם משפחתי אצל ההורים שלי בשכונת המושבה הגרמנית בירושלים".

המשנה לראש לשכת עורכי הדין וחברת הוועדה לבחירת דיינים, עו"ד אפרת רוזנבלט

פסח בשבילי: "בימינו החג מקבל משמעות אפשרית נוספת: תזכורת לכולנו, לפחות פעם בשנה, להשתחרר מהשעבוד והעבדות הגשמית למסכים, טלפונים, ואפליקציות - ולתת עדיפות לחירות רוחנית שאמורה להנחות אותנו בכל תחום".

״החמץ״ שביערתי השנה: "לשמחתי זכיתי, כחברת הוועדה לבחירת דיינים, לתת יד לשינוי משמעותי במערכת בתי הדין בישראל - ולהפוך אותם, ולו במידה מסוימת, למכילים יותר כלפי אוכלוסיות שלמות בעם".

איפה אני בליל הסדר: "בשומרון, עם כל המשפחה כמיטב המסורת. גם אחי השגריר מגיע ארצה לביקור קצר ונזכה לחגוג יחדיו בהרכב מלא".

מנהל משרד הפרסום "בראש סרוג", דורון בינהורן

פסח בשבילי : "פסח בשבילי זו הזדמנות לעצור את השגרה העמוסה, לנקות את הראש ולהיות בחירות אמיתית עם המשפחה".

״החמץ״ שביערתי השנה: "הפסקתי כמעט לגמרי לשתות משקאות ממותקים ועברתי לסודה! כן, בגיל 30 זה קרה אחרי הרבה שנים של מתוק ומוגז".

איפה אני בליל הסדר: "בליל הסדר אנחנו מתכנסים כל המשפחה מהצד שלי בבית מלון בים המלח. (אל דאגה בשביעי של פסח אנחנו עם הצד של האישה)"

מנכ"ל ובעלים בחברת פאסי קראוס דיגיטל, אסף פאסי

פסח בשבילי: "פסח בשבילי זה עצירה נוספת ביומן העבודה העמוס. יכולת לעצור רגע, להסתכל אחורה וקדימה ולנסות להבדיל בין עיקר וטפל. לדעת שמיד לאחר הפסח אחזור ליום יום המפרך בדיוק כמו שכולנו חוזרים לחמץ. אבל לזכור כמה יפה היהדות שמאפשרת לנו לעצור מדי פעם ולשים לב למה שחשוב באמת".

״החמץ״ שביערתי השנה: "החמץ שביערתי השנה היה קשה במיוחד. הניקוי החל בכאב גב מטורף שלא הכרתי מעולם ובהחלטות על דיאטה וכושר שעם בא יום-ההולדת שלי ותזכורת הגיל שמתקדם צעד צעד הפך לחמץ גמור".

איפה אני בליל הסדר: "ליל הסדר השנה יהיה בגוש עציון בע"ה. עם מתת והילדים ומשפחתה של אשתי".

מנכ"ל באמונה, ישראל זעירא

פסח בשבילי: "לנסות להשתחרר מהמכשיר המשעבד. מהדואל, סמס והווצאפ. לעבוד פחות להרים המבט למעלה לנסות לשאוף ליותר"

״החמץ״ שביערתי השנה: "פחות פרסום יותר ענווה פחות כוחי ועוצם ידי יותר אמונה"

איפה אני בליל הסדר: "בבית עם הילדים והמשפחה וכמובן אורחים מראש יהודי ננסה לעשות חג שמח ואז יהיה כשר".

ראש ישיבת תורה בציון ומייסד קרן אחד לאחד, הרב יצחק נריה

פסח בשבילי: "העבדות המרכזית לה אני מרגיש משועבד או שמעבד את עצמי. זה העדר זמן מספיק ללמוד לחזור ולעיין".

״החמץ״ שביערתי השנה: "לצערי יש לי הרבה חמץ לבער בין אדם למקום. ובין אדם לחברו. אני עושה השתדלות"

איפה אני בליל הסדר: "בליל הסדר אנחנו בבית ברוך ה' והשנה אנחנו זוכים לארח בליל הסדר את אבי מורי ואמי מורתי".