עודים
עודיםצילום: EnginKorkmaz | istock

פיוט | משה חבושה | רחום אתה

את 'די דיינו', 'אחד מי יודע' ו'חד גדיא' כולכם מכירים בעל פה עוד ממעי אימכם, דרך הרדיו הישראלי, הגננות, בתי הספר וכמובן – שולחן הסדר המשפחתי.

אז הנה האלטרנטיבה – את הטור השבוע אקדיש לפיוטים הידועים כמו הנעלמים של ליל הסדר וחג הפסח.

נפתח בפיוט הקליל והקליט 'רחום אתה', המושר בחג שביעי של פסח, בביצועו הקולי והעודי של החזן משה חבושה. הקלטה ביתית:

פיוט | הזמר עזרא אהרון | אמונים ערכו שבח

אחד הפיוטים האהובים של ליל הסדר – 'אמונים ערכו שבח'- זכה לעשרות לחנים, בדרך כלל על פי עדות, כאשר בסוף כל בית חוזר פזמון במגינה קבועה – "ואמרתם זבח, פסח הוא לה'".

את הגרסה הזו, שהוקלטה לפני שלושים וחמש שנים, מבצע הזמר העיראקי עזרא אהרון. הוא נולד בבגדד בתחילת המאה הקודמת וכבר בגיל צעיר קנה לעצמו שם של כבוד במדינתו. בשנת 1932 אף עמד בראש קבוצת מוזיקאים עירקיים שנבחרו על ידי השלטונות לייצג את המדינה בקונגרס הבינלאומי הראשון למוזיקה ערבית בקהיר, אם תרצו – הארוויזיון של העולם הערבי באותן השנים.

שנתיים מאוחר יותר הוא עלה לישראל ועמד בראש פרויקטים שונים למען קידום המוזיקה הערבית במדינת ישראל. אחרי קום המדינה הקים וניהל את התזמורת המפורסמת והמצליחה 'קול ישראל בערבית'.

במהלך השנים הלחין וחיבר אהרון מאתיים ושבעים שירים ופיוטים בעברית, כמו גם מאתיים יצירות ערביות והיה לאחד המוזיקאים היהודים המשפיעים בעשורים הראשונים של מדינתנו הצעירה.

פיוט | דוד שירו | בנה לי זבול

מפיוטי חאלב (סוריה) האהובים של רבי רפאל דוויק הכהן.

המילים שמקשרות את הפיוט כולו לחג לקוחות מהבית השני:

"פֶּסַח נַקְרִיב בְּמוֹעֲדוֹ וְהָעֹמֶר כְּמִצְוָתוֹ

וּבֶן לֵוִי עַל מִשְׁמַרְתּוֹ אָשׁוּב אֶרְאֶה תָּשׁוּר עֵינִי".

בביצוע של החזן דוד שירו:

פיוט | החזנים מאיר לוי ויחיאל נהרי | יחיד נורא

נסיים בפיוט המפורסם ביותר לעדת הספרדים, המושר בין היתר גם במהלך סדר ה'תוואחיד', עליו כתבתי גם בשנה שעברה. סיפרתי על המאבק הקדום בקהילות הקראים שידע דם ויזע במהלך הדורות וידוע בעיקר כאחד מהפולמוסים העוסק בזהותו של חודש ניסן כחודש הראשון בשנה.

זו אחת הסיבות, על פי כמה 'יודעי דבר', לנוסח שירת ה'תוואחיד' ('הייחוד') שהיו מקיימים יהודי מצרים בכל ליל ראש חודש ניסן, עד אור הבוקר במטרה להראות את אמונם בדברי חכמינו.

מאז ידע הסדר גלגולים רבים והיום הוא מבוצע במספר נקודות בודדות בעולם, מהן בירושלים, בניו יורק ובמקומות נוספים. המובחרים שבפייטנים, תלמידי חכמים ומשוגעים לדבר מתאספים, שרים מספר פיוטים משירי פסח ('יחיד נורא'), שירי חודש ניסן ('ראשון הוא לכם') ועוד, מבצעים 'פתיחות' ו'מאהוולים' במקאמים השונים על פי נוסח קבוע וקוראים פרקי תהלים ('הודו לה' כי טוב' ועוד) ומקרא ('החודש הזה לכם') העוסקים בנושאים הנ"ל.

בהקלטה הנדירה המצורפת כאן, משנת 1974, אפשר לשמוע את החזן המיתולוגי מאיר לוי בקונצרט באמריקה מארח את 'ילד הפלא' דאז ו'חזן הפלא' של היום, יחיאל נהרי, בפיוט החג, 'יחיד נורא':