שייט בנחל הירקון
שייט בנחל הירקוןצילום: השכנים של הירקון

ועד הפעולה "השכנים של הירקון" - פעילים למען שמירה על ערכי הטבע ובעלי החיים בנחל הירקון, פנה אמש (חמישי) לשר הבריאות יעקב ליצמן בדרישה לאסור על שייט בנחל הירקון מחשש לפגיעה בבריאות הציבור בעקבות זיהום חמור במי הנחל.

מוטי אלמליח, חבר ועד הפעולה, אומר "הציבור חושב שהוא מגיע לבילוי בחיק הטבע ולשייט בנחל הירקון, כשבעצם הוא מגיע להתבוסס בביוב של גוש דן, יישובי השרון וקלקיליה. דרשנו משר הבריאות לאסור על השייט בנחל עד להפסקת הזיהום בו".

אלמליח הוסיף, "אנו בוועד הפעולה 'השכנים של הירקון', קוראים לכל הגורמים הנוגעים בדבר להפסיק את הזיהום בנחל ומיד, על מנת שנוכל לחזור וליהנות מבילוי בירקון".

במכתבם לשר הבריאות כתבו פעילי הסביבה כי הם עקבו בחודשים האחרונים אחר ממוצע דגימות חיידקי קולי צואתיים שנערכו בנחל ומצאו כי מספר החיידקים ל-100 מ"ל מים עומדים כיום על כמעט פי שמונה מהמותר לשייט ופי 155 מהתקן להזרמת קולחין לנחלים (על פי קביעת ועדת ענבר).

לטענתם בנקודת גשר ווקף, אחת הנקודות הפופולריות לשייט, נרשם ממוצע של 31,000 חיידקי קולי צואתי ל-100 מ"ל מים, בעוד התקן לשייט הינו 4,000 חיידקים ל-100 מ"ל מים והתקן להזרמת מי קולחין לנחלים עומד על 200 חיידקים ל-100 מ"ל מים.

"מדובר בילדים והורים, שאם חלילה יפלו למים, הם צפויים לחלות והדבר אף עלול לגרום למוות", כתבו "השכנים של הירקון" בפנייתם לשר ליצמן. "נזכיר את המקרה המצער של אסון המכבייה, אז נפלו למים ספורטאים שחלקם מתו באופן ישיר מהזיהום בנחל. אסון זה הביא להחלטה לשקם את הנחל".

ועד הפעולה "השכנים של הירקון" מורכב מקבוצת פעילי סביבה המתגוררים סמוך לנחל ופועלים להפסקת הזיהום בירקון ולשמירה על בעלי החיים ואיכות החיים והבריאות של הציבור במקום. הוועד דורש מכל הגורמים הנוגעים בדבר להביא להפסקת הזיהום באופן מיידי.