בית קברות בפולין. ארכיון
בית קברות בפולין. ארכיוןצילום: פלאש 90

עשרות גווילים של ספרי תורה שרופים וקרועים ייטמנו מחר (רביעי) באירוע מכובד שתקיים הקהילה היהודית של וורשה בבית העלמין הגדול הידוע בשמו "בית העלמין גנשא" ברחוב אוקופובה בוורשה.

מדובר בעשרות גווילי ספרי תורה ישנים ששרדו את השואה, רובם שרופים וקרועים. רובם של הגווילים הללו היו מונחים בבתים או בעליות גג של גויים פולניים משך עשרות שנים מבלי שאלו ידעו כלל על קדושתם של הגווילים.

ראשי קהילת וורשה שידעו על כך עשו מאמצים רבים על מנת לגלות את הגווילים הללו, ולהביאם לקבורה מכובדת. על הפרויקט כולו שנמשך כמה שנים וכן על טקס הקבורה ממונה רבה הראשי של פולין הרב מיכאל שודריך, ולצידו הרב משה בלום, ראש הכולל ורב בקהילה היהודית בוורשה

במשך הזמן התוודעו התושבים הפולניים לאוצרות שמצויים בבתיהם, ומפאת הרגישות והחשיבות שלהם הם טרחו להעבירם לקהילה היהודית, תהליך שנמשך שנים רבות, עד לקיבוץ עשרות הגווילים.

מאז קיבוץ גווילי ספרי התורה הם מוחזקים בחדר צדדי שבבית הכנסת נוזיק (נוז'יק שוהל) בוורשה, בתוך שני כדי חרס כנהוג. מחר יחול יום ההנצחה למרד גיטו וורשה, ובמסגרתו יתקיים האירוע המכובד של הטמנת גווילי ספרי התורה בבית העלמין הגדול בוורשה, ברחוב אוקופובה בהשתתפות יהודים רבים, ורבנים ואישי ציבור גם מחוץ למדינת פולין.

כדי החרס ובתוכם הוגווילים יטמנו בחלקה בסמוך לעצמות שהוצאו מהריסות גיטו וורשה לפני כעשר שנים ונטמנו במקום.