לדייק בנתונים. יום הזיכרון
לדייק בנתונים. יום הזיכרוןצילום: יוסי זמיר. פלאש 90

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מגיעה הבוקר (שלישי) לכלי התקשורת פנייתם של הורים ששכלו את ילדיהם בפיגועי טרור ובה הם מבקשים שלא להשמיט מציון היום את היותו גם יום הזיכרון לחללי פיגועי הטרור.

אחד ההורים הפונים הוא יוסי צור, אביו של אסף, שנרצח בפיגוע תופת בחיפה לפני 14 שנים. עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7.

"בכל שנה רואים את אי הדיוקים בפרסומים. יום הזיכרון הוא רק לחללים. בתוך הנפגעים יש הפצועים וההורים השכולים כמוני והאלמנות והיתומים והיום הזה אינו לזכרם אלא לזכר החללים", מציין צור את ההבדל הסמנטי הראשוני והמשמעותי שהוא מבקש מהתקשורת לקחת לתשומת ליבה בדיווחיה. "מבקשים שיזכירו חללי איבה וטרור".

האספקט השני שעליו מדברים ההורים השכולים הפונים הוא אי בהירות שקיימת לגבי המספרים. בעוד מספר החללים המגיע למערכות התקשורת ממערכת הביטחון עומד על כ-23,500 חללים, הרי שמספר זה אינו כולל את חללי פיגועי הטרור ופעולות האיבה שמונה עוד 4124 אזרחים, 2583 מהם מאז הוקמה המדינה. לדברי צור, הציבור שומע את המספר הראשוני ומשוכנע שהוא כולל את חללי הטרור והאמת אינו כזו. "הדבר חשוב כדי שהציבור יכיר את נתוני האמת וזה חשוב גם לכבודם של החללים".

הגורם לבלבול הוא אי בהירות שנוצרה בעקבות החוק הנפרד שנוגע לחללי צה"ל ולחללי הטרור. בעוד קיים חוק נפרד לחללי צה"ל וחוק נפרד לנכי צה"ל הרי שכאשר מדובר בנפגעי פעולות איבה מדובר בחוק אחד המאגד את החללים ואת הפצועים והמשפחות. "הוצאנו את ההודעה שלנו כדי לחדד את העניין ולהבהיר כיצד נכון להגדיר את הדברים בדיווחים התקשורתיים".

באשר למספרים הלא מדויקים מציין צור כי גם כאן אין מדובר בהחלטת זדון של גורם כלשהו אלא בטעות ואי בהירות שנובעת מכך שמערכת הביטחון היא שמעבירה לכלי התקשורת את מספרם של חללי מערכות ישראל בעוד מספרם של חללי פיגועי הטרור נמסרים על ידי הביטוח הלאומי שהוא האמון על הטיפול בהם ובבני משפחותיהם.