הוועדה לבחירת קאדים שרעים
הוועדה לבחירת קאדים שרעיםצילום: דוברות השרה שקד

הוועדה לבחירת קאדים שרעים בראשות שרת המשפטים איילת שקד, התכנסה היום (שלישי) ובחרה פה אחד בעו"ד הנא חטיב' לשמש כקאדית בבית דין שרעי.

עו"ד חטיב' מטמרה המשמשת הן כעורכת דין והן כטוענת שרעית, היא האישה הראשונה שתכהן כקאדית בישראל.

בנוסף מינתה הוועדה מועמד בדואי מהפזורה לתפקיד קאדי בדרום הארץ, סאלם סאנא מהיישוב לקיה, וכן מינתה הוועדה את נציג הוועדה איאד זחלאקה, מנהל בתי הדין השרעיים, לקאדי בבית הדין לערעורים.

שרת המשפטים שקד אמרה ''בחרנו היום ארבעה קאדים מוכשרים ומצוינים, שאני בטוחה שיעשו את תפקידם על הצד הטוב ביותר. עשינו צדק במקום שתפקידו לעשות צדק ובחרנו לראשונה אישה לתפקיד קאדית, דבר שלטעמי היה צריך להתרחש לפני זמן רב.

''זו בשורה גדולה לאישה הערבית ולחברה הערבית בכלל. אני נרגשת על הבחירה הזו ומקווה שזוהי רק סנונית ראשונה לבחירתן של נשים נוספות לתפקיד", הוסיפה.

חבר הוועדה, ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) שמוביל את סוגיית קידום הנשים למשרות שיפוט בבתי הדין השרעים, הגיש בעבר הצעת חוק שביקשה לחייב מדיניות של העדפה מתקנת ביחס למינוי נשים כקאדיות. הצעת החוק לא עברה, אבל היום התחיל יישומה בפועל של המדיניות שעמדה בבסיסה.

ח"כ פריג' אמר כי "מדובר בהחלטה היסטורית בעלת משמעויות רבות בכל הקשור לקידום מעמד האישה בחברה הערבית, החלטה שהצלחנו להעביר ללא התנגדות, בתמיכת הנהגת בתי הדין השרעים. עוד סמל לאפליית נשים מוסלמיות הסתיים.

''חשוב גם להודות לשרת המשפטים איילת שקד, שהתחייבה בפניי שדחיית הצעת החוק לא תמנע מינוי נשים כקאדיות, והיום עמדה בהבטחתה. כדי להגיע לשיוויון בחברה הישראלית יש קודם להבטיח שיוויון בחברה הערבית. המאבק באפליית האישה הערבית נמשך", הבטיח פריג'.