מרפאות שיניים? לא ביו"ש

(באדיבות ערוץ 20)

כמיליון וחצי תושבים המתגוררים ביהודה ושומרון, בקעת הירדן, רמת הגולן ואזורים נוספים לא נגישים למרפאות שיניים מסובסדות מטעם קופות החולים.

מדובר במחדל הכולל את כל קופות החולים הגדולות: כללית, מכבי ומאוחדת, זאת על אף שכיסוי ביטוחי מסובסד ניתן באמצעות הביטוחים המשלימים שמרבית האזרחים עושים.

מבדיקה שנערכה בתוכנית "כלכלי בלילה עם משה כץ" בערוץ 20 ותשודר הערב (23:00) עולה כי בשנים האחרונות פתחו הקופות סניפים ייעודיים למרפאות השיניים של הקופה, אך ניתן לראות ריכוז סניפים גדול באזור המרכז ואילו באזורים אחרים – אין כלל סניפים.

בשיחה שערך כתב "כלכלי בלילה" עם שירות הלקוחות של כללית סמייל הסביר הנציג: "כשמתקשרים אלי מאריאל אני אומר להם 'או ראש העין או פתח תקווה'. כן, אני יודע שאלה הסניפים כרגע הכי קרובים". גם בשירות הלקוחות של מכבי דנט הפנו את הכתב לפתח תקווה וראש העין ואמרו כי אין סניפים קרובים לאיזור אריאל ויהודה ושומרון.

יש ציין כי אריאל היא עיר המונה כ- 19,000 תושבים אך תקנות משרד הבריאות מחייבות פתיחת מרפאה המעניקה כיסוי ביטוחי רק בערים המונות 20,000 תושבים ומעלה. עם זאת, סמוך לאריאל ישנם מספר ישובים שאף הם לא נהנים ממרפאה אזורית ויחד איתם מדובר על למעלה מ- 20,000 תושבים.

כאמור, המצב דומה באזורים נוספים: כאשר הציג עצמו הכתב כתושב הישוב חמדת בבקעת הירדן בפני נציגת שירות ב"מכבי דנט", הבהירה הנציגה כי אין כלל מרפאות קרובות: "אין לנו באיזור הזה בכלל מרפאות. יש לנו במרכז, בצפון, בשפלה, דרום... שום דבר לא קרוב". חשוב לציין כי יש הסדרי קופות ורופאים פרטיים אך גם אז מדובר ברופאים בודדים ולא בכל האזורים.

כאשר ניסה הכתב לאתר רופא פרטי לו יש הסדר עם הקופה, הפנתה אותו לרופא בבית שאן, מרחק 35 ק"מ מביתו, אשר מטפל בילדים עד גיל 12 בלבד במסגרת הקופה. ב"כללית סמייל" הסבירו כי נושא ה"הסדרים" נהוג יותר במגזר הערבי: "מה שיש לנו, רופאים שעובדים עם הכללית, מה שהכללית אישרו, זה כפרים ערביים שלא מגיעים אלינו בכל מקרה. אז איזה רופא שלהם שעובד שמה ואז הם מקבלים החזר מהמושלם. כרגע זה מה שאני רואה פה. אני עובר פה על זה ואני רואה שרובם זה כפרים ערביים".

מקופת החולים מכבי נמסר, "למכבי פריסה רחבה של מרפאות שיניים כולל ביו"ש. ישנם ישובים בהם קיים קושי להתקשר עם מרפאה מקומית ואנו בוחנים כל העת כיצד ניתן להרחיב את השירות באיזורים הזקוקים לכך".

מקופת החולים כללית נמסר, "אנחנו פועלים לקידום הסדרים עם רופאי שיניים עצמאיים כדי שיעניקו שירות ללקוחותינו באיזור. כמו כן, לרשות לקוחותינו עומדות מרפאות שיניים במעלה אדומים, בביתר עילית ואלון מורה. בנוסף, ניתן לקבל שירות בערים המרכזיות כמו ירושלים, ראש העין, פתח תקווה ועוד".

מקופת החולים מאוחדת נמסר, "מאוחדת גאה להפעיל מרפאות שיניים בין השאר בקריית ארבע, מעלה אדומים, אפרת וביתר. אנו מספקים שירותי רפואת שיניים כמו כל שירות רפואי אחר על פי פיזור אוכלוסיית הלקוחות ולא שום קריטריון אחר. בכל מקום שבו יש לנו ציבור גדול אנחנו ניתן להם את השירות המקצועי והמסור במרפאות השיניים שלנו או של ההסדר שלנו. בישובים בהם אין מסה קריטית הציבור מופנה לקבל שירותים מספקים אחרים בדיוק כפי שנהוג בכל קופה אחרת. אם משום מה אתה מתעקש לקדש את "הקו הירוק" כאמת מידה, אז אנא ציין לפניך, שמזרחית לו אנחנו מפעילים מרפאות שיניים גם בפסגת זאב, נווה יעקב, גילה, רמת שלמה, הר הזיתים, שועפט, א-טור, צור בחר, ראס אל עמוד, ג'בל מוכאבר ובית צפאפא".

ממשרד הבריאות נמסר, "בעבר הדברים נבדקו ועמדו בתנאיי החוזר. לאור הפנייה המקרים המועלים יבדקו ויבחנו מול הקופות וככל שהקופות אינן עומדות בהוראות חוזר הסמנכ"ל 12/2010 תינתן להן הנחיה בהתאם. ככל הניתן ננסה לשפר את השירות על מנת להופכו לנגיש ככל האפשר".