אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרשצילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, מבטיח לפעול נגד תופעת האנטישמיות שבאה לידי ביטוי בקריאה לחרם על ישראל.

בנאום שנשא אמש (א') בקונגרס היהודי בניו יורק, אמר גוטרש כי אין הוא יכול למנוע את ההטיה נגד ישראל באו''ם, אבל הבהיר כי ישראל זכאית ליחס דומה ליחס שמקבלת כל מדינה אחרת.

"שלילת זכותה של מדינת ישראל להתקיים היא צורה מודרנית של אנטישמיות", אמר גוטרש. "כמזכיר הכללי של האומות המאוחדות אני יכול לומר שיש להתייחס למדינת ישראל בדיוק כפי שמתייחסים למדינות אחרות".

גוטרש הדגיש כי יחס הוגן לישראל באו''ם לא אומר שהאו''ם מסכים עם כל ההחלטות שמקבלות ממשלת ישראל. לדבריו הוא תומך ב"זכות המוחלטת של ישראל להתקיים ולחיות בשלום ובביטחון עם שכנותיה".

מזכ"ל האו"ם, שדיבר לקראת יום השואה, כינה את השואה "הפשע הנורא ביותר בתולדות האנושות" והבטיח לגייס את האו"ם כדי לחסל את האנטישמיות.

"אתם יכולים להיות בטוחים שכמזכ''ל האו''ם אני אהיה בקו הקדמי של המאבק נגד אנטישמיות, כדי לוודא שהאו"ם עושה כל מה שאפשר כדי לגנות את האנטישמיות ואם אפשר אז גם למחוק אותה מעל פני האדמה''.

על רקע הבחירות בצרפת והעלייה במעמדה של אשת הימין הקיצוני מרין לה פן, גוטרש הוסיף כי "אנו רואים את האנטישמיות חיה ובועטת, במעשים של תוקפנות פיזית, רצח יהודים בחלקים שונים של העולם, הרס רכוש, הרס אנדרטאות, הרס מרכזים יהודיים. ולמרבה הצער, ראינו גם התגברות של שנאת זרים ופופוליזם".