הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרןצילום: חזקי ברוך

רבה של ירושלים הרב אריה שטרן מבקר בערוץ 7 את החלטת הבג"ץ לאשר את פתיחת המרכולים בתל אביב בשבת.

"אני מצטער מאוד שיש החלטה כזאת דווקא בימים אלה שאחרי חג הפסח כשאנחנו שרויים בהתרוממות רוח מהחג ולקראת חג מתן תורה וחגיגות יום העצמאות למדינה שאנחנו כל כך אוהבים ודווקא עכשיו לשמוע שמוסד ממוסדות המדינה נותן יד לחילול שבת ולטשטוש הזהות היהודית של המדינה. אין לך דבר יותר משמעותי משמירת הפרהסיה של המדינה בשבת, זה כואב ומצער ואני מקווה שמשהו יוכל להתגבר על ההחלטה הזאת באופן כזה שבאמת מסגרת יותר פורמאלית תוכל לאסור את פתיחת המרכולים בפרהסיה בשבת".

לדבריו חילול שבת הוא מצער גם אם הוא נעשה באזור שאינו דתי, "אני גר באזור לא חרדי או דתי וגם מכונית שנוסעת ברחוב זה חילול שבת, זו לא בעיה אישית שלי אלא זה איך מדינת יהודית צריכה להראות בשבת. למקימי המדינה בזמן הקמתה היה ברור ששמירת שבת היא ערך משמעותי והוא חלק מהזהות היהודית של המדינה היהודית וכך הקמנו את ארץ ישראל שעסקים בשבת לא יעבדו".

הרב שטרן מציין כי השמחה ביום העצמאות תהיה גדולה למרות המאבק על השבת, "אני מבית המדרש של מרן הרב ואנחנו שמחים בקיומה של המדינה שהיא ערך בפני עצמו ולמרות כל הקשיים אנחנו יודעים להבחין בין השמחה על קום המדינה לבין המאבק שלנו והצורך לדבר על שמירת השבת בכל מקום. שמירת השבת היא הערובה החזקה ליכולת של המדינה כנגד אלא שלא רוצים בקיומה".

רבה של ירושלים מתייחס לבירור שעורכת בימים אלה רבנות ירושלים כנגד מספר מסעדות בבירה שהפרו את תנאי הכשרות במהלך חג הפסח, "זה משהו שנמצא כעת בבירור פנימי. הרבנות עוסקת בהקפדה על הכשרות בירושלים ודווקא בימי הפסח כשצריך להקפיד עוד יותר כדי להימנע מערבוב של מוצרי חמץ ומוצרי פסח היו תקלות במספר מקומות שלא שמרו על ההפרדה. הנושא בבירור ואנחנו נערוך שימוע לבעלי המקומות כדי לגרום לכך שתהיה אמינות לתעודת הכשרות שאנחנו חתומים עליה. אם יהיה צורך אנחנו נפרסם את המקומות באופן רשמי".