געגועים למנהיגים צנועים וענווים. יצחק שמיר ז"ל
געגועים למנהיגים צנועים וענווים. יצחק שמיר ז"לצילום: הרניק נתי, לע"מ

בחלוף חג חירותנו ובהיערכותנו לקראת חג מתן תורתנו, כדאי להחיות שתי דמויות נערצות שהיגדיהן ומסירות נפשן הפכו במרוצת הדורות למגש הכסף האידיאולוגי של עם ישראל, ודמותם האגדית חיה ונושמת ומחיה את האומה: דוד בן ישי מלך ישראל, ובדורנו יצחק שמיר, ראש הממשלה ובעברו מפקד הלח"י.

מסופר על דוד בנערותו, עוד לפני היותו מלך על ישראל, בשומעו את דברי הענק גוליית הפלישתי ה"מחרף ומגדף מערכות אלוקים חיים": "ויאמר דוד אל שאול אל ייפול לב אדם עליו. עבדך ילך ונלחם עם הפלשתי הזה. ויאמר שאול אל דוד, לא תוכל ללכת אל הפלשתי הזה להילחם עמו, כי נער אתה והוא איש מלחמה מנעוריו. ויאמר דוד, ה' אשר הצילני מיד הארי ומיד הדוב, הוא יצילני מיד הפלשתי הזה".

ואחר כך לקראת הקרב ביניהם: "ויאמר הפלשתי אל דוד, הכלב אנוכי כי אתה בא אליי במקלות, ויקלל הפלשתי את דוד באלוקיו. ויאמר דוד אל הפלשתי, אתה בא אליי בחרב ובחנית ובכידון ואנוכי בא אליך בשם ד' צבא‑ות אלוקי מערכות ישראל אשר חירפת. היום הזה יסגרך ה' אלוקים בידי והכיתך והסרתי את ראשך מעליך".

במהלך הדורות אימץ עם ישראל את שירת נשות ישראל אחרי המלחמה "הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו", ואכן חקוק דוד המלך בלבות כלל ישראל כאגדה נצחית: דוד מלך ישראל חי וקיים.

בנאומו באזכרה השנתית לגיבורי תל חי, אמר יצחק שמיר ז"ל ש"ההיסטוריה מלמדת שאם לעם קמים לוחמים נועזים, אמיצים ומסורים המוכנים לתת את נפשם למען חירותו וקיומו - ומצד שני הם מצליחים להפוך את המעשה שלהם למורשת ולתורת חיים לעמם, הרי עם זה, סופו להצליח ולהגיע להגשמת שאיפתו. המלחמה של טרומפלדור וחבריו הייתה מלחמה נואשת, ללא כל סיכוי להצלחה - אי יהודי קטן בתוך ים של ערבים השוחרים לטרף - ואף על פי כן האמינו כי הארץ הזאת היא מולדת עמם. לכאן יבוא העם, כאן הוא יכה שורשים באדמה, כאן הוא יפרח ויצמח, ומכאן אסור לזוז - וכך נוצרה העובדה ההיסטורית של ההתיישבות היהודית הגדולה בגליל".

גאולה כהן ספדה למפקדה יצחק שמיר: "הוא היה בעינינו אגדה מהלכת, סיפורי הגבורה שלו היו ידועים לכול. לפוגשים אותו הייתה תחושה שאתה פוגש סלע, גוש אחד מוצק בלי בקיעים וצמוד לאדמה. אצל שמיר לא היה אף פעם שימוש במילים אולי, אילו, או. כל המילים האלו נשברו מול העוצמה האישית שעמדתי בפניה. המדיניות שלו הייתה אידיאולוגית ולא מדינית, היא הייתה כן לארץ ישראל, ולא לכל פשרה, נחוש בעמידתו על ארץ ישראל".

אפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה, נודה ולא נבוש שאנו מתגעגעים למנהיגים צנועים וענווים, נחושים ובעלי חזון כאלה שינהיגו אותנו בימים אלו.

הכותב הוא לשעבר יו"ר האיחוד הלאומי, יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת ערוץ 7