ניקי היילי
ניקי הייליצילום: Joshua Roberts, רויטרס

מרגישים את השינוי באו"ם. שגרירת ארה"ב בארגון, ניקי היילי, נשאה הערב (חמישי) דברים שגיבו את ישראל והטילה את האשמה על הבעיות ביציבות במזרח התיכון - על גורמים אחרים לגמרי.

הדיון, עסק כמובן בעיקר בסכסוך הישראלי-פלסטיני. הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, טען כי "הכיבוש הישראלי הוא הסיבה שיש אי יציבות במזרח התיכון".

היילי תקפה אותה בתגובה. "ישראל אינה הגורם שמוביל לחוסר יציבות באזור. אם רוצים להגביר את היציבות - צריך לטפל קודם באשמים האמיתיים בבעיה - איראן, ארגון חיזבאללה והמשטר של הנשיא אסד".

בתגובה לדברי מנסור שטען כי החלטת המועצה נגד ההתנחלויות מקדמת שלום, אמרה היילי כי "ארצות הברית מאמינה בשלום אמת ועובדת קשה מאוד כדי לקדם אותו - ולא בצורה הזו".

כזכור, הנציג הפלסטיני התעמת לא רק עם היילי, אלא גם עם שגריר ישראל דני דנון. מנסור אמר כי על הקהילה הבינלאומית להביע סולידריות עם שביתת הרעב של המחבלים הכלואים בישראל.

דנון הגיב בחריפות ופנה לחברי המועצה: "בראש המהלך הזה עומד מרוואן ברגותי, טרוריסט ורוצח שהורשע ברצח של חמישה ישראלים ועמד בראש ארגון שביצע עשרות פיגועים נגד אזרחים תמימים".

דנון במועצת הביטחון
דנון במועצת הביטחוןצילום: UN Photo/Rick Bajornas

דנון הציג לחברי המועצה את תמונתה של יואלה חן הי"ד ואמר: "זו יואלה, אם לשני ילדים, שנרצחה בדם קר על ידי מחבלים שהונחו על ידי ברגותי. האדרתם של טרוריסטים כמו ברגותי לא רק מרחיקה את השלום אלא מחללת את זכרם של קורבנותיו החפים מפשע."

במהלך הדיון יצא דנון נגד התוקפנות האיראנית במזרח התיכון. "איראן מאיימת על יציבות האזור לא רק באמצעות שלוחותיה, אלא גם ישירות על ידי תמיכה בטרור וביצוע ניסויי טילים בליסטיים בניגוד להחלטות מועצת הביטחון".

דנון הוסיף כי "האיראנים לא מסתירים את כוונותיהם. רק לפני יומיים הם כתבו על אחד מהטילים שלהם 'מוות לישראל'.

השגריר דנון הדגיש בפני חברי מועצת הביטחון כי ''היכן שיש טרור ומוות ישנה איראן, טהרן שותפה מלאה לזוועות המתרחשות מדי יום בסוריה, השלוחה האיראנית חיזבאללה מציבה את נשקיה בתוך מסגדים ובתי חולים, ובעזה, החמאס משתמש במיליוני דולרים איראניים כדי לקנות טילים ונשקים ולחפור מנהרות טרור".